• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur montera batteri nr2 under passagerarstolen på Ducato

T68

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis bytt och monterat ett 100ah lifepo4-batteri under passagerarstolen på vår Fiat Ducato 2012. Gick utan större problem och passar precis som det blybatteri som satt där innan.
Planen är att börja så här och sedan om budget mm tillåter kanske utöka med ett till likadant batteri framöver.
Så detta är absolut inget akut men jag blir lite fundersam över hur batteri nr2 ska fästas och säkras på bästa vis. De fästen, byglar, klämmor mm som sitter där nu verkar vara anpassat för enbart ett batteri.
Tack på förhand för tips!
(bilden visar gamla batteriet. Det nya sitter på precis samma vis)
 

Bilagor

  • 2024-04-26_084223.jpg
    2024-04-26_084223.jpg
    434,6 KB · Visningar: 142
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis bytt och monterat ett 100ah lifepo4-batteri under passagerarstolen på vår Fiat Ducato 2012. Gick utan större problem och passar precis som det blybatteri som satt där innan.
Planen är att börja så här och sedan om budget mm tillåter kanske utöka med ett till likadant batteri framöver.
Så detta är absolut inget akut men jag blir lite fundersam över hur batteri nr2 ska fästas och säkras på bästa vis. De fästen, byglar, klämmor mm som sitter där nu verkar vara anpassat för enbart ett batteri.
Tack på förhand för tips!
(bilden visar gamla batteriet. Det nya sitter på precis samma vis)
Ja du, en isolerande skiva på toppen sedan stolen ovanpå. De kommer inte någonstans. Det är tajt.
Nu vet jag att det blir ramaskri bland de som måste ha hängslen och livrem.
Men varför kludda till det?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!
Har precis bytt och monterat ett 100ah lifepo4-batteri under passagerarstolen på vår Fiat Ducato 2012. Gick utan större problem och passar precis som det blybatteri som satt där innan.
Planen är att börja så här och sedan om budget mm tillåter kanske utöka med ett till likadant batteri framöver.
Så detta är absolut inget akut men jag blir lite fundersam över hur batteri nr2 ska fästas och säkras på bästa vis. De fästen, byglar, klämmor mm som sitter där nu verkar varattreie anpassat för enbart ett batteri.
Tack på förhand för tips!
(bilden visar gamla batteriet. Det nya sitter på precis samma vis)
En spännrem mellan det fasta batteriet och batteri nr2 och en isolerande skiva enligt tidigare inlägg.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det är ju ganska mycket lagrad energi som frigörs både mekaniskt och elektriskt vid en kollision, en kortslutning är inte att leka med.
Speciellt som man sitter på kruttunnan så att säga!
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis bytt och monterat ett 100ah lifepo4-batteri under passagerarstolen på vår Fiat Ducato 2012. Gick utan större problem och passar precis som det blybatteri som satt där innan.
Planen är att börja så här och sedan om budget mm tillåter kanske utöka med ett till likadant batteri framöver.
Så detta är absolut inget akut men jag blir lite fundersam över hur batteri nr2 ska fästas och säkras på bästa vis. De fästen, byglar, klämmor mm som sitter där nu verkar vara anpassat för enbart ett batteri.
Tack på förhand för tips!
(bilden visar gamla batteriet. Det nya sitter på precis samma vis)
Varför int ett 200ah istället för 2st 100?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Då skulle jag avvakta, testa och se hur långt energin räcker för er med ett batteri, kanske det räcker med ett, då kanske det är bättre att satsa på en solpanel (till?) istället när budgeten tillåter.
Klokt Peter! Blir man inte rik på de stora inkomsterna, kan man ändå bli det på de små utgifterna! :) Gäller i hög grad strömförbrukning i husbil! Mitt 100 Ah batteri räcker långt. Sen kompletterar jag mycket med gasol.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
plåten i mitten täcker nästa batteri visar den jag har . Obs flyttat mina batteri.
Den delen till batteri 2 är kortare för b-polerna
Du har samma på bilden.
 

Bilagor

  • IMG_0668 (2).JPG
    IMG_0668 (2).JPG
    155,3 KB · Visningar: 88
  • IMG_0671.JPG
    IMG_0671.JPG
    142,6 KB · Visningar: 67
Senast ändrad:
Toppen