• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Hej, hej...
Jag mäter vår förbrukning av bränsle enl. följande.
Kollat hastighetsmätaren mot gps'en, = den visar 7% över... (inte gps'en nu, utan hastm.)

Mellan tankningarna, drar jag av 5% av mätarställningen/Km, kollar vad som
"fyllts" på å' räknar sedan helt matematiskt, i huvudet, på 0,3S ut vad vår förbrukning är.

Nu drar ju vi ganska ofta släp, men vi snittar ca. 13,5L/100Km.
Jag får liksom inte till det när jag läser en del andras förbrukning ~0.85 å' liknande...

I Need help... :wub: (Med glimten i Örat)
Skämt åtsido, hur får man en husbil, på låt säga 3T, att ha en förbrukning på 0.85??? :swoon:
Mäter jag helt fel:confused::confused::confused:

Vänligen, Magnus:)

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Vad får du för förbrukning om du bara delar antal liter med körd sträcka enligt mätaren på bilen ?

Tant Sture

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Hej Magnus.
Jo jag har funderat även jag på detta fenomen, och fattar nada alltså.
Bytte till en bättre beggad i höstas med 130 Hk och på Jungfruturen så hamnade Hastighetsmätaren runt 120 i snitt, och påföljden blev då en förbrukning runt 1.2 - 1.3 l per mil.
Ja resorna efteråt blev inte heller billigare i Bränlseförbrukning, nej runt 1 l milen, eller strax över har jag konstaterat fast jag då faktiskt har kört lagligt. Husbilen dricker mer än min S60 Volvo D5 som oftast ligger på 120 - 140 km / tim. Och med denna så blir förbrukningen runt 0,7 l milen.
Men livet är ju kort och varför gnälla, man lever ju endast här och nu.
Bara att ta skeden i vackra tassen och betala kostnaderna.

Mvh Tant Sture

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jag för bok sedan flera år. Varje tankning antecknar jag mätarställning och hur många liter jag tankar. Hastighetsmätaren och vägmätaren brukar aldrig vara synkroniserade.
Vägmätaren kontrollerar jag mot vägverkets skyltar vid en del vägar. På E6 mellan Stora Höga och Ljungskile finns markeringar var 500 m.Med "död räkning" har jag kommit fram till att 0-punkten ligger mitt i tingstadstunneln där som tunneln är som lägst. När man så kommer till markeringen 50,0 strax före Ljungskile är det bara att jämföra med vägmätaren. Varje 100 m som det visar fel, innebär 0,2% felvisning, och mer noggrann behöver man inte vara. Med en kontrollerad mätare har jag då märkt ut en sträcka om 10 km jag kör varje dag till jobbet. Man kan med detta över tid se vilken skillnad det gör med olika lufttryck och också hur däcken slits, eller vilken skillnad det blir mellan vinter och sommarhjul.
Calle

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Calle.

Det blir ju lite knepigt detta, kollar jag färddatorn, ja då snittar vi
kring 11,5L/100Km å det vet jag ju är fel, fel, fel!

Hej, hej Tant Sture! (Coolt Alias)
Äsch, jag skiter egentligen i en deciliter hit eller dit, men jag vill gärna veta hur
vissa mäter som beskriver en förbrukning på typ 0,85... :confused:
Eller i klar text, hur mäter man då?;););)

Låt se om vi kan samsas om ett fiffigt sätt att få kontroll på mätningen utav våra fordons förbrukning...

(Edit pga... "harkel" sladdrigt tangentbord,
3.gif
)
Trevlig Afton Alla HBK'are.
//MS

Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Benzen tar ungefär 1,4 /mil. Och då brukar jag köra i 80, nångång lite mer, men aldrig över 90. Det är klart, det sitter en stor 6:a i den.
Calle

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag mäter enbart efter trippmätaren som jag nollställer vid varje tankning och sen tankar jag fullt alla gången så det är enklast att räkna ut så .

Snittet har varit allt från 0,9lit/mil i lugna 80-90km/h på svenska småvägar till 1,3 i (nästan) fullfart på autobahn 120km/h den gör visserligen 140km/h men det är inget bekvämt eller ljudlöst ..... sist när vi åkte ner till Italien så snittade jag 0,96 som billigast och då låg jag i suget bakom lastbilarna i ca 95km/h .
vi har ju då en gammal 90:a turbo diesel med alkov som tar en hel del luftfång .

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Beng-Åke!
Du har, låt säga, kört 70mil enl. trippmätaren, men ...
Trippmätaren visar väl med mycket stor sannolikhet (ex. antal km) för mycket?:eek: Hur gör du då? :rolleyes:

Fler tips för att hjälpa mig att hamna på meridianen gällande hur jag/vi bör mäta förbrukningen på husbilen? :)

Mvh/Magnus
10.gif

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo men det blir ju även felräkning om du blir stående i en "stau" eller många rödljus då går ju motorn fast mätaren rör sig inte .

Min räkning är ju inte 100%:ig men "lätt" låt säga att hastighetsmätaren visar fel och hur väl är kilometermätaren/trippmätaren synkad med hastighetsmätaren .

I mina audisar så har jag så jag kan få fram 3 hastighetsmätare om jag ligger med konstant fart .
Dels hastighetsmätaren .
nollställer jag snitthastigheten i färddatorn så visar den hasigheten om jag ligger på jämn fart .
I klimatorns display så kan jag får fram hastigheten via "on board diagnostic" .

Alla visar då olika och köra jag då med GPSén så får jag en 4:de hastighetsvisning .

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Hej, även jag mäter med trippmätaren och tankar alltid fullt. Förbrukningen ligger alltid på 1,2-1,3 liter per mil. För mig låter det märkligt att en husbil kan dra så lite som 0,85 liter per mil :confused:

/Per

F

F.d. 2911

Guest

Jag mäter bara av trippen kör max 100. Hymern har inte dragit mer än 0.85 milen.

F

F.d. 12156

Guest

Även jag tankar fullt och nollställer trippmätaren , men som Stollen säger det blir viss feldifferans eller låt oss säga glädje besked ;)när man kör efter trippmätaren , så snål är ju inte bilen som mätaren säger helt klart.:confused:Och som när man kör lastbilen har det ju stor betydelse om den är lastad , jag som kör utan släp märker väl bara 1-1,5 liter skillnad vid last medans den som har släp kanske märker 2-3 liters skillnad
Sedan är det ju tills stor del beroende från varje gång hur gasglad du är vid mät tillfället.
fullgas vid varje växel slukar soppa har man economi mätare i bilen(vaccummätare)så går det att köra mera ekonomiskt;)

Så i mina ögon är det svårt att få ett totalt rättvist sätt att mäta , det du mäter är just hur mycket den bilen drar med just dig vid ratten.När min fru kör våra personbilar så kör hon 2 deciliter billigare än mig i alla bilar för hon kör mycket mjukare:(

F

F.d. 29782

Guest

Jag meter bränsleförbrukning i årsbasis. Noterar hur mycket jag tankar på ett kalenterår samt hur många mil det blir under året. Då får man exat snitförbrukning per mil. Ibland kollar jag även milen
per tankning, men resultated varierar ju beroende hur och var man kör.
Knaus 3/Aimo

F

F.d. 50080

Guest

Jag har också blivit förvånad över att en del husbilar går på en bit under litern... Kanske vår alkov drar mer än halvintegrerade. Varje gång jag tankar räknar jag ut förbrukningen sen senaste tankning. Efter 4600 mil kan jag konstatera att: 90 km/h långresa runt 1,15 liter per mil.
100 km/h långresa runt 1,3.
Den bästa noteringen nånsin var i Norge (!) 0,93l /mil men det har bara hänt en gång att jag kommit under litern, även om jag några gånger landat runt 1,05, så jag misstänker nåt fel... Den högsta 1,5 var vid en högfartskörning en natt i Tyskland. Vår Mercedes 316 begränsas inte av motorn precis...:wink: Körning med släp 650 kg märks inte på förbrukningen.:)
Sedan har jag helt klart märkt att i Europa kan man få en toppnotering på 1,4 för att nästa tankning landa runt 1,1. Helt klart är det sämre diesel på vissa mackar, som jag läst i andra trådar på detta forum.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Jag mäter bara av trippen kör max 100. Hymern har inte dragit mer än 0.85 milen.

Har ni kollat ev. avvikelser av tripp/hastighetsm. mot GPS?

Vi har kört ett par tankningar, extremt lugnt (för mig) och har då landat på, enl. "min" mätmetod på 1,15/mil (11,5/100km)
Dessa gånger har jag accelererat väldigt lugnt och aldrig passerat 95Km/tim.;) Om vi bara tittat på trippmätaren så visade den då ganska så precis 1 liter jämt, vilket är felaktigt!
Motor; 2,3L, vid dessa tillfällen en vikt på ca. 3400Kg - Helintegrerad.

Att hamna på 0,85L/mil ser jag som omöjligt med vårt fordon å med min körstil.:eek:

Jag misstänker att våra mätare visar lite hipp som happ, det finns säkert trippmätare som visar bortåt 15% förmycket... Tar man inte hänsyn till detta, har man ju bara lurat sig själv...;)

Mvh. Magnus:msn_wink:

F

F.d. 25038

Guest

Hej kan den olika dieselkvaliten spela ett spratt i detta ?
Min bil drar mindre på sk fuldiesel (ej citydiesel)

F

F.d. 2911

Guest

Har ni kollat ev. avvikelser av tripp/hastighetsm. mot GPS?

Vi har kört ett par tankningar, extremt lugnt (för mig) och har då landat på, enl. "min" mätmetod på 1,15/mil (11,5/100km)
Dessa gånger har jag accelererat väldigt lugnt och aldrig passerat 95Km/tim.;) Om vi bara tittat på trippmätaren så visade den då ganska så precis 1 liter jämt, vilket är felaktigt!
Motor; 2,3L, vid dessa tillfällen en vikt på ca. 3400Kg - Helintegrerad.

Att hamna på 0,85L/mil ser jag som omöjligt med vårt fordon å med min körstil.:eek:

Jag misstänker att våra mätare visar lite hipp som happ, det finns säkert trippmätare som visar bortåt 15% förmycket... Tar man inte hänsyn till detta, har man ju bara lurat sig själv...;)

Vi har ingen gps det finns ingen orsak att köra fort med hymern den är ju sjukt slö.
Vill jag gasa lite så tar jag Saaben med 300hk.
mvh ronny

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag anar tvivel när ni talar om att husbilen drar bara 0,85 l/mil, men det är ju många faktorer som spelar in. T.ex. :
*Hur tung bil du har.
*Hur stort luftmotstånd den har
*Hur tung högerfot du har.
*Hur effektiv motorn är. Nyare drar oftast mindre.
*Vilket bränsle du kör på.
*Vilken vägsträcka du mäter på och noggrannheten i mätningen.

Om jag vill skryta då talar jag om vår resa ner till Ungern i april/maj i fjol. Då for vi tillsammans med bekanta ner förbi Berlin ner i Tjeckien och Ungern. Från första tankningen i tyskland tills vi tankade i Ljungsbro efter hemkomsten gick det 2646 km och 205,35 l bränsle. Dvs 0.78 l/mil.
Denna förbrukning kan man jämföra med här hemma i sept/okt då vi körde 2272 km och förbrukade 193 l svensk diesel. Dvs 0,85 l/mil.
Husbilen är en 2006 Pössl 2win, plåtis med totvikt 3300 kg, motor 2,3 jtd på 81 kw.

// Göte J

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Vi har kört ett par tankningar, extremt lugnt (för mig)

Hej Magnus!

Just körstilen är nog det som påverkar mest, tror jag!
Har själv en delintegrerad -07:a 2,3.
Mycket beroende på hur "bråttom":D jag har så pendlar förbrukningen mellan ca 0,9 - 1,1 l/mil. Sen spelar självklart vind, last och ofrivilliga stopp in en hel del också. Tyvärr är det väl så att köer och stopp påverkar förbrukningen 2 ggr. Först drar bilen bränsle utan att rulla frammåt, och sen "trampar" man på lite extra efteråt för att komma ikapp.

Jag har använt de flesta av ovan nämnda metoder vid mätningar, någon större skillnad är det inte om man slår ut det på en längre sträcka.

/Thomas

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Göte!
En fråga... Hade ni "ben" koll via förbestämd rutt de ex. antal mil ni körde,
eller är detta via trippmätaren? Om det var via trippmätaren, är kalibrerad?
Du startat ditt inlägg med tvivel om 0,85 (håller med) sedan avslutar du
inlägget med att ni själva kört på 0,85... Era mil under en kort period visar tecken på en stor del riktig körning och inget köande...
Vilket som, tack för ditt svar, liksom alla övriga skall ha tack för tillförd information!

Thomas, samma fråga till dig, är er trippmätare kalibrerad alt, att ni drar av
x-antal procent, då de flesta visar längre körd sträcka än den verkligt avverkade...

Återigen, jag har inte fått vår HB att gå under litern nån gång... Blandad körning.
Jag drar alltid av 5% från det som trippmätaren visar för att komma något
närma den verkligt avverkade vägsträckan. (borde kanske vara -10%?)

Mvh. Magnus :)

Toppen