• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur sköter ni Er husbil?

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
Hur sköter ni er husbil? Jag tvättar o vaxar hela bilen (även taket) innan årets första tur.
Hur vinterförvarar ni er bil? Min står i kallgarage med värme på i bilen hela vintern, jag startar den ca en gång i månaden och varmkör den ordentligt då så att alla packningar i motor o AC håller sig fräscha. Naturligtvis byter jag olja o filter varje år.
Pirat.

Senast ändrad:
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Hur sköter ni Er husbil?

Då gör vi exakt på samma sätt du och jag!
Ha en trevlig midsommar alla glada HBK'are!
:msn_sun: skina över er, denna Sveriges "riktiga" nationaldag!
/Bosse

F

F.d. 24290

Guest

Hur sköter ni er husbil? Jag tvättar o vaxar hela bilen (även taket) innan årets första tur.
Hur vinterförvarar ni er bil? Min står i kallgarage med värme på i bilen hela vintern, jag startar den ca en gång i månaden och varmkör den ordentligt då så att alla packningar i motor o AC håller sig fräscha. Naturligtvis byter jag olja o filter varje år.
Pirat.

Hej,

Ställer du in ett element då? Hur varmt har du i bilen?

När brukar ni ställa av respektive på era bilar?

Mvh Niklas

F

F.d. 10558

Guest

För min del, så ställs elementet in ungefär septemer/oktober månad och på ca 7 grader med lite trimmning av tempen mitt i husbilen. Ska vi sedan ut och åka vrider jag upp det för att värma upp bilen.
Bilen ställs av i slutet av november och på igen 1 april kommer det att bli nu med det krångliga betalsättet av fordonsskatten.
/Bosse

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58573

Guest

För egen del så kör jag med bilen på vintern. Har haft tillgång till ett tillräckligt högt (3½ m) kallgarage, men tyvärr mistat det nu. Onekligen ett bekymmer att behöva skotta av snö från taket inför körning på vintern, vilket behöver göras om det töat (eller om man värmt upp bilen med snö på taket). Kall snö på kall bil blåser av utan bekymmer på en kort tur utan skottning.
Under alla år sedan -79 använt husbil på detta sätt. Visst slits bilarna lite mer av åretruntbruk, men att vara utan husbil på vinterfisket skulle kännas plågsamt.
aake

Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Innan jag ställer av husbilen i Oktober kommer den att vaxas överallt. En service kommer den också att få. Inte minst bromsarna får då en rejäl genomgång med infettning o.s.v. Den kommer sen att stå uppställd under tak bredvid huset med bra överblick. Startas var 3:e vecka sedan motorvärmaren varit på lite. Ut sen i April varpå en ny kur med vaxning väntar. Så....det var ett sätt bland många, många andra att sköta sin husbil.

F

F.d. 55293

Guest

Hej från mitt jobb mitt i natten!
Har hört av husbilsägare att man inte ska ha värme på i husbilen under vintern? För kondens? Hm vilket är rätt? Vår står under ett tak. Värme eller inte är frågan?
Mvh Sunesson

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kondensen oppstår ved vekslende temperatur, det kan og oppstå kondens på varmebroer som om vinteren er vesentlig kaldere enn omgivelsen inne. Men oppvarming senkel luftfuktigheten inne.

Hadde selv en fukt i gulvet engang, dette ble tørket ut i løpet av 3 vintermåneder hvor vi ikke brukte bilen, den ble koblet på strøm og alde ble satt på 10 grader med eldrift. Rundt i bilen plasserte jeg en del vifter slik at luften fikk sirkulere. Kondens på kuldebroer oppsto ikke i denne perioden, men når vi brukte bilen høst og vår ble det kondens. Kald bil som blir varmet opp og vips dugger det på alle flater som ikke varmes opp raskt nok.

Toppen