• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur spara digitala bildfiler länge?

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Om man säkerhetskopierar bildfiler och avser att spara dem länge, kanske till kommande generationer, hur ska man tänka då? Låt oss säga att någon vill kolla på bilderna om säg 25 år. Det kanske inte finns några verktyg då som kan hantera USB, HDD, SSD, DVD mm. Tänk bara på floppydisken som gällde för ungefär 15-20 år sedan och nu är hopplöst utfasad. Molnlagring känns inte heller optimalt, inte i första han pga. NSA utan osäkerhet om den valda lagringstjänsten över huvud taget finns kvar efter 25 år. Och en fråga till.. finns datat kvar på tex. en undanstoppad hårddisk, USB eller DVD efter 25 år om man inte sparar om det med jämna intervaller?
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Det sanna svaret är: ingen vet...

Det är dels problematiken med att själva datat förstörs (dvs ettor o nollor hamnar huller ombuller)
Dels skall du ha ett program som kan läsa filerna, kallas bakåtkompabilitet.
vet inte om det finns program som öppnar bilder o sparar ner dom automatiskt eller om man bör göra det själv med jämna mellanrum? Viktigt att bevaka vid datorbyte.

Sen själva lagringsmediat som skall tåla "ålder" och ha kontakter osv

Mina rangordningar sämst-> bättre, blandat av kunskap o tyckande:
Billiga CD skivor är säkert sämre än dyrare dito, vet dock inte hur mycket.
Hårddiskar skall läsas av nåt, beroende av kontakter mm
USB minnen /minneskort har en teknik som skall göra dom ganska tåliga för lagring.


Jag kör även ut pappersbilder /fotoböcker ibland, men hur länge håller de pappren?

Sen lär väl restaureringsbranchen komma även för digitala foton på samma sätt som för 100 år gamla foton, men vad kommer det att kosta?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Varför stoppa undan en hårddisk eller annan lagringsmedia som IDAG är aktuellt?

Låt alla bilder, dokument, film och musik ingå i ditt vanliga backup-system som du förhoppningsvis har och kör med jämna inte allt för långa uppehåll.
Finns även enkla system som gör detta automatiskt.

Har själv både "hängslen och svångrem", med dubbla backuper.

På detta sätt får jag, hoppas jag, att jag alltid kommer att få med allt mitt material eftersom jag tvunget måste hänga med utvecklingen när nya lagringsmedia blir förhärskande.

Hälsar
Kåre
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Att spar och backuppa på egna diskar och spara om med jämna mellanrum samt byta till nya media när sådana kommer funkar säkert men kräver kontinuerliga insatser och känns lite "old school". Hade tänkt mig något mer bekvämt, typ arkivera och glöm ;). I detta dystra digitala framtidsscenario syns ändå Google Drive, iCloud eller Flickr som intressanta långsiktiga alternativ. Dessa giganter borde väl ha kraft att överleva en bra bit in i framtiden. Deras redundanta lagringslösningar kanske också trotsar tidens digitala tand och håller ordning på ettorna och nollorna även om 25 år.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Hej dankarson...Varför frågar du..??? Du verkar veta svaren själv...:yes:Hörde av en Datakille att USB minnen är säkra...Den som lever får se...:twitcy:
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Kan vara bra att veta var molnet finns och vilka lagar som det lyder under. Ett land har "Patriot Act" och "Foreign Intelligence Surveillance Act" som ger tredje part rätt att gå in och läsa, titta och utvärdera innehållet i molnet.

Andra länder har säkert liknande möjligheter beroende på hur deras lagstiftning ser ut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Kan vara bra att veta var molnet finns och vilka lagar som det lyder under. Ett land har "Patriot Act" och "Foreign Intelligence Surveillance Act" som ger tredje part rätt att gå in och läsa, titta och utvärdera innehållet i molnet.

Andra länder har säkert liknande möjligheter beroende på hur deras lagstiftning ser ut.

Molnet är nog inte lämpat för statshemligheter, åtminstone inte okrypterat!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Ofta handlar det om harmlösa familjebilder som kan vara trevligt att ha kvar till barnbarn osv. Det förefaller lite långsökt att någon utomstående skulle vara intresserad av att titta på sånt material men om så skulle vara fallet är ingen större skada skedd. Det som bekymrar mig mer är om det funkar att långtidsarkivera i nämnda moln utan att behöva tänka på underhåll och framtida teknikstrul. Det kanske är en mer rationell lösning än att själv ombesörja långtidslagring på egna diskar med att som det innebär.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara digitala bildfiler länge?

Har googlat lite och hittat nåt som kallas M-disc till Blue-Rayspelare. Skivorna (4,7 GB) kostar 30-40 kr/st. Man hävdar att dessa håller datat intakt i 1000 år!

[youtube]bQENbP8npsw[/youtube]

Då återstår problemet om det finns Blue-Rayspelare i framtiden.
 
Toppen