• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur skall vi navigera

F

F.d. 53498

Guest
Dags för något nytt för navigeringen. Vad skall vi satsa på. Garmin Camper eller någon annan lite billigare Garmin? Jag vet att det finns andra fabrikat men jag är van vid Garmin.

Skall man i stället använda min Samsungplatta? Vilket navigationsprogram?

Jag vill kunna hitta rätt väg och ha poi till ställplatser och serviceställen för husbilen.

Någon som har erfarenhet och kan råda en vilsen i navigeringsdjungeln. (tänk att man kan gå vilse där)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur skall vi navigera

Jag har en Samsungplatta tab2 på 10 tum. I den har jag installerat route66 (Navigator6 heter den också) som jag är mycket nöjd med. Det är lätt att använda kartan på plattan, istället för kartboken. Flytta omkring kartbilden och zooma går smidigt. För att hitta ställplatser använder jag apparna mobillife, quickstop och aires för Frankrike.
Du kan prova den gratis, men jag tror att man inte får röstvägledning då.
Den kostar 163 kr för en tvåårsperiod.
Nackdelen är att det inte går att lägga in egna poi-filer i den.
Jag har provat andra navigatorer men blev mest nöjd med route66.
Om du vill använda internet under navigeringen så fungerar googlemaps bra. Den har du redan i plattan.
Jag har en Garmin-gps också som fungerar bra, men på plattan får man en större bildyta och en bra karta.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Dags för något nytt för navigeringen. Vad skall vi satsa på. Garmin Camper eller någon annan lite billigare Garmin? Jag vet att det finns andra fabrikat men jag är van vid Garmin.

Skall man i stället använda min Samsungplatta? Vilket navigationsprogram?

Jag vill kunna hitta rätt väg och ha poi till ställplatser och serviceställen för husbilen.

Någon som har erfarenhet och kan råda en vilsen i navigeringsdjungeln. (tänk att man kan gå vilse där)

Om du istället skaffar en iPad kan du använda iGO navigeringsapp och POIViewer för att lägga in intressepunkter. Tillsammans med Mobil Life + får du de bästa verktygen för att navigera med husbil.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har Garmins GPS12, GPSmap76S, nüvi 1390, nüvi 2797LMT. LMT står för livstid kartuppdatering (4ggr/år) samt livstid trafikinfo. Till detta har jag Garmins MapSource i datorn där jag kan redigera mina intressepunkter och lägga upp rutter. Har lagt undan GPS12 men de andra tre använder jag.

Nu har jag laddat ner Garmin GPS till min Samsung och ska testa den en vecka. Jag har tidigare provat Googles Maps och visst, det fungerar från A till B, men saknar då en hel del funktioner som jag är van vid. Detta ska bli spännande.

Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Om du istället skaffar en iPad kan du använda iGO navigeringsapp och POIViewer för att lägga in intressepunkter. Tillsammans med Mobil Life + får du de bästa verktygen för att navigera med husbil.

Är version 2.5.1. från den 17 december 2013 den senaste uppdateringen av Western Europe, tro?
//Kjell

F

F.d. 52943

Guest

Vi har kört Garmin 1490 och Sygic på 10" platta parallellt förra sommaren.
Gillar Sygic för bättre detaljrikrdom i städerna.
Garmin något mera tillförlitlig när det gäller vägval (färre omotiverade omvägar). Garmin också mera realistisk tidsuppfattning när restider beräknas.
Om jag bara ska ta med en blir det plattan med Sygic.
Man kan testa Sygic gratis under några veckor.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag har fått samma bild om sygic, med fel/längre restider.
har sygic sen i påskas i mobilen samt navigon sen många år tillbaka.
Tycker nog fortsatt bättre om navigon, men det kan vara vanan också.
Sygic är billigare att ha då jag fick med livstids kartuppd. i appen.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu har jag laddat ner Garmin GPS till min Samsung och ska testa den en vecka. Jag har tidigare provat Googles Maps och visst, det fungerar från A till B, men saknar då en hel del funktioner som jag är van vid. Detta ska bli spännande.

Då har vi varit ute på första provturen med Sygic i Samsung och Garmin nüvi 1390. Sygic var snygg och hade en funktion som visade kommande hastighet lite längre fram men det fanns inga 30 km/h-stäckor i Sygic (Allvarligt). Sygic ville hela tiden ut på riksväg 21 trots att det är både snabbare och närmre på den vägen Nüvin valde. Sygin berättade inte att det var vägarbete på riksväg 21.

Garmin visar 30 alt 50 beroende på tiden på dygnet och om det är vardag eller söndag.

Detta var bara första dagen. Jag ska testa alla 7 dagarna så får vi se sen.

Toppen