• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge spela radio?

Henkon

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Mark
HBK-Nr
36517
Medlemskap
2023
Hur längre (ungefär) kan jag ha bilradion på om panelen visar 12,7 v på både bil- och bodel? Står offgrid och inga andra förbrukare på. Bodelsbatteri är 80ah gel och bilbatteri har jag ingen aning om.
Behöver bara ett riktmärke. Tack!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Svårt att svara på om man inte vet vilken ström radion drar.
Min Kenwood drar 2.7 A (uppmätt).
T.ex. 10 timmars lyssnande drar således 27 Ah ur batteriet i mitt fall.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du inte gjort några ändringar i bilens elsystem så är bilradion kopplad mot bilens startbatteri. Den drar alltså ingen ström från bodelsbatteriet. Jag skulle koppla om detta så att radion enbart tar ström från bodelsbatteriet. Skulle du glömma radion påslagen så kan du fortfarande starta bilen då.

Tips om hur du kopplar kan du hitta här under Elförsörjning. Det finns lite olika varianter beroende på bilmodell.

//Michael, medlem
 

Henkon

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Mark
HBK-Nr
36517
Medlemskap
2023

Henkon

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Mark
HBK-Nr
36517
Medlemskap
2023
Jag förstår att jag kan och bör koppla till bodelsbatteri men när jag läser trådarna kommer jag bara till ord som "montera loss stolen, dra kabel via dörrpanelen, montera loss xxx, relä, brytare". Sedan bryter svetten fram i pannan, hjärtklappning etc. Så tyvärr måste jag vara återhållsam med förbrukningen och köra ibland. Men tack för tipset och omtanken.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hur längre (ungefär) kan jag ha bilradion på om panelen visar 12,7 v på både bil- och bodel? Står offgrid och inga andra förbrukare på. Bodelsbatteri är 80ah gel och bilbatteri har jag ingen aning om.
Behöver bara ett riktmärke. Tack!
Köp en batteridriven radio så är problemet löst.Hasse
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag förstår att jag kan och bör koppla till bodelsbatteri men när jag läser trådarna kommer jag bara till ord som "montera loss stolen, dra kabel via dörrpanelen, montera loss xxx, relä, brytare". Sedan bryter svetten fram i pannan, hjärtklappning etc. Så tyvärr måste jag vara återhållsam med förbrukningen och köra ibland. Men tack för tipset och omtanken.
Jag kör en bauta stor blåtand högtalare. Superbra ljud. Streamar SR. Och spotify. Orkar inte med reklamradio. 20 minuter reklam/timme.

Laddar högtalaren när jag kör
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Gillar djup basgång. Hade en liten innan som var i pipigaste laget.

Den lät pipig och gnällig. Ungefär som jag när jag är förkyld..

Jag är lite kräsen med ljud
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Hur längre (ungefär) kan jag ha bilradion på om panelen visar 12,7 v på både bil- och bodel? Står offgrid och inga andra förbrukare på. Bodelsbatteri är 80ah gel och bilbatteri har jag ingen aning om.
Behöver bara ett riktmärke. Tack!
Radion drar Max 1/2A, 80 ah = du kan förbruka 1 A per i 80 timmar. Så du kan lyssna på radio i 160 timmar teoretiskt
 
Toppen