• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur många L rymmer kylsystemet? Volvo B10M 1981 Buss

F

F.d. 8763

Guest
Behöver byta elpatronen som fanns i bussen när jag köpte den, då elementen aldrig blir mer än ljumna.

Dock har elpatronen ett par år på nacken och alla inristningar om Watt, volt osv är bortskavda, så har ingen aning om vad för effekt jag behöver.

Så ungefär hur många liter ligger kylsystemet på en Volvo b10m buss från 1981?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många L rymmer kylsystemet? Volvo B10M 1981 Buss

Kanske en otydlig fråga. Är det kylsystemet eller värmesystemet?

F

F.d. 8763

Guest

Elementen är kopplade i motorn med. Så Kylsystemet är även värmesystemet.
Dvs är motorn avstängd och elpatronen på så värms även kylarvätskan som befinner sig i motorn.

F

F.d. 29925

Guest

Tyvärr, kan ingenting om bussen men misstänker i alla fall att det ligger en värmeväxlare någonstans.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tycker du ska mäta upp elpatronen först. Koppla den till en effektmätare som sätts i ett uttag eller skarvsladd. Ev får du montera en stickpropp på elpatronskabeln. Då ser du vilken effekt som förbrukas och kan utesluta att patronen är trasig.
Om du sedan ska byta elpatronen så kolla om det finns någon gummislang på slingan i närheten av elpatronen. Där monterar du då en slangtång på varje sida om elpatronen sedan är det bara att demontera den. Montera ny och lufta.
Du har väl luftat systemet nu så det inte är det som är problemet.

F

F.d. 8763

Guest

Ända anledningen till att jag ej köpt ny elpatron ännu, är för att jag börjat fundera på om det är luft i systemet.
Googlat och ringt bussmekar flera dagar nu, där jag frågat hur man luftar osv, utan resultat.

Så vet inte riktigt vad man ska ta sig till nu

F

F.d. 8763

Guest

Dock blir elementen varma direkt när motorn går. Så då bör det ju inte vara luft i systemet tycker man.

Är i villket fall dags för ett kylarvätskebyte nu så får byta det och kolla effekten på elpatronen imorgon.

I

Ice-Man

Guest

Skulle gissa på att ditt kylsystem innehåller ungefär 70 liter om du tömmer/fyller det helt. Går din elpatron på enfas så är den troligen på 2000W och så här års så kan du inte räkna med mer än ljummet vatten, det krävs helt enkelt mer kräm (läs 3-fas) för att värma bussen med el när det är kyligt.

F

F.d. 8763

Guest

Skulle gissa på att ditt kylsystem innehåller ungefär 70 liter om du tömmer/fyller det helt. Går din elpatron på enfas så är den troligen på 2000W och så här års så kan du inte räkna med mer än ljummet vatten, det krävs helt enkelt mer kräm (läs 3-fas) för att värma bussen med el när det är kyligt.

Har nu mätt min elpatron. Den levererade 1900w vilket vad jag förstår är 1,9kw?

Finns ju elpatroner hela vägen upp till 9kw vad jag förstår.
Skulle en sådan orka med att värma systemet tro?

Finns det 9kw elpatroner som inte går på 3-fas?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En 9 kW på enfas skulle kreve minst 45A på den kursen - en trefas greier seg med 16A og vesentlig tynnere kabler.

I

Ice-Man

Guest

Har nu mätt min elpatron. Den levererade 1900w vilket vad jag förstår är 1,9kw?

Finns ju elpatroner hela vägen upp till 9kw vad jag förstår.
Skulle en sådan orka med att värma systemet tro?

Finns det 9kw elpatroner som inte går på 3-fas?

Finns kanske någon elpatron på upp till 2300W på enfas, men de jag sett brukar ligga på 2000W. Ska du upp i 9kW så är det som Knut säger trefas som gäller.
Jag skulle nog hellre rekommendera dig en 10kW dieselvärmare om du vill köra vattenburen värme. Annars är värmepump en trevlig lösning då du kan köra både värme och kyla. De brukar i grova drag ge minst tre gånger så mycket som du stoppar in, d.v.s. drar den 1500W så levererar den 4500W värme.
Själv hade jag tyckt att det hade varit trevligt att komma över en luft/vattenvärmepump billigt, det hade varit mumma.

F

F.d. 25569

Guest

Har du inga bilder på din buss Tikka ? NYFIKEN :yes:

Toppen