• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket motorolja?

bolema

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat Ducato -2003 med 2,8 JTD motorn. Min fråga är hur mycket motorolja ska jag hälla i vid byte? I instruktionsboken står det 5,7 liter om man samtidigt byter filter, om jag då häller i 5,7 liter och kör en stund stänger av motorn och väntar en kvart så är det fortfarande ca 1 cm kvar till maxmärket på oljestickan medan instrumentpanelen visar fullt, dvs 6 st ringar.
Om jag däremot häller i olja så att oljenivån är nära maxmärket på stickan så visar instrumentpanelen "OIL HIGH". Vilken ska jag lita på? är det någon som har råkat ut för samma sak?

Tacksam för synpunkter.

Bolema

P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Hur mycket motorolja?

Jag har en Fiat Ducato -2003 med 2,8 JTD motorn. Min fråga är hur mycket motorolja ska jag hälla i vid byte? I instruktionsboken står det 5,7 liter om man samtidigt byter filter, om jag då häller i 5,7 liter och kör en stund stänger av motorn och väntar en kvart så är det fortfarande ca 1 cm kvar till maxmärket på oljestickan medan instrumentpanelen visar fullt, dvs 6 st ringar.
Om jag däremot häller i olja så att oljenivån är nära maxmärket på stickan så visar instrumentpanelen "OIL HIGH". Vilken ska jag lita på? är det någon som har råkat ut för samma sak?

Tacksam för synpunkter.

Bolema
Jag tror att oljestickan stämmer. Men å andra sidan behöver man ju inte ha max med olja i motorn. Bättre med halvfullt än för mycke olja

F

F.d. 25267

Guest

Hej. Om bilen står i våg kan du lita på oljestickan. Håll nivån mellan min och max bara.

Per

bolema

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2025

Hej.
Jag har upptäckt att om bilen lutar lite framåt så visar mätaren OIL HIGH och om den lutar lite bakåt så är det bara 4 ringar så nivågivaren verkar otroligt känslig. Och olastad är min bil högre bak än fram så när jag står på plan mark lutar den lite framåt och det verkar vara förklaringen. Jag "sk..er" i vad mätaren visar i fortsättningen och litar på stickan istället.

Bolema

Toppen