• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur stor säkring ska det sitta?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hur stor säkring ska sättas?

Enligt Inverter eller enligt batterierna 2x 110Ah?
Parallellkopplade batterier.

85-100A säkring?
Eller ska det sitta ännu större säkring?

Kanske 1 batteripolsäkring på varje pluspol?

Förutsättningar. Enligt nedan.
2 batterier 100 Ah

1000w inverter peak 1100w.
1757270683986.png
Inverter med följande spec.
1757270848944.png

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Säkringen dimensioneras först och främst efter kabel-dimension.

Gemini förklarar det rätt förståligt.
Jag tog inte med tabellen då den beskriver klenare kablar än vad du behöver

Du ska välja en säkring som är anpassad för att skydda både kabeln och den utrustning du kopplar in, till exempel en lampa eller en kylbox. Säkringens uppgift är att bryta strömmen om den blir för hög, vilket förhindrar att kabeln överhettas och orsakar brand.

Välj rätt säkring​

För att välja rätt säkring till en 12-volts installation måste du ta hänsyn till två saker:
  1. Kabelns maximala strömkapacitet: Varje kabeldimension (tvärsnittsarea i mm²) har en gräns för hur mycket ström den klarar av innan den blir farligt varm. Denna gräns beror på flera faktorer, som hur kabeln är installerad och omgivningens temperatur. Tabellen nedan ger generella riktlinjer för vad en kabel klarar.
  2. Utrustningens strömförbrukning: Säkringen ska också vara anpassad för den utrustning som ska drivas. Säkringen ska vara strax över utrustningens normala strömförbrukning. Om din utrustning drar 10 A, ska du inte välja en 5 A säkring eftersom den skulle lösa ut direkt. Du kan istället välja en säkring på 15A

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du måste även ta med längden på minus kabeln, samt hur stort spänningsfall du kan acceptera, samt räkna på max belastning 100A.

Personligen skulle jag inte snåla på kabeln utan välja 35-50mm2.

Verkningsgraden är inte upphetsande hög, så värmeutvecklingen måste du också ta hänsyn till vid val av placering.

Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Det är det här som rör till det...

Enligt Kabelkalkylator räcker det med 10mm2, det tycker jag verkar väldigt klent.
12v, 1000w, 1 meter till invertern ifrån pluspol.
Den kabelkalkylator du länkar till tar enbart hänsyn till spänningsfallet i kabeln, INTE värmeutvecklingen.

Detta kan mycket enkelt kontrolleras så här:
Lägg in värdena 12V, 100A och kabellängd 0.1 m koppar.
Resultatet blir då 0.75 mm2 vilket är uppenbart för klen area för 100A.

Det finns flera sådana här "kabelkalkylatorer", t.ex. 24volt.eu, som fungerar lika dåligt för sådana här kabeldimensioneringar.

Se punkt 1 i inlägg #3

Toppen