• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUS och HEM

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
HEJ ALLA HBK ARE. en fråga som berör alla. skulle vi inte kunna ha en en sida om Hus och hem i denna klubb,jag tror att det skulle hjälpa många i klubben. att komma till rätta med olika problem, vi har säkert MYCKE dukdigt yrkesfolk i klubben,,, jag vet som alla andra i klubben DETTA ÄR EN HUSBILSKLUBB.... VAR TYCKER NI.
 
Senast ändrad:

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: HUS och HEM

HEJ ALLA. Tanken var att den skulle ligga på ett eget FORUM, HUS OCH HEM. Inte på BYGGA OCH RENOVERA HUSBIL. Det skall vara enkelt att hitta olika trådar. PS.hoppas att jag inte rör om i grytan. M.V.H.BOSSE RÖR 2075.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: HUS och HEM

Sådana forum finns väl redan ett antal utanför HBK? Där når man ju också en mycket större grupp med sina frågor och sökningar än den trots allt ganska lilla skara som vi utgör, vi som tittar på HBKs sidor.

Var och en får naturligtvis tycka som den vill om forumet, och utifrån sin uppfattning välja om man vill (fortsätta) vara medlem eller inte. För min del tycker jag det vore en försämring att göra HBKs sidor (ännu) mer uppblandade med sådant som ligger vid sidan om husbilsämnet.

//Mats
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: HUS och HEM

Man läser ju bara det som man är intresserad av resten av inläggen blir ju bara en rubrik då. Ställer man in sidan så bara det som man är intresserad av visas så slipper man ju resten. Jag för min del vill slippa hoppa mellan en massa forum, lösenord mm. Som tar en massa tid.
Men om man inte hittar det man söker här så måste man ju givetvis kolla på något annat forum.

Gurra
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: HUS och HEM

Håller med föregående talare, husbilsklubben skall vara en husbilsklubb. Börjar man "tämja" på reglerna kommer det snart en tråd för båtintresserade, en tråd för trädgårdsintresserade etc.... då tappar klubben fokus på det klubben skall vara bra på, nämligen husbil och husbilsrelaterade frågor.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: HUS och HEM

Hej!

Kan i princip hålla med om det som skrevs i föregående inlägg. Kan dock konstatera att gränserna vad gäller ämnen nog redan tänjts. För ämneskategorierna släktforskning, golf, fiskekroken, fotohörnan och våra husdjur finns det säkerligen andra specialforum. Var dra gränsen???
Önskar dessutom alla en fortsatt trevlig julhelg.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: HUS och HEM

..då kanske man skulle göra en "sanering" så att HBK's webbsida/forum BARA är husbilsrelaterat! Skall man tämja på gränserna förlorar HBK en massa framtida presumtiva intressenter. Man söker sig till HBK för att man har ett intresse av husbilar och frågor som är relaterade till detta. Det finns en uppsjö olika forum på nätet för fotointresserade, matintresserade, husintresserade, trädgårdsintresserade etc..etc..
Låt detta forum vara bäst på det HBK är bäst på, att tillvarata husbilsentusiasternas intressen och därmed relaterade frågor.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HUS och HEM

Jag är övertygad om att det bidragit till att HBK vuxit så snabbt, från 0 till ca ~10% av husbilsbeståndet på tre år, är just bredden på hemsidan. Jämför gärna med Fotosidan.se som har ca 142 000 medlemmar. Det låter mycket men utgör bara ca 5% av antalet presumtiva medlemmar (räknat på antagandet ca 3 milj kameror i Sverige). Fotosidan.se är ett utpräglat faktaforum där det inte finns någon tillstymmelse till socialt kitt mellan medlemmarna.
 
H

hianders

Guest
Sv: HUS och HEM

Måste bara få säga att jag tycker det "sociala kittet" är såååå viktigt även här, viktigt i hela samhället f ö. Det ena behöver inte förta det andra, jag sköter det "sociala" i familjen och gubben det "tekniska" kring husbilsåkandet, vi kompletterar verkligen varandra! Tänk så många vänner man fått i HBK tack vara denna hemsida och de sociala kontakterna, chat, blog, träffarna och nu senast V75 och Melodikrysset.

Man behöver ju inte läsa innehållet i en tråd om man misstänker att det rör sig kring det sociala. Jag tror nog att alla smakriktningar får sitt här, eller har jag fel?!!

Ha en fortsatt bra julhelg!

fru hianders/Inger

:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HUS och HEM

Visst är det sociala kittet viktigt men endast om det handlar om husbilsrelaterade frågor. Om hus och hem och allt möjligt annat skall dryftas så föreslår jag att man byter namn på detta forum. Tex "Sociala klubben".
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: HUS och HEM

Det ena behöver inte förta det andra, jag sköter det "sociala" i familjen och gubben det "tekniska" kring husbilsåkandet, vi kompletterar verkligen varandra! fru hianders/Inger

Undrar vad herrn i huset tycker om detta? Det hela påminner mig lite om herr Paul och fru Anna Anka.
 
H

hianders

Guest
Sv: HUS och HEM

Det var lågt tycker jag!! Vi har inga som helst motsättningar i vårt sätt att vara och uppföra oss.

Inger
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: HUS och HEM

Hus och hem i så motto att det rör oss alla på något vis. Förutom dom som varit modiga nog att bara bo i husbilen.
Dom flesta av oss älskar att vara ute med husbilen. MEN, vi har troligtvis också ett hem som står och väntar på oss efter resan. Tillsammans med arbete sätter nog hemmet upp en hel del begränsningar för vårt husbilsresande.
-gräset ska klippas, fönster målas, det ska inte se alltför obebott ut osv.

Hur sköter vi dessa frågor?
Det tycker jag verkar mer relevant att veta.

/Gunnar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HUS och HEM

Jag märker att frågan om bredden på forumet engagerar. En tanke jag fick är hur vi beter oss på arrangerade träffar. Vissa av dessa har kanske ett speciellt tema men det innebär väl knappast att det bara är detta ämne som får avhandlas under träffen. Jag föreställer mig att det skulle bli ganska ensidigt i så fall. Klubbens forum upplever jag på lite samma sätt, vi träffas här och diskuterar olika frågor. Det kan röra sig om husbilsrelaterade saker, men också om saker som vi gör utifrån husbilen.

Att spela golf har kanske inte med husbilar att göra men när spelaren åker till golfanläggningen i husbil och bor i den vid anläggningen så tycket åtminstonne jag att det blir husbilsrelaterat. Likaså de som släktforskar och reser runt med husbilen för att med denna som bas göra nedslag i arkiv och platser som dyker upp längs forskarvägen. Detta som ett par exempel.

Sedan finns det de som bara ser sig omkring med hjälp av husbilen. Det kan man göra med vanlig bil eller med tåg/flyg/buss/cykel/mm också. Då kanske det inte är lämpligt att skriva om dessa platser heller om det inte handlar om hur man kan parkera sin husbil på en viss plats eller lämplig färdväg för just husbilen till denna plats.

Som synes blir gränsdragningen svår om forumet skulle begränsas strikt till att vara husbilsrelaterat. Av denna anledning tycker jag att vi även skall kunna skriva om saker som inte är så bundna till just husbilen. Det gemensamma är dock att vi har, och använder, husbilen även om det finns ett liv utanför husbilsdörren.
 
Toppen