• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ska jag räkna på släpet?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Var iväg och vägde min "nya" släpkärra häromdagen.
Ville väldigt gärna att den uppgivna tjänstevikten var tagen lite i överkant (det var den med 20kg).
Dock uppstod då en fråga som jag aldrig tänkt på tidigare men som blev högaktuell när bil + kärra samt bara kärra vägdes.

Kärran har en totalvikt på 1 500kg vilket den då max får väga lastad.
Men en del av vikten hamnar ju på draget som är typat på max 150kg på min bil.
Så om kärran skulle lastas med 1 650kg där 150kg belastar dragkulan så väger kärran bara 1 500kg på hjulen.
Är detta ok eller är det vad kärran väger okopplad som gäller?

Har blivit vägd i Nyköping en gång när jag lastat timmer men då fick jag köra fram så långt att bara släpets axlar vägdes (satt fortfarande kopplad på bilen).

Staffan M

HBK Intresserad
Kommun
Kävlinge
Var iväg och vägde min "nya" släpkärra häromdagen.
Ville väldigt gärna att den uppgivna tjänstevikten var tagen lite i överkant (det var den med 20kg).
Dock uppstod då en fråga som jag aldrig tänkt på tidigare men som blev högaktuell när bil + kärra samt bara kärra vägdes.

Kärran har en totalvikt på 1 500kg vilket den då max får väga lastad.
Men en del av vikten hamnar ju på draget som är typat på max 150kg på min bil.
Så om kärran skulle lastas med 1 650kg där 150kg belastar dragkulan så väger kärran bara 1 500kg på hjulen.
Är detta ok eller är det vad kärran väger okopplad som gäller?

Har blivit vägd i Nyköping en gång när jag lastat timmer men då fick jag köra fram så långt att bara släpets axlar vägdes (satt fortfarande kopplad på bilen).

Jag är 99% säker på följande…
Släpets totalvikt fördelar sig på axeln/axlarna samt kultrycket. De 1500kg du nämner är alltså inkl kultrycket.
Sedan finns det ju tre faktorer till de 150kg som du nämner som max kultryck.
1. Bilen ska vara godkänd för det
2. Kulhandsken ska vara godkänd för det
3. Påskjutsbroms/släpet ska vara godkänd för det
Jag har hållit på med bilar och släpvagnar professionellt i väldigt många år och jag tror aldrig jag har varit med om att de tre faktorerna uppfyllts för 150kg. Snarare max 100kg.
Summa summarum, de 1500kg är inkl vad du har i kultryck.
Mvh Staffan

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg har ingen formell kompetanse, men er enig i hva @Staffan M skriver over her. Totalvekt for hhv trekkvogn og henger er oppgitt hver for seg, det betyr at de skal kunne veies hver for seg. Kulevekt har ingenting med totalvekt å gjøre i så måte, den angir kun hvor tungt bilen kan lastes på hengerfestet.

Edit: Tillatt aksellast er jo også viktig. Det holder ikke at bilens aktuelle totalvekt er innenfor hva som er tillatt, lasten må også være plassert slik at tillatt aksellast ikke overskrides. Da kan du gjerne få overvekt ved veiing, hvis bilen er lastet maks innenfor tillatt aksellast, men at kuletrykket medfører overvekt på bakaksel, selv om aktuell totalvekt for vogntoget er innenfor. Her er det altså ikke bare snakk om vekt, men også hvordan vekten er plassert.

Senast ändrad:

Staffan M

HBK Intresserad
Kommun
Kävlinge
Hej,
Eftersom det fanns tveksamheter så ringde jag Transportstyrelsen nu på morgonen och kollade.
Mitt inlägg ovan stämmer, släpets totalvikt är inkl kultrycket. Det vill säga som om man ställer av släpet
löst på vågen.
De betonade dock att man inte glömmer att kultrycket räknas som last på bilen, så på det sättet så förlorar man kultrycket
eftersom det räknas som last på både bilen och släpet. Ologiskt, eller hur?
I så gott som alla normala falla så går ekipaget bäst med ett kultryck på mellan 50-100kg

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Hej,
Eftersom det fanns tveksamheter så ringde jag Transportstyrelsen nu på morgonen och kollade.
Mitt inlägg ovan stämmer, släpets totalvikt är inkl kultrycket. Det vill säga som om man ställer av släpet
löst på vågen.
De betonade dock att man inte glömmer att kultrycket räknas som last på bilen, så på det sättet så förlorar man kultrycket
eftersom det räknas som last på både bilen och släpet. Ologiskt, eller hur?
I så gott som alla normala falla så går ekipaget bäst med ett kultryck på mellan 50-100kg
Något ologiskt....

Tack för att du kollade!

Handske, påskjut och axlar klarar vikten då dessa är typade på 1900kg.
Enligt någon jag fick tag på pe ett annat forum tillverkades just denna vagn lika för flera olika totalvikter, från 1400-1900kg enligt hen.
Jag ringde Transportstyrelsen om möjligheten att typa om den till högre vikt men det krävdes intyg från tillverkaren som då tyvärr inte finns kvar.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Något ologiskt....

Tack för att du kollade!

Handske, påskjut och axlar klarar vikten då dessa är typade på 1900kg.
Enligt någon jag fick tag på pe ett annat forum tillverkades just denna vagn lika för flera olika totalvikter, från 1400-1900kg enligt hen.
Jag ringde Transportstyrelsen om möjligheten att typa om den till högre vikt men det krävdes intyg från tillverkaren som då tyvärr inte finns kvar.
Nja, vet ikke om det er så ulogisk... Totalvekt på henger er som den er, uansett om den står parkert eller er koblet til en bil. Samtidig vil all vekt på hengerkula gå som last på bilen, og det er jo helt naturlig. Tenk f.eks et fullastet sykkelstativ på kula, er ingen forskjell på det og vekten fra hengeren.

Staffan M

HBK Intresserad
Kommun
Kävlinge
Ja, jag har själv typat om flera och grundkravet är intyg ifrån tillverkare. Ofta i kombination med teknisk förändring.
"Moderna" släpvagnar (typ nya husvagnar eller hästsläp) kan ha flera alternativa totalvikter inskrivna ifrån början och då är det betydligt enklare.

Toppen