• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ta bort backspegelns fäste i vindrutan?

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
Då jag inte har någon bakruta i bodelen så har jag tagit bort själva backspegeln och nu vill jag även ta bort fästet i vindrutan.
Det verkar sitta limmat eller vulkat mot glaset.

Har tänkt sätta en Camcorder-kamera där istället och då slippa ta ner kamerafästet när jag skall sätta upp den invändiga isoleringsmattan som har en slits upptill i mitten för backspegeln.

Någon som vet hur jag får bort fästet?

//Eric

F

F.d. 50334

Guest
Sv: Hur ta bort backspegelns fäste i vindrutan?

Hej
jag hade motsatt problem, en bakruta men ingen inre backspegel ! Jag var på en bilskrot och hittade en inre backspegel, jag provade att skära loss med tapetserarkniv men de gick ej, till sist tog jag en skruvmejsel och hammare och då lossnade backspegeln lätt men med en bit av vindrutan med sig, så inget att rekommenderar ditt fall. Det är förmodligen något speciallim .Hör med en glasmästare, dom borde veta hur du ska göra.
Lycka till.
Ulf

Joho

FD HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
12108
Medlemskap
2022

Jag tog bort min spegel genom att trycka fästet i sidled och samtidigt avvända en rakbladsskrapa. Det tog tid, var rädd att skada rutan. Men det gick.
Kvar blir det en svart fläck som jag inte kan få bort. Prova, men var försiktig.
Mvh
Janne

nolbacka

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025

Värm försiktigt med en värmepistol eller hårtork. Sedan kan du ta en kniv och bryta lite försiktigt så lossnar den.
Mvh Eive

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Kanske använda fästet till kameran? Borde sitta bättre än sugpropp.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Just det. Använd delar av den gamla backspegeln och gör ett fäste för GPSen. Då slipper du ringar från sugproppen på rutan från det vanliga GPS-fästet vilket kan vara avslöjande för inbrottstjuvar som ser ringen och utgår från att det finns en GPS gömd i bilen.

(Fast numera är kanske GPS inte så stöldbegärligt längre?)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är svårt att ta bort, så jag gav upp och skaffade en backspegel. Sen en backkamera utanpå backspegeln. Perfekt ställe!

I

Ixeofors

Guest

Troligtvis är ditt fäste limmat med ett glas/metall lim som härdar med en activator som först sprayas på ena eller bägge ytorna, blir stenhårt och som tidigare skrev så kan du få med en bit av glaset och troligtvis spricker rutan om du bankar loss det med hammare och typ en mejsel.

Sitter inte fästet limmat i det printade svarta området? Sugpropp brukar fästa dåligt där!

Men om du absolut vill ha bort fästet så rekommenderar jag att du tar en värmepistol och värmer upp fästet och lite på glaset runt om, det kan ta tid men det släpper till slut. Var försiktig bara, speciellt om du har något stenskott i närheten!

/Ronny

F

F.d. 53078

Guest

Hmm Förr var det lag pá backspegel i framrutan som satt som orginal.
Hör med bilprovningen om du kan ta bort den. Dumt med en 2ª

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Besiktigade bilen för en knapp månad sedan utan att ha backspegeln monterad i fästet. Inte ett ljud om detta från besiktningsmännen.
//Kjell

Toppen