• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ser eran favorit husbil ut ?

Diesel 45

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej
Vi bytte bort vår Burstner A574 alkovbil mot en ny Pilote 720 TGJ långbäddad.
Det var värdelöst att krypa förbi hustrun om man behövde gå på toa på natten.
Den som kallar det för dubbelbädd har troligen aldrig bott i husbil.
Vi sökte en långbäddad bil med extrasäng i sittgruppen och max 7 meter, stark motor, 6 växlar, ac i förardel och elpatron.
Det fanns då inte mycket att välja på och den bil vi köpte blev 7,2 m.
Det enda som är jobbigt är höjden 3 meter för det är många små portaler och annat i Europa som man inte kommer under. Har redan kört bort TV antennen.
vår bil drar mindre bränsle med sina 160 hp mot Burstners 146 hästar med det beror nog på att nya bilen är halvintergerad och har 6 växlad låda.
Det ni även skall titta på är ljudnivån för det kan vara tröttande med väg och motorbuller.
Smaken är som baken och det som en tycker är viktigt är oviktigt för en annan.
Lycka till och hälsningar
Owe Fredriksson medlem 2014
 
F

F.d. 3232

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Vi HBK 14 har köpt en ny SHARKY i våras långbäddar och ett stort garage som går att öppna på båda sidor bilen är 7.20 lång.Med FIAT CHASSI 130 hk 6 växlad låda. En såkallad billighets husbil. Vi är helnöjda med den är ute varje helg. Hälsningar Kenth och Lisbeth.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Det behövdes bara ett ögonblicks sittning i sofforna med STÄLLBARA ryggstöd och de vändbara stolarna i vår Burstner Elegance så var vi sålda. Då 07 var nog den enda i den prisklassen som hade detta.Förvånande att så många är så obekväma att sitta i.
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Vi HBK 14 har köpt en ny SHARKY i våras långbäddar och ett stort garage som går att öppna på båda sidor bilen är 7.20 lång.Med FIAT CHASSI 130 hk 6 växlad låda. En såkallad billighets husbil. Vi är helnöjda med den är ute varje helg. Hälsningar Kenth och Lisbeth.



När jag läste detta och alla andra så kikar jag direkt ner på eran profil och "min husbil" .

Är det separat dusch i den och hur är köket ? Du har inga flera bilder och slänga upp i ditt husbilsarkiv :) . hur många bäddar är den ? vi behöver ju minst 4 .
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Min favorthusbil. . .

Bland existerande begagnade husbilar så är det en Niesmann-Bischoff Flair 6700i på Iveco-chassie. Planlösningen på 6700i är dubbelsäng på tvären bak, med garage under, sedan kommer toalett på vänster sida och dusch på höger sida. Efter det kommer kök på höger sida och dinetten på vänster sida.

Varför? Den uppfyller följande:
* Hög kvalitet på inredningen samt att denna är fastsatt på ett ordentligt sätt.
* Hög kvalitet på sandwichen, inte minst skummet, samt hur de olika sandwichpanelerna är sammansatta med varandra.
* Vattenburen värme.
* "Riktig" dubbelsäng, (i detta fall 150cm bred)
* Helintegerad för att få en känsla av en större volym samt bättre boendekomfort under vinter och sommar.
* Hel dinette, möjliggör att barnen kan sova i den nedfällbara sängen utan att dinettens funktion nedsätts.
* Invändig höjd minst 200cm.
* Invändig bredd minst 220cm.
* Bakhjulsdriven.
* Men tyvärr har den några brister också. . . Jag önskar t.ex. kylskåp i arbetshöjd (helst kompressordrivet), garderob med ordentligt skoställ i anslutning till ytterdörren.

Om jag fick önska så skulle det vara en Niesmann-Bischoff med Frankias planlösning, se bild, byggd på ett MB chassie. Mmmm. . . (Oj! Nu råkade det bli chokladreklam!)

Lycka till i valet och god fortsättning!
/David
Ny bild.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

David jeg tror det er Flair 7100 du bør se på, den har i flere år blitt levert med høyt kjøleskap. Dagens grunnriss finner du på Niesmann + Bischoff: Grundrisse fra 2002 har den blitt bygget på Iveco 60cxx chassi. Det finnes opp til 2007 også 7100 bygget på Fiat ALKO. Jeg har ikke sett noen 6700 på Iveco, men 7100 er ca, 50 cm lengre - den ekstra plassen er benyttet i sittegruppen.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

knugrone, tyvärr passar Flair 7100 inte oss, den har bara tre framåtriktade platser, vi behöver fyra. När det gäller Flair 6700 så blandade jag ihop modellerna. Flair 6700 ska tydligen finnas på MB 416 chassie om N+B företagshistorik stämmer.
Tack för din uppmärksamhet!
/David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

David - du har rett angående 6700 på Mercedes frem til 2007. 7100C har fire fremover plasser med 3 punkts belter. Denne varianten kom samtidig med 6700 på MB. Det var forøvrig først i 2002 at 6700L fikk den 4. plassen med belter.
En annen sak er at 6700 på MB ble i hovedsak laget med barløsning og bare 3 plasser med belter, endel er siden bygget om til L utgave.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

knugrone, jag har sedan länge förstått att du kan N+B mycket bra och annat också för den delen. Det finns en sak som gör mig lite konfunderad när det gäller N+B och olika utföranden för olika årsmodeller. Jag kan i och för sig ställa denna fråga till en återförsäljare men tar chansen att fråga dig och alla andra forumdeltagare. På N+B hemsida under företagshistorik står det:

"2002: . . . Also the Flair 6700i on basic Mercedes-Benz Sprinter is brand new. Arto shows a new floor-plan 59 SL. The year 2002 is blessed with extraordinary good fortune. For the first time a Flair 6700i on base of a 416 MB-Sprinter chassis is presented."

Men när man tittar i N+B broschyrarkiv så är det först i 2004-års broschyr som 6700i på MB-chassie är med som alternativ. Vet någon när denna kombination började tillverkas?

En god fortsättning önskar
David med familj
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Den ble tilbudt i 2002 på bestilling tilsvarende First Class modellene uten å finnes i hovedkatalogen, men med en pris 15000 euro over samme bil på Fiat. Tror ikke det ble noen solgt før det ble produsert en serie i 2006 og 2007, desverre de fleste som barversjon.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Tack David!

För att du fick upp våra ögon för Flair.

Vi har (hade) tänkt uppgradera oss till en Pilot EXPLORATEUR G830 LGE,
men kommer nu att titta på en Flair 8000i F, innan vi beslutar oss i vår.:yes:

Tjohopp!
//Magnus:wub:
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Stollen, kul att bidra med något. Lycka till i ert framtida val!
----------------
Glömde i all hast att svara på frågan: Hur ser eran favortithusbil ut? Så här ser vår favorithusbil ut!
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht
Återstår nu bara 4 år och 355 dagar med bröd och vatten innan man kan slå till!

Gott nytt!
/David
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

David, fanken så fin bil ni suktat in er på!
Glöm inte "B"-vitaminer under era kommande år på vatten o.... *L*
(så illa är det väl inte får vi hoppas. *blink*)

"De häringa Flair verkar vara riktigt finer biler de"
Skall ta en kik på dem nu i vår!

Knugrone, tack för tipsen! Vi har vart inne och kollat på båda.
Men vi kan inte ha ljus klädsel, annars är valet hugget som stugget mellan de båda modellerna. De verkar båda vara passande för oss.

Herre Gud, det finns så många fina bilar så man blir galen!
Fast vår budget får hålla sig kring 1,5*

Från turnébuss till en Eura 675 till en Bavaria I71,
Det går fort, som "flickan sa till den 15åriga pöjken" :rolleyes:

Ja.... Bavaria 8300, Pilot 830 har fått konkurens...
Även om vi pratar 3-400lök till så är ju pengarna en investering!

Nytt år, nya utmaningar...
Vi syns på vägarna Gentemen!

BR//MS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Jeg var litt skeptisk til lyst trekk selv, men har funnet at lyst lær er helt ok!
Den vi har sto ett halvt år i utstillingsrommet på fabrikken og hadde fått endel skitt på det nesten hvite læret, en fuktig microfiberklut og vips så var den som ny. Den 8000iL som HC har er med mørkt lær, like lang bil som CEB eller F men dobbeltsengen på tverr bak og stor salong (2 ekstra sitteplasse rundt bordet).
Men prisen på en 2009 modell er høy!

Heisan, tomten er borte fra smilis.
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Någon som har erfarenhet av nyare N+B Arto?
God Fortsättning Anders H
 
F

F.d. 1520

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Säger bara det "kolla in kabe eller cabby" svenska bilar med bra kvalitet!!!!!!
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Så vitt jag vet så byggs dessa bilar inte som helintegrerade utan med vanlig hytt och därmed begränsad isolering och utsikt.
Vänligen Anders H
 
Toppen