• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tömmer ni vattenledningarna inför vintern?

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2024
Funderar hur man kan tömma alla vattenledningar inför vintern.
Förra vinter så frös anslutningarna till duschblandaren loss vilket resulterade i att vatten rann ut över toautrymmet och det blev till att demontera hela duschhörnan för att komma åt att sätta tillbaka dom.
Varmvattenberedaren är tömd.
Kan man blåsa med tryckluft i slangen i färskvattentanken med alla kranar öppna, eller är det risk att tryckpumpen går sönder då?
Tips mottages;-)

// Johan
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Funderar hur man kan tömma alla vattenledningar inför vintern.
Förra vinter så frös anslutningarna till duschblandaren loss vilket resulterade i att vatten rann ut över toautrymmet och det blev till att demontera hela duschhörnan för att komma åt att sätta tillbaka dom.
Varmvattenberedaren är tömd.
Kan man blåsa med tryckluft i slangen i färskvattentanken med alla kranar öppna, eller är det risk att tryckpumpen går sönder då?
Tips mottages;-)

// Johan
Jag tömmer allt inkl toa spol sen öppna kranar stänger i botten o häller i lite sprit i tankar o vattenlås inte dricksprit
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Funderar hur man kan tömma alla vattenledningar inför vintern.
Förra vinter så frös anslutningarna till duschblandaren loss vilket resulterade i att vatten rann ut över toautrymmet och det blev till att demontera hela duschhörnan för att komma åt att sätta tillbaka dom.
Varmvattenberedaren är tömd.
Kan man blåsa med tryckluft i slangen i färskvattentanken med alla kranar öppna, eller är det risk att tryckpumpen går sönder då?
Tips mottages;-)

// Johan
Hej, alltid lurigt det där med vattnet. Så här gör en Youtuber, och så tänker jag också göra i år.
 

Görgen

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Karlshamn
Funderar hur man kan tömma alla vattenledningar inför vintern.
Förra vinter så frös anslutningarna till duschblandaren loss vilket resulterade i att vatten rann ut över toautrymmet och det blev till att demontera hela duschhörnan för att komma åt att sätta tillbaka dom.
Varmvattenberedaren är tömd.
Kan man blåsa med tryckluft i slangen i färskvattentanken med alla kranar öppna, eller är det risk att tryckpumpen går sönder då?
Tips mottages;-)

// Johan
Hej, alltid lurigt det där med vattnet. Så här gör en Youtuber, och så tänker jag också göra i år.
Att blåsa med lite tryckluft brukar funka bra men inte i vattentanken som du skriver. Öppna dreneringsventilerna helt och låt vattnet rinna tills det är tomt, blås där efter kran/blandare med luft så det inte står vatten kvar i någon ledning.
Glöm inte att tömma vattenlåsen.
 
Toppen