• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stora gasoltankar finns det i husbilar

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag funderar lite omkring det här med fast gasolinstallation istället för lösa flaskor. Det är för mig bekant med att man kan installera fasta gasoltankar i form av två flaskor i husbilens ordinarie utrymme. Sedan har jag sett att det finns större tankar som kan monteras under husbilen, eller i något annat utrymme.

Hur vanligt är det att man använder sig av dessa större tankar? Är det någon här på forumet som har just en sådan stor tank?
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag funderar lite omkring det här med fast gasolinstallation istället för lösa flaskor. Det är för mig bekant med att man kan installera fasta gasoltankar i form av två flaskor i husbilens ordinarie utrymme. Sedan har jag sett att det finns större tankar som kan monteras under husbilen, eller i något annat utrymme.

Hur vanligt är det att man använder sig av dessa större tankar? Är det någon här på forumet som har just en sådan stor tank?
Inte direkt ovanligt på större husbilar, med större menar jag bilar på mer än 5 ton.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns även på mindre husbilar fast det kanske är vanligare utomlands, våra vänner i Nederländerna hade en sådan i sin gamla HB ( det var vanligt där)och det var en stor tank (under bilen) i en liten husbil. Jag vet inte hur stor den var men när de var uppe hos oss med den behövde de aldrig att bekymra sig om gasolpåfyllning oavsett årstid.
Vad man måste se upp med här är vikten om det rör sig om mindre eller normalstora husbilar.
För att titta närmare på fasta gasoltankar är det nog bäst att söka på Nederländska eller Tyska sidor, de finns i en mängd olika storlekar och utföranden.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Här lite fakta om gasoltank
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag funderar lite omkring det här med fast gasolinstallation istället för lösa flaskor. Det är för mig bekant med att man kan installera fasta gasoltankar i form av två flaskor i husbilens ordinarie utrymme. Sedan har jag sett att det finns större tankar som kan monteras under husbilen, eller i något annat utrymme.

Hur vanligt är det att man använder sig av dessa större tankar? Är det någon här på forumet som har just en sådan stor tank?
När det gäller stora husbilar så är det vanligt med dessa tankar,det som begränsar är utrymmet, då dom är byggda på lastbilschassi finns det gott om plats mellan rambalkarna,vikt är heller inte något problem.
Mindre diameter tankar går att montera under ett vanligt chassi, har sett några bilar med detta,vissa har monterat fler än en tank.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Många Svenskar har åkt ner till Wynen Gas i Viersen i Rhur-området.
Jag är en av dem. Fanns dåligt med plats under bilen (en Hymer B 774). Eventuellt många småtankar (20-25-liters), men det hade blivit för dyrt. Så vi (dom) satte en 110-liters tank i det så kallade garaget. Detta va' 2018.

Jack43
 

Bilagor

  • Wynen.JPG
    Wynen.JPG
    5 MB · Visningar: 61

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Fick byta duokontrollen i förra veckan. Hade inget filter och allt hade cloggat ihop så flödet var inte nog för Aldepannan. Servicemannen i Loulé på Algarvekusten sa att det, efter några år, ackumuleras en del föroreningar i den fasta tanken. Utbytbara flaskor rengörs mellan varje påfyllning och du får alltid ren gas. Är det någon som har gjort rent sina fasta tankar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick byta duokontrollen i förra veckan. Hade inget filter och allt hade cloggat ihop så flödet var inte nog för Aldepannan. Servicemannen i Loulé på Algarvekusten sa att det, efter några år, ackumuleras en del föroreningar i den fasta tanken. Utbytbara flaskor rengörs mellan varje påfyllning och du får alltid ren gas. Är det någon som har gjort rent sina fasta tankar?
Montera filter detta är numer krav om du vill åberopa garantin på din duokontroll,att lösa flaskor skulle rengöras stämmer knappast, risken finns för smuts även där.
Med filter så samlas olja/föroreningar där byts med jämna mellanrum,troligen var din duo fylld med olja.
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Montera filter detta är numer krav om du vill åberopa garantin på din duokontroll,att lösa flaskor skulle rengöras stämmer knappast, risken finns för smuts även där.
Med filter så samlas olja/föroreningar där byts med jämna mellanrum,troligen var din duo fylld med olja.
Jag monterade ett filter efter tanken så nu kan jag byta en liten pad lite då och då
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det någon som har gjort rent sina fasta tankar?
Jag fick också min regulator fylld med olja. Den bilen hade inte ens fast tank, bara gasolflaskor. (fd Flair)
Inget filter på den bilen.

Jag bytte tank på nuvarande bil på grund av ålder, 10 år.
Tanken sågade jag av på mitten för att kunna lämna den på återvinningen.
Det fanns inte en droppe olja i tanken! (ok då, kanske en droppe.)
Nu har jag filter.
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Jag fick också min regulator fylld med olja. Den bilen hade inte ens fast tank, bara gasolflaskor. (fd Flair)
Inget filter på den bilen.

Jag bytte tank på nuvarande bil på grund av ålder, 10 år.
Tanken sågade jag av på mitten för att kunna lämna den på återvinningen.
Det fanns inte en droppe olja i tanken! (ok då, kanske en droppe.)
Nu har jag filter.
Intressant! Tack för info!
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Vi har en 90-liters tank monterad under mot ramchassit. Har med en vanlig PC10 som aldrig har använts. LPG går ju att tanka "överallt" nere i Europa och det blir även tätare med tankställen i Sverige. Vår tank sitter ju under bilen så den är beställd med en extra beläggning så den tål mera grus från framdäcken. Något problem med regulator har vi inte haft än men ska vi sätta på filter vid tanken måste vi byta armaturlåda så den avvaktar vi med. Wynen Gas rekommenderas, har varit där och fått snabb service.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Cylindrisk form är oftast inte optimal för förvaring, kvadratisk eller rektangulär är bättre och skapar inte tomma ytor i ett rektangullärt (gasol-) utrymme.

En rektangulär tank med bredd som en P11 och djup som 2 P11 vore utrymmeseffektivt. Då är jag lätt redo att byta mina två tankcylindrar...

Måste LPG förvaras i cylinder?
Om rektangulärt är ok - Har någon en källa til leveratör?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Måste LPG förvaras i cylinder?
Ja.
Tanken kan utsättas för upp mot 25 bar.
Det ger en samlad kraft upp mot 45 ton som en plan yta i en rektangulär tank skall hålla för. (30x60 cm)
Dimensionerna som skulle krävas skulle göra tanken för tung/dyr för attt bli användbar.
 
Toppen