• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Hej Alla ,

Håller helt med Pelle i denna fråga , varför krångla till det :) Vi själva brukar ställa på och av under vintertiden och brukar då ringa transportstyrelsen och få det belopp vi skall betala ... enkelt och smidigt .

/Noy Noy
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Man kan ju undra hur länge Transportstyrelsen anser det vara ok med alla av- och påställningar och tel samtal?
Att använda appen "Mina fordon" vid betalningar minskar kanske deras arbete en aning?
Som Aake skriver tar det bara några sekunder att få reda på beloppet via den.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Jaha det blev en livlig diskussion, är ju kul!
Mitt problem är löst, transportstyrelsen har i natt gjort en datakörning så att ett belopp på 311 kr har framkommit. Detta syns nu både i appen och på hemsidan. Datakörningarna verkar göras på vardagskvällar.
Så här såg det ut på hemsidan före resp. efter
Mina sidor.jpg
Mina sidor-1.jpg

Nu kan vi ju fortsätta att diskutera hur återbetalningen av försäkringen fungerar. Vid tidigare fall så har det varit lite krångligt med Länsförsäkringar då de antingen skickar en utbetalningsavi eller vill ha in bankkontonummer. De kan inte spara mitt bankkonto utan vill ha in det varje gång, trots att jag bla. har ett konto i Länsförsäkring bank.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Jaha det blev en livlig diskussion, är ju kul!
Mitt problem är löst, transportstyrelsen har i natt gjort en datakörning så att ett belopp på 311 kr har framkommit. Detta syns nu både i appen och på hemsidan. Datakörningarna verkar göras på vardagskvällar.
Så här såg det ut på hemsidan före resp. efter
Visa bilaga 110951
Visa bilaga 110950

Nu kan vi ju fortsätta att diskutera hur betalningen av försäkringen fungerar. Vid tidigare fall så har det varit lite krångligt med Länsförsäkringar då de antingen skickar en utbetalningsavi eller vill ha in bankkontonummer. De kan inte spara mitt bankkonto utan vill ha in det varje gång, trots att jag bla. har ett konto i Länsförsäkring bank.


Autogiro på alla försäkringar/ mån hos Swedbank (Folksam)

/Pelle
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Menade återbetalning av försäkringen och det är då det inte fungerar automatiskt med LF.

Jag hade samma problem med LF men blev då rekommenderad autogiro.
Nu funkar det bra med dem.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Jag hade samma problem med LF men blev då rekommenderad autogiro.
Nu funkar det bra med dem.

Har inte haft autogiro eftersom jag vill skilja på privata och firmans betalningar till Lf. Men när jag nu tänker efter lite så är firman flyttad till Dina så problemet är löst, autogiro here we come! Tack för den!

Rättelse: Det ska vara E-faktura istället för autogiro!
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Åke, jag har länförsäkringar. Deras hanteringstid för automatisk återbetalning är 3-4veckor. Transportstyrelsen ofta mindre än en vecka.

Det är alltså autogiro som är lösningen:confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Om man loggar in på transportstyrelsens hemsida med Bank id så får man både summan på skatten som skall betalas samt även ocr numret.
Bra när man är ute med husbilen och åker när betal.avi kommer med posten.
Någon har tänkt till.
Arne.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Menade återbetalning av försäkringen och det är då det inte fungerar automatiskt med LF.

Ok läste fel, om jag minns rätt så får jag inte tbx utan det blir lägre avgift när jag ställer på igen, beror kanske när i månaden jag ställer av och på.
Inte alls säker på detta (Folksam).

\Pelle
 
Toppen