• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor växelriktare behövs

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har en 220v frys på 40 liter. Det står att den drar 70w. Den skall drivas av 2 st seriekopplade 12v batterier alltså 24v. Har testat med en 300w växelriktare på 24v (skall klara 600w max antar att det är en kort tid) Vi mätte upp startströmmen till 6A. Men denna inverter klarade inte av att starta frysen. Är det någon som har koll på hur stor växelriktare som behövs samt om en frys behöver ren sinusvåg. Vet att det är svårt att veta exakta värden men på ett ungefär. Den fungerar bra på 220v.
Tackar på förhand.
Peter
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Hur stor växelriktare behövs

Du borde kunna driva frysen med en växelriktare som kan ge minst 700 watt kontinuerligt. Däremot är det svårare att svara på hur mycket frysen kräver i startögonblicket. Antingen kan du ju försöka fråga tillverkaren, eller också prova med t ex en omformare som kan ge t ex 1200 watt momentant och 700-800 watt kontinuerligt. Jag tror inte att en frys behöver en ren sinusvåg.
Lycka till!
Janne S.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor växelriktare behövs

Janne 2 har helt rätt, en 300W inverter räckte inte till en 100 L frys men däremot en 800W inverter klarade startströmmen som faktiskt kan bli väldigt hög under några perioder av växelströmmen.

Denna standard 100L frys fungerar utmärkt på s.k. "modifierad sinus" - vilket innebär en trappstegsformad sinuskurva. En elmotor (t.ex. kylkompressor) klarar vanligtvis distorderad sinusform på spänningen.

Efter starten är förbrukningen under 100 Watt och detta då inte kontinuerligt.

Beroende på ditt effektbehov för övrigt kanske en större inverter än 800 W kan vara aktuell. ;)
 
Toppen