• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ofta uppdatera kartmaterialet i GPS?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej och Glad Vår!
Jag skulle vilja ha lite synpunkter på hur ofta det kan vara nödvändigt att uppdatera kartmaterialet i den GPS som man använder?
Naturligtvis utvecklas vägsystemet hela tiden, men inte skall man väl behöva en uppdatering varje år?
:confused:

F

F.d. 55521

Guest
Sv: Hur ofta uppdatera kartmaterialet i GPS?

Det beror på hur mycket du kör och vart du är samt vilken GPS du använder.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har en Garmin som jag inte har uppdaterat på flera år, tycker inte det ger några större problem, ibland en rondell extra, men det ser man ju?! :D

D

Deleted member 11118

Guest

Uppdaterade min Tom Tom 2010 och jag klarar mej bra med det. Har även kartböcker med väldigt detaljerade i några länder.

F

F.d. 52945

Guest

Jag uppdaterade min Garmin Nuvi med "life time update" i förra veckan, vet inte om jag gjort fel men fortfarande så är de nya 80 vägarna 90 efter uppdateringen som tog ca. 1 timme!
Förmodar att jag missat något och får göra om det...
:oops:
//Pilot

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Har en 3 år gammal TomTom som aldrig är uppdaterad vad gäller kartan, fungerar jättebra. Håller med Montreal om att det ibland dyker upp någon rondell som inte finns med, men vi klarar det utan att bli helt förvirrade.

Är inte så pigg på att "köpa grisen i säcken" som man får göra när man köper uppdateringar.

Funderade på när jag "uppdaterade" min gamla KAK kartbok som jag fortfarande använder och som är jättebra:wideeyed:

F

F.d. 52943

Guest

Jag uppdaterade min Garmin Nuvi med "life time update" i förra veckan, vet inte om jag gjort fel men fortfarande så är de nya 80 vägarna 90 efter uppdateringen som tog ca. 1 timme!
//Pilot

Inte säkert att det är fel på uppdateringsproceduren. Har sett samma fenomen många gånger efter uppdateringar. Både TomTom och Garmin är ganska dåliga på att hålla reda på aktuella hadtighetsgränser. Massor av fel även på nyare kartor.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ju oftare desto bättre!

iGO Primo uppdaterar ofta och gratis.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du måste väl ha en Ipadda om du måste uppdatera så ofta? :D

F

F.d. 28371

Guest

Det er vel så at kartene til både TomTom og Garmin kommer fra underleverandører. Disse underleverandørene er avhengig av oppdatert informasjon fra veimyndigheter. Det er som regel her det svikter når kartet viser noe annet enn virkligheten. Jeg vil anbefalle oppdatering så ofte som mulig. Jeg vil også foreta en programvareoppdatering så ofte som mulig. Går man til exempel inn på Garmin sin side , så kan man se om programvaren på enheten er oppdadert og det samme gjelder kartene.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du måste väl ha en Ipadda om du måste uppdatera så ofta? :D

Du menar iPad? Nej även iPhone kan använda iGo, just nu den bästa navigeringsappen. Som med alla appar kommer det meddelande när de kan uppdateras men det visste du väl redan?

Eftersom kartorna täcker hela Euopa blir det många ändringar på ett kvartal.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, lite koll har jag nog, men för mej får gärna resandet vara lite oplanerat, för då blir det en större upplevelse för mej, jag kör gärna dit näsan och humöret pekar för tillfället! :)
Därav följer att jag inte riktigt har behov av att veta var jag befinner mig/är på väg med någon meters exakthet hela tiden. Faktiskt tycker jag nog upplevelsen är bättre om jag låter mej överraskas! :) därav också min lilla slogan: Resan är målet! :D

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

//Pilot
Hej 1 timme låter kort eller har du en superanslutning? jag brukar uppdatera på jobbet tar ca 2-4 timmar hemma säkert 6-10 timmar
ha de paffw

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej 1 timme låter kort eller har du en superanslutning? jag brukar uppdatera på jobbet tar ca 2-4 timmar hemma säkert 6-10 timmar
ha de paffw

Det går betydligt fortare om man plockar ur minneskortet ur Garmin, och kör den direkt via en USB-kopplad minneskorthållare.

Hälsar
Kåre

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Det går betydligt fortare om man plockar ur minneskortet ur Garmin, och kör den direkt via en USB-kopplad minneskorthållare.

Hälsar
Kåre
Hej
använder inget minneskort, är inte riktigt säker på vilken "typ" av Garmin jag har men tror att det är 1690 (svårt med att komma ihåg alla apparaters nummer)
Ha de paffw

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gomorron paffw

Där gicke det lite fort :oops:!

Även jag har Garmin kopplad med kabel när jag laddar ner kartor, och då tar det c:a 20-30 minuter tror jag.

Det är BARA när jag laddar ner carnivals POI-filer, som jag plockar ur kortet!

Ledsen att jag vilseledde dej! :)

Hälsar
Kåre

Toppen