• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUR LÖSER DU FÖNSTERPROBLEM.???

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.!
Har du liknande fönster i din H-bil.?? (se foto)
Om så skulle vara...... har du också problem med att plötsligt så rullar myggnätet upp sig själv.... eller solskyddet glider sakta ner....

Jag har båda problem och undrar nu hur löser du/ni problemet.... Sen tycker jag att systemet på fönstret har dåliga komponeter.....
Så nu har jag tänkt:swoon: ...... Jag tänker köpa NEODYM magneter och göra en magnetisk fasthållning av rullgardinerna... Finns det någon här i klubben som har liknande lösning.... eller löst problemet på annar sätt....??

Jag tar tacksamt emot förslag...:yes:

Peter
 

Bilagor

  • P1000711.JPG
    P1000711.JPG
    434,4 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: HUR LÖSER DU FÖNSTERPROBLEM.???

Vi har likadana fönster. Har inte skruvat isär dom, men jag skulle tro att det går att justera fjädrarna om man skruvar av ramen. Sen är ju dom röda knapparna en spärr, även där kanske det går att göra en liten justering?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: HUR LÖSER DU FÖNSTERPROBLEM.???

Hej & Tack.!

Jag tror att fjädrana sitter i plastlåset.... tog av det övre och särade på det.... men konstruktionen bygger på plastens spänning och styvhet.... och som vi vet så mattas plast ut med åren när det sitter under spänning.... det undre med de röda knapparna har jag också försökt öppna... lutar man gardinen i ca 45gr då kan man komma åt stopparna längst ut.... men tyvärr så går de inte att justera..... nä denna konstruktion är en billig dålig konstruktion och kräver nog ett annat tänkande.... så ser jag på det i vart fall.... men har du/ni en lösning så hör gärna av er...
Kram Peter & Wovi

Vi har likadana fönster. Har inte skruvat isär dom, men jag skulle tro att det går att justera fjädrarna om man skruvar av ramen. Sen är ju dom röda knapparna en spärr, även där kanske det går att göra en liten justering?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: HUR LÖSER DU FÖNSTERPROBLEM.???

Bra att du berättade, så slipper jag riva isär det.. :p
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: HUR LÖSER DU FÖNSTERPROBLEM.???

Hej,

Vi har inte löst det ännu men vi har samma problem med vår nya taklucka.
Med de äldre fönsterrullarna har vi aldrig haft det här problemet.
Hoppas att någon vet hur det kan avhjälpas.

Hollandshälsningar!!!
:confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: HUR LÖSER DU FÖNSTERPROBLEM.???

Hej Inger & Taeke.!

Nu har jag inte sett er lucka..... men jag är nästan säker på att om du fäster 2-4 neodym magneter på draglisten så blir du av med problemet.... typ 5x5x1 mm eller vad du själv tror behövs... neodym magneter på Ebay (se nedan länk) har en styrka från 35-52 varav 35 är den lägre styrkan...Jag har själv beställt lite olika storlekar för att pröva mig fram.. köper du från Kina då är magneterna billiga och oftast gratis frakt... men leveransen är upp till en månad och ibland mer... köp från tyskland går snabbare max 1 vecka och du har magneterna..... men Tyskland är lite dyrare..... lycka till och hör gärna av dig hur det gick..... Neodym Magnet | eBay

Hej,

Vi har inte löst det ännu men vi har samma problem med vår nya taklucka.
Med de äldre fönsterrullarna har vi aldrig haft det här problemet.
Hoppas att någon vet hur det kan avhjälpas.

Hollandshälsningar!!! :confused:
 
Toppen