• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag undrar hur länge ni andra som är ute och husbilar så här års klarar er på en flaska gasol?
Nu menar jag bara fricamping, och en yttertemp på ca -2 till + 5 grader, termostaten inne i bilen på ca 20 grader.
Kylen går på gasol, och man lagar all mat inne i bilen på gasolspis/ugn. Hur länge brukar då en flaska räcka för er?
Undrar Annette /Ludde Kuddsson
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Hej Annette!
Förra veckan fricampade vi i princip hela veckan och förbrukade en P11, och då använde vi även duschen.:yes:
Vi brukar åxå ugnen mycket, värmer baguetter tex, och gör gratänger av olika slag, så jag tycker nog att vi nyttjar allt på nästan samma sätt som hemma ;)

Kanske jag borde tillägga att det är butangas som vi använder oss av :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Fråga!
Vilken typ av värme avses i husbilen. Alde-panna med vattenburen värme eller luftvärme?
MVH BOH HBK681
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Hej Kurt. Blev lite nyfiken på ditt gasoldrivna elverk. Är det en "vanlig motor" som drivs med gasol eller? Och går det tystare med gasol?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Hej Kurt. Blev lite nyfiken på ditt gasoldrivna elverk. Är det en "vanlig motor" som drivs med gasol eller? Och går det tystare med gasol?

Hej på Er Vänner.
Ja, det är ett Honda Elverk som jag hade turen att köpa av Belgien 1. Du har helt rätt det går mycket tystare på Gasol än ett "vanligt" elverk. Den är på 1000W och jag är MYCKET nöjd med detta Elverk. Den har en perfekt sinuskurva så att man kan driva all elektronik på detta verk.

Om Du gör en sökning på Belgien 1 så kan du läsa om flera inlägg som han har gjort i denna fråga.
Lycka till och vill Du veta mer så fråga på bara, det är det klubben är till för.
Med vänlig hälsning från Kurt i Monica o Kurt 35.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Fråga!
Vilken typ av värme avses i husbilen. Alde-panna med vattenburen värme eller luftvärme?
MVH BOH HBK681

Hej, frågan avser luftburen gasolvärme.
Tycks vara lite olika med hur länge folk klarar sig på en flaska, allt ifrån en vecka till tre dagar.

Intressant att veta, då en flaska gasol tog slut på ett dygn sist vi var ute för tre veckor sedan. Ingen dusch eller gasolugn användes. Förhållanden som mitt inlägg frågade, -2 till + 5 grader osv. Det måste läcka vid anslutningen. Bilprovningen gjorde läckagetest för en månad sedan, och det läckte inte då. Men man kanske borde göra en provtryckning nu när vi ända ska kolla över gasolen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Ludde, i min instruktionsbok för Truma pannan så står där hur mycket gas den förbrukar vid olika effektuttag.
Där kan du ju titta o se om det är rimligt med din förbrukning.
Har inte tillgång till den nu, så jag kan inte säga vad där står.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

ett litet räkneexempel för att belysa och värdera gasolförbrukningen i er husbil

en P11 innehåller 11kg gasol som har ett energiinnehåll på 12,8kWh per kg, flaskan innehåller alltså 11*12,8=141kWh energi
om man antar att verkningsgraden i en Truma är 75%, ett högt värde men betänk att pannan sitter oftast i en garderob så strålningsvärmen från den tillgodogör man sig också
det skulle innebära att man får ut värme motsvarande 113kWh
Trumapannan är väl på 3kW på maxeffekt och förbrukar då 3,75kWh på en timme vid full effekt vid 80% verkningsgrad, på ett dygn skulle den dra 90kWh vid samma resonemang och då skulle ni ha det oliiiidligt hett i bilen

som jämförelse drar vårt hus ca 120kWh per dygn när det är 5 minusgrader utomhus

någonting är fel! att förbruka en P11 för enbart uppvärmning av en husbil under ett dygn då det dessutom är varmare ute än 5 minusgrader tyder på att något är fel på er gasolanläggning och ni bör undersöka er gasolanläggning med avseende på läckage snarast
ett annat alternativ kanske kan vara att gasolflaskan inte var full?
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

CarthagoAnders;

Huga! 120kw/h per dygn?? måste ha en hutlös elräkning ju? 3600 kw/h per månad?
Jag förbrukar 14000 kw/h på ett år! Har då ett och ett halvplans hus på 150 kvadrat plus garage plus att filter och pump i dammen och en utelykta går hela året! 14000/365=38.35kw/h per dygn!!
Kanske jag tänker fel?
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

helt rätt Argos, därför installerar vi denna veckan en luft/vatten värmepump som ska sänka förbrukningen, förhoppningsvis reduceras uppvärmningskostnaden till hälften
nu ligger vårt hus ganska extremt exponerat för väder och vind och en årsförbrukning på 22000kWh är egentligen inte så mycket för 155kvm om jag jämför med andra i samma läge
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Jag undrar hur länge ni andra som är ute och husbilar så här års klarar er på en flaska gasol?
........

Allå Ludde å alla andra vänner!

Måste väl vara så att detta beror på storleken. Tror nog vi skulle klara upp till en vecka i de temperaturer Du skriver om. Där vi är nu, på algarve i Portugalien varar en P11 propan ca 3 veckor å en P 11 butan ca 4,5 veckor. Väldigt sällan det behövs någon värme i bilen, gasol endast för varmvatten, kyl-frys å matlagning.

Ha de B&K

Ps) Mer från Algarve under Kölis inlägg "Bredd på husbil" Ds)
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

helt rätt Argos, därför installerar vi denna veckan en luft/vatten värmepump som ska sänka förbrukningen, förhoppningsvis reduceras uppvärmningskostnaden till hälften
nu ligger vårt hus ganska extremt exponerat för väder och vind och en årsförbrukning på 22000kWh är egentligen inte så mycket för 155kvm om jag jämför med andra i samma läge

En tillrättaläggelse ang mitt inlägg!

I mitt chockartade tillstånd när jag läste 120kw/dygn gjorde jag ett felslag, Slog 120x365=43800kw per år!!! Blir ju fel slå det på årsbasis, tyckte väldans synd om er med den förbrukningen ju! Håret vitna ju på mindre än en halvtimme av chocken:twitcy:
Har ju iofs inte med saken att sköta men jag led med er i det tillfället.
Lycka till med nya värmekällan :)
MVH Argos
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Ja, det kan ju vara så att vi inte har skruvat åt kopplingen ordentligt när vi bytte sista gasolen, men jag tycker innan dess att det gått åt lite för mycket gasol, men det verkar ju framförallt vara när man kör med värmen i bilen. I somras när vi var ute i tre veckor klararade vi oss på en och en halv flaska, men då hade vi bara varmvattenberedaren igång och så använde vi oss av spisen och ugnen.
Det är nog läge för en genomgång av gasolsystemet, vi ska även montera in en automatisk gasolomkopplare som vi köpte i somras av en medlem.
/Kuddsson
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen för er så här års?

Hej Annette!
Förra veckan fricampade vi i princip hela veckan och förbrukade en P11, och då använde vi även duschen.:yes:
Vi brukar åxå ugnen mycket, värmer baguetter tex, och gör gratänger av olika slag, så jag tycker nog att vi nyttjar allt på nästan samma sätt som hemma ;)

Kanske jag borde tillägga att det är butangas som vi använder oss av :confused:

Oj, oj, oj f´låt ..............
jag trodde att jag kunde det här, men........ det är propan som vi har i våra flaskor, inte butan som jag skrev.
Men nu har jag lärt mig något så nu vet jag det!! :yes:
 
Toppen