• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stora luftintag krävs

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har en skåpbil som ska byggas om till husbil. Har sökt på nätet men inte hittat någon information hur stora luftinsläpp resp utsläpp som krävs. Bodelen är på 17 kbm. Den skall byggas för 2 st. Kommer att ha en midi heki och en mini heki båda med tvångsventilation. Tänker på att det är ett slutet utrymme ( vill inte räkna med bildelens inluft ( för den har jag ingen aning om) Är det någon som har koll på detta.
Med vänlig hälsning,
Peter
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är normalt inte mer luckor i en plåtis, jo kanske på toan. Sen läcker det alltid in luft via bilens dörrar mm. Är du osäker så kan du kontakta Motormännen, som förr genomförde registreringsventilationskontroll.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är normalt inte mer luckor i en plåtis, jo kanske på toan. Sen läcker det alltid in luft via bilens dörrar mm. Är du osäker så kan du kontakta Motormännen, som förr genomförde registreringsventilationskontroll.

Att Motormännen genomfört "registreringsventilationskontroll" är en fullständig nyhet för mig, trots mina mer än 40 år i branschen.

Ursprungligen var det Svensk Bilprovning som kontrollerade att ventilationen var "tillräcklig" och uppfyllde vissa kriterier.

År 1995 kom Sprängämnesinspektionens "Föreskrifter om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m. m." (SÄIFS 1995:8) , som även omfattade krav på säkerhetsventilationen.

Att fordonen uppfyllde kraven kontrollerades fortsatt av Svensk Bilprovning, men kontrollfunktionen överfördes senare till Motortestcenter AB - numera AVL Motortestcenter AB.

Sprängämnesinspektionens krav reviderades efter 6 år (SÄIFS2001:2), men ventilationskraven behölls oförändrade. Dock infördes möjligheten att godkänna fordon där ventilationen uppfyllde kraven i europastandarden EN 721.

I och med att Sprängämnesinspektionens uppgifter överfördes till Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) slutade SÄIFS 2001:2 att gälla, så idag är det EN 721 som är rättesnöret när det gäller säkerhetsventilationen i våra fritidsfordon

Pålle
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det får bli 2 st intag i golvet med diametern 6 cm. Hade 4 st intag på 6 cm i min gamla husbil. Den var godkänd för 4 personer.
God Jul
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är tänkt att använda bilen vintertid skulle jag inte välja luckor med tvångsventilation, vintertid under körning drar det väldigt kallt från luckorna. Bättre att behålla värmen i bilen och reglera själv. Också vid stillastående i vintertid är ju självventilationen genom bilen mycket kraftigare p.g.a. den stora temperaturskillnaden mellan inne och ute, därför behövs det då inte lika stora öppningar för att få tillräcklig ventilation.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Pålle:
Jag blev osäker vilket bolag det var, men letade upp en gammalt papper.
Motormännen hade hand om Gasbesiktningen och i samband med detta godkändes också ventilationen. Jag fick denna besiktning utförd i samband med import sista gången 2008.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har jag lyckats hitta en gammal informationsskrift från Motormännen från just 2008 (Information från Motormännens Juristavdelning PRIVATIMPORT AV BIL - PDF Free Download). Så här skriver de:

En fullständig kontroll omfattar både en gasolkontroll och en ventilationskontroll och kan
utföras av AVL MTC som är ett ackrediterat provningsorgan i Jordbro. Dessa kontroller
kostar en hel del. För priser och närmare information om kontrollen, sehttp://www.avl.com/mtc.

Om modellen testats i Sverigetidigare räcker det istället att M-Testcenter kontrollerar installationens överensstämmelse med kraven. M-Testcenter vet om det räcker med en sådan enklare kontroll till din husbil.
Du når dem på 020-21 11 11,alternativt testcenter@motormannen.se
.
Det finns en EU-norm för ventilationen som inne bär att om modellen redan testats i Sverige behöver du inte ventilationstesta din husbil i Sverige. Om modellen tidigare kontrollerats och godkänts i Sverige kan det räcka med en gasolkontroll och en jämförande kontroll av ventilationssystemet. En sådan kontroll kan utföras även av ett begränsat antal bilprovningsstationer runt om i Sverige (Luleå, Piteå, Sundsvall, Kristinehamn, Linköping,Nässjö, Mölndal, Kinna och Kristianstad) och på Motormännens Testcenter i Stockholm (Haninge), Eskilstuna, Linköping, Malmö, Göte borg och Sundsvall. Man kontrollerar att det aktuella fordonet överensstämmer med den tidigare godkända modellen. Hos AVL MTC kan du ta reda på om den husbil – eller husvagn som du tänkt importera tidigare testats. Du kan också få tips om vad du bör kontrollera på modellen.



Således: En fullständig kontroll (omfattande både en gasolkontroll och en ventilationskontroll) kunde på den tiden endast utföras av AVL MTC, och det var de som ansvarade för att fordonet uppfyllde gällande krav, medan jämförande kontroller i vissa fall kunde göras av andra.

Dock förekom en hel del fuskande, så den möjligheten togs bort.

Pålle
 
Senast ändrad:

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Har en skåpbil som ska byggas om till husbil. Har sökt på nätet men inte hittat någon information hur stora luftinsläpp resp utsläpp som krävs. Bodelen är på 17 kbm. Den skall byggas för 2 st. Kommer att ha en midi heki och en mini heki båda med tvångsventilation. Tänker på att det är ett slutet utrymme ( vill inte räkna med bildelens inluft ( för den har jag ingen aning om) Är det någon som har koll på detta.
Med vänlig hälsning,
Peter
Hej dessa krav kollas inte numera men kolla här Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m." Halle
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Gammal tråd, men i bostäder vill vi ha cirka 0,35 l/(s m*m) plus 7 l/(s person). Man kan räkna på hålen och normal vind och temperaturskillnad och uppskatta hur stora öppningar som behövs. Ashrae och Awbi har formler för detta.
 
Toppen