• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil äldre än 8 år

deth leffard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Åmål
HBK-Nr
26415
Medlemskap
2024
Hej, jag har gett mig in i försäkringsdjungeln av avtal och självrisker och de bolag som först verkade lovande med bra premienivåer, låga självrisker på tilläggsdelar och drulle-del.... de ersätter inte om bilen är mer än 8-10 år gammal (vår 2004 är nu 14 år). Jag vet inte med er som har erfarenhet av höjda premier och bilar som är äldre än 8 år, vad säger ni om ICA försäkringar? eller är det något annat bolag som blir bättre av att teckna om bil, mc, djur eller hus ? har allt annat hos Moderna försäkringar i dag och de har ingen husbilsförsäkring...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att ha alla sina försäkringar i ett och samma bolag, brukar ha många fördelar.

Tag helt enkelt en diskussion med ett antal försäkringsbolag, och fråga vilka "paketlösningar" de har att erbjuda.

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, jag har gett mig in i försäkringsdjungeln av avtal och självrisker och de bolag som först verkade lovande med bra premienivåer, låga självrisker på tilläggsdelar och drulle-del.... de ersätter inte om bilen är mer än 8-10 år gammal (vår 2004 är nu 14 år). Jag vet inte med er som har erfarenhet av höjda premier och bilar som är äldre än 8 år, vad säger ni om ICA försäkringar? eller är det något annat bolag som blir bättre av att teckna om bil, mc, djur eller hus ? har allt annat hos Moderna försäkringar i dag och de har ingen husbilsförsäkring...

Vad är det som försäkringsbolaget inte ersätter när bilen är äldre än 8-10år?
 

deth leffard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Åmål
HBK-Nr
26415
Medlemskap
2024
Jo, jag känner dock att en fördel med HBK är väl att alla kontakter inte behöver tas personligen med varje försäkringsbolag. Jag inser att de flesta endera använder husbilen på ett annat sätt än vi tänkt oss i början åt minstonde och att många har nyare husbilar. Att ringa till folksam, LF och CC är ett omfattande arbete om de ändå erbjuder lockande försäkringar som visar sig inte gälla fullt ut för en bil äldre än 10 år, och har man då flyttat hus och andra fordon till bolaget måste man kanske flytta runt igen.

Jag tänkte även få lite återkoppling av någon som har ICA som försäkringsbolag på husbilen, vi kan säkert flytta alla andra fordon, djur, hus och byta bank till dem med, vi är ju redan ICA-kunder och på en liten ort som vi bor på så är det snart sagt den enda banken med kontant-hantering...

Så min fråga är egentligen tvådelad: hur är ICA att tas med som försäkringsbolag, och vilket bolag är vettigast för ~1500 mil om året på liten ort och en bil som är äldre än 8 år?
 

deth leffard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Åmål
HBK-Nr
26415
Medlemskap
2024
Villkor för vad som ersätts av till exempel trygg hansa: "Om husbilen inte körts mer än 12 000 mil och är yngre än 8 år, så täcker försäkringen även skador på motorn, växellådan och elektroniken i husbilen." dessutom täcker inte deras drulle-försäkring (en av anledningarna till att vi tittade på deras försäkring över huvud taget) längre efter 8 år. Flera andra försäkringsbolag skriver om begränsningar efter 8-10 år och bara av den anledning att tre eller fyra bolag jag sökt genom villkoren för säger så, så frågar jag här istället (för att slippa scanna igenom samtliga bolag som hart avtalsvillkor som påverkas av bilens ålder)

Jag tänker att någon HBK-medlem borde väl ha erfarenhet av bolag som är lämpliga till äldre husbilar och varför deras villkor i så fall är bättre för sådana husbilar? (vi är på väg och ska hämta vår bil nu och tänkte vara lite pålästa så vi kan teckna lämplig försäkring utan att göra något större misstag som fördyrar försäkringen utan att få något för det så att säga).
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Du bör även kolla hemförsäkringen för den täcker en del i husbilen (sånt som inte har så mycket med själva bilen/fordonet att göra) och för sånt kan en drulleförsäkring gälla. Min bil har gått för långt för att motor och annat ska täckas av försäkringen men då jag befinner mig i gränslandet mellan lastbil och husbil kan jag dribbla med hur bilen ska vara registrerad - och hur det i sin tur påverkar försäkringsbolagen. Min bil är dessutom ett hemmabygge. Tyvärr ingen erfarenhet av Icas försäkringar. Det är å andra sidan inte särskilt jobbigt att ringa runt till 2-3 försäkringsbolag som verkar vettiga och höra sig för om de fåtal punkter i försäkringen som man tycker är extra viktiga. Jag menar, vad kan du/husbilen råka ut för som du vill att försäkringen ska täcka? Fråga om de punkterna och se vad du får för svar. Ju mer specifik du är, desto bättre svar får du. Det som sägs om försäkringar här på HBK kanske ändå inte gäller just för dig och din bil. Försäkringsbolaget vill oftast ha bilens regnummer för att kunna svara.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det kan väl inte vara något stor jobb att få reda på bolagens priser & villkor. Man kontaktar bolagen, ger dom reg.numret & ber att dom sänder hem offert & villkor. Sedan går man igenom & jämför allt material hemma i lugn & ro. Så gjorde jag.
 
Toppen