• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Hur kraftig solcell har jag?

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Kan man på något sätt se hur många watt min solcell är på?
Vet att bilden inte säger så mycket men någon kan säkert göra en uppskattning på vad den kan tänkas vara på.
Laddas även startbatteriet av solcellen? Hade inte rört bilen på ett par dagar pga flytt men när jag var ner till den igår så visade batterimätaren runt 13v (samma som bodelsbatteriet) så kanske om man har tur så laddas även startbatteriet.
Mycket funderingar innan man precis skall ge sig ut på första övernattningsresan med bilen.
Slumrade lite lätt i den när jag körde hem den i november men nu blir första rejäla testet då jag skall bo i Gällivare under veckodagarna hela april.

Har endast 1 bodelsbatteri just nu på 95A funderar på att komplettera med ett till. Sen finns det ju plats på taket att sätta dit fler solpaneler.
IMG_6174.jpeg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Effekten är i grova slängar proportionell mot ytan på solcellen. Mät längd och bredd och surfa sedan runt på siter som säljer solceller och titta efter hur många Watt solceller som är ungefär lika stora ger. Ger en hyfsad uppfattning i alla fall. Det kan ju också hända att det står på en eventuell märkskylt på undersidan av solcellen.

MVH
Hans
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Tack för svaren. Har inte varit upp på taket och kollat direkt på solcellen (skyller på diskbråck men är egentligen så s***ns höjdrädd) passade på att ta bilden nu när bilen står tillfälligt parkerad nedanför balkongen.
Hur stabilt är taket att förflytta sig på? 95kg borde det väl klara.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Taket klarar nog punkttryck dåligt. Kan du sprida ut vikten över en större yta ( 5-10mm plywoodskiva) är det nog att rekommendera. Du borde komma åt att titta till solcellen genom att luta en stege mot bilen eller ställa en trappstege bredvid.

Kanske du känner någon som är mindre höjdrädd.

MVH
Hasn
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Denna solcellsmodul ser ut som den jag hade 2st utav på förra Kaben. De var på 65W vardera. Vad gäller frågan om huruvida den laddar startbatteriet så är det ganska enkelt att testa det. Ta loss kabeln till startbatteriet. När dagsljus ligger på över solcellspanelen så borde du ha strax över 14V över bodelsbatteriet. Ifall den strömmen går även till startbatteriet så har du den spänningen även på den losstagna startbatterikabeln.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den bakre delen av taket ditt ser ut til å være forsterket, jeg med mine 80 kg ville ikke være betenkt på å bevege meg også på den fremre delen. Størrelsen på solpanelet er et sted mellom 50W og 80W, litt vanskelig å vurdere ut fra bildet- de 65W som er nevnt tidligere kan godt være rett.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Taket klarar nog punkttryck dåligt. Kan du sprida ut vikten över en större yta ( 5-10mm plywoodskiva) är det nog att rekommendera. Du borde komma åt att titta till solcellen genom att luta en stege mot bilen eller ställa en trappstege bredvid.

Kanske du känner någon som är mindre höjdrädd.

MVH
Hasn
Att jag inte har tänkt på att ställa en stege på sidan.. ibland är de enkla lösningarna långt borta.
Jag klarar nog höjden bara jag har en riktig stege att klättra på.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Att jag inte har tänkt på att ställa en stege på sidan.. ibland är de enkla lösningarna långt borta.
Jag klarar nog höjden bara jag har en riktig stege att klättra på.
Tejpa fast rörisolering på den delen av stegen du har mot HB så slipper du skador på lacken !

Jojje
 
Toppen