• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ladda batteriet på PC?

F

F.d. 25023

Guest
Vi klarar inte datorlivet här i Spanien bara med iPhone & iPad. Nu har själva laddnings- och strömfunktionen på vår Acer-PC gått sönder.

Dvs. PC går att köra på batteriet. Men inte med 230V, och inte heller 12V omformat till 19V. Ingen laddning, ingen ström in i maskinen, även om jag tar bort batteriet.

Som sagt, den fungerar på batteriet. Nu är tyvärr strömmen i batteriet slut.

Men hur skulle man kunna ladda batteriet? Utanför datorn kanske med en laddare? Finns det?

Tacksam för råd!

Hälsning
anita & jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur ladda batteriet på PC?

Prova att lossa batteriet en aning för att genast trycka tillbaka det, allt med laddningen påslagen. Det hjälpte mig.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kolla om det finns en bios uppdatering. Fanns ett problem med just laddning för några år sedan.
Annars så bör det gå att ladda batteriet utanför datorn. Du behöver en laddare för Li Ion/Li Polymer batterier (m.a.o laddare för modellflyg).
Du bör inte snabbladda då laddningen inte kommer att ske balancerat på det sättet. Ladda med ½ C (är batteriet på 4800mAh är 1C 4.8A dvs ladda med 2.4A eller lägre). Lägg spänningen på de poler som ger hela batteriets spänning (de andra polerna är till för att kontrollera delspänningen på de ingående cell/cellparen vid balancerad laddning).

Peter :)

F

F.d. 25023

Guest

Tack alla!

Vi är kvar på marknadsplatsen.

En kall kväll just nu efter en solig och varm paseodag med promenad ihop en massa PAD hemlösa hundar! Och i morgon blir det ännu bättre! Välkommen Juan.

Jyrki

F

F.d. 53078

Guest

Jag kommer i morgon eftermiddag och hälsar på igen och även Gittan & Jojje om dom är kvar

Juan

F

F.d. 55554

Guest

@Juan
Måste ha missat dig när du var på Feriaplatsen?
Är just nu på Los Jarales camping för att ladda våra nya batterier, 2x90 Ah,
tydligen har jag något fel på laddningen från solcellen, eller rättare sagt, det dras ca 3,0 ah under natten, någos som tjuvdrar ström.
Har ingen aning om vad det är.:(

Är tillbaka fre em på Feriaplatsen.

F

F.d. 55554

Guest

Har samma problem även om jag stänger av 12v, då stängs radion av.
Skall plocka bort säkring efter säkring i morgon och se om felet försvinner.
Lägger problemet i en egen tråd!

F

F.d. 53078

Guest

3A det är kanske över normalt om man räknar med allt som stär på stb.
Har ni värmaren på med fläktar så kan det vara normalt. Skall se om jag får någon timme över i morgon kväll så kommer jag och mäter. Så ser vi snart vad det är som drar ur batterierna.

Toppen