• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hur minska ner ett word-dokument i storlek?

F

F.d. 15874

Guest
Hejsan,
jag skulle gärna vilja ha hjälp av någon kunnig om hur man gör för att lägga in sin reseberättelse här på Husbilsklubben...

jag har skrivit vår berättelse samt lagt in bilder i ett Word-dokument vilket kanske var dumt då själva filen blev på 115 Mb..lite stor inser ju även jag och nu undrar jag hur gör jag för att lägga in den på hemsidan.

Är inte så bra på detta med datorer men lär mig allt eftersom...så en bra förklaring är nog vad som krävs :eek:

//Agneta
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Hej.

Jag skulle nog ta bilderna och minska ner antal pixlar om det inte finns någon annan bra genväg.

En bild blir ganska bra med en storlek på ca 100 kb. Gör om bilderna och klistra in dem igen.

Ett knep att snabbt minska ner bilder är att skicka bilderna till Dig själv. Markera dem och skicka dem till din E-post. Då kan Du välja formatet 640*480.

Det finns också program att använda för att minska storleken. Photoshop är ett men kanske inte det enklaste...

När allt är klart kan Du spara ditt Word-doc som PDF-format istället. Det finns gratisprogram att hämta på nätet. PDF995 är ett sådant och installeras som en skrivare.

Det finns säkert de som kan detta mycket bra i klubben.

Hälsningar
Knausen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Det som tar mest plass er bildene, de ligger i orginal størrelse.

Du har to muligheter, den lange kjedelige: bytt ut hvert bilde med en resamplet kopi i rett størrelse. Alternativt og rask: skriv ut til en pdf fil.
På denne måten blir det en fil som ser slik ut som du ønsker og alle bilder blir resamplet til rett størrelse. Problemet blir at denne filen ikke kan redigeres.

Det var en tråd for en tid tilbake om hvordan en kunne legge inn utskrift til pdf hvis en ikke har denne muligheten allerede.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Så...problem nr 1 avklarat, jag har minskat ner alla bilderna och är nu nere på 3,58 Mb. gjorde som föreslogs att skicka bilderna till mig själv, gick bra men jisses vilket jobb det blev.

Över till nästa problem då, att omvandla till pdf som ni föreslog. Ska jag leta reda på Pdf via google och sedan ladda hem något program?

//Agneta
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

tack snälla alla ni för hjälpen, nu så är det ett pdf format på berättelsen så nu bör det väl fungera att lägga in den.......
Och jag har lärt mig en massa nytt idag, härligt!

//Agneta
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Det finns ett gratis program 'OpenOffice', motsvarande Microsoft Office, att ladda ner. Har gjort det själv men inte 'jobbat' så mycket med de resp. delarna. Använder fortfarande MO ... har för avsikt att helt jobba i OO. I OO finns funktionen att spara direkt som en pdf fil.

Programmet 'sägs' vara bättre än Microsoft Office, 'du' har Base, Calc, Draw, Impress, Math & Writer funktioner i programmet. Det bästa är att det är gratis. Bara att ladda ner en ev. ny version när den finns.
---
Det finns gratis program utav 'allt man behöver' som många gånger är bättre än de dyra köp-programmen.

//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Og det beste med OO er at det kan jobbe med M$ sine filer også og lagre som sine egne eller som M$. Har brukt det til å oversette Word til pd
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Og det beste med OO er at det kan jobbe med M$ sine filer også og lagre som sine egne eller som M$. Har brukt det til å oversette Word til pd
Kan man även skicka tillbaka till Excel/Word avsändare i format som är läsbart för dessa?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Ja, og du kan velge mellom flere generasjoner av MO formater.

Er et dokument laget med OO og du lagrer i Word-97 får du en advarsel om at noen formateringer vil bli borte. Lagres det i word-2003 så beholdes mer av formateringen.

I OO sitt eget format som er et veldefinert ISO dokumentformat finnes det formateringsinformasjon som ikke finnes word formater muligens med unntak av docx formatet til Office 11 også omtalt som OOXML.

OO leser og skriver over 20 forskjellige formater.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Hej.

Tråden har fått en lite annan inriktning men eftersom Bigmarlin02 löst sina problem fortsätter jag skriva här...

Jag har ett annat problem:

Hur öppnar man ett dokument som är skrivet i OpenOffice med filändelsen odt i Word 2007. (Jag skulle vara nöjd om det bara gick i Office 2003).

Be mig inte ladda hem OO för att på så sätt lösa problemet. Det är jobbigt nog att gå över till Microsoft Office 2007 från 2003:an och för mig en utopi att omvända jobb och alla andra att använda OO.

Är det någon som vet om det finns någon hämtbar fil som löser problemet?

/Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: hur minska ner ett word-dokument i storlek?

Tack.

Jag har nu fått texten (odt-filen) inklistrat i ett vanligt mail. Problem med OO efter en uppdatering och efter klippande och klistrande har jag fått in det i Word. För mig känns Microsoft Office mycket stabilare.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen