• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hur kopplar jag in den nya batteriladdaren?

Onsalatompa

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2026
Hej alla husbilsvänner!

Jag har en Adria 2018 och en EBL som laddar både bodels- och startbatteriet. Jag har nu köpt ett Litiumbatter på 314Ah och med den följde en laddare på 40A. I utrymmet bredvid batteriet finns bl.a. jordfelsbrytare, en golvvärmestransformator och ett 230V uttag.

Min fråga är: kan jag ansluta laddaren direkt på batteriet och stoppa 230-sladden i uttaget och på så sätt ladda batteriet både med min EBL och den nya laddaren när jag kopplat in landström?

Mvh
Thomas

Du använder den som ger mest ström...antagligen 40A laddaren. Men EBL laddar ju även startbatteriet så lämpligen tar du bort kabeln från EBL till bodelsbatteri.

Jag skulle koppla nya laddaren så som du skriver och kanske dra ur 230 V kabeln ur EBL om den inte är fastmonterad. Tidigare var det lätt då det var en kontakt man kunde dra ur EBL. 12 V mellan bodelsbatteriet och EBL måste vara kvar, annars får du ingen ström från bodelsbatteriet via EBL ut till belysning mm i husbilen när inte 230 V är inkopplad.

En bild säger mer än tusen ord...

/Thomas

Bilagor

• WA_1769532736599.webp
    WA_1769532736599.webp
    643,8 KB · Visningar: 135
  • WA_1769531390158.webp
    WA_1769531390158.webp
    209,7 KB · Visningar: 134
Jag har monterat som du säger men jag drog ur säkringen för den inbyggda laddaren i ebl, funkar fint.

I vår plåtis Adria Supreme 2019 sitter ett Schaudt ebl 211. Kunde inte finna någon säkring till 12v laddningen på ebl och inte heller identifiera någon specifik kabel för 12v laddningen mellan ebl och bodelsbatteriet. När jag monterade in vår Votronic 50a laddare till litiumbatteriet så tog jag bort säkringen vid startbatteriet för 12v laddningen till ebl/bodelsbatteriet. 12v laddningen till bodelsladdningen går nu inte längre via ebl utan via egen krets till laddare/bodelsbatteriet, 25 mm2, 80a säkringar. Kollade med Sunlux och vår ebl med befintligt kablage klarade inte 50a därför denna koppling. På 230v fungerar allt som tidigare och när vi står utan 230v så fungerar även då allt ok.
Startbatteriet laddas inte via ebl i vår bil. /Leif

• Gilla
Reaktioner: yfa
Stänger man inte av laddningen till startbatteriet i så fall?
Jo i alla fall på de vanligaste Schaudt/Lippert Ebl'erna, 99 osv.
I vår plåtis Adria Supreme 2019 sitter ett Schaudt ebl 211.
Manualen för 211 visar att den inbyggda laddaren LAS1218 är avsäkrad på 12V sidan med en 20A säkring märkt med "Internal charger" den försörjer 12V kretsen och går via en polyswitch 2,5A och plint 6 till startbatteriet om 230V finns så att laddaren är igång och "Charging relay B1" är draget. Det ser i schemat ut som på övriga Ebl från Schaudt/Lippert som jag pillat med

Hälsningar
Peter

Jag har en EBL av märket Nordelettronica NE237. Jag funderar på att dra ur kabeln till laddningen av bodelsbatteriet (se bild). Då borde jag väl ha kvar laddningen av startbatteriet?
/Thomas

Bilagor

• Screenshot_20260129_105840_Adobe Acrobat.webp
    Screenshot_20260129_105840_Adobe Acrobat.webp
    262,5 KB · Visningar: 57
Jag har en EBL av märket Nordelettronica NE237. Jag funderar på att dra ur kabeln till laddningen av bodelsbatteriet (se bild). Då borde jag väl ha kvar laddningen av startbatteriet?
/Thomas
Vid en snabbkoll ser det ut som om B2 är enda anslutningen till Aux battery som bör vara bodel eftersom det även finns en anslutning B1 Car battery, dessa verkar vara på samma kontaktblock. Kopplar du ur B2 så lär all 12V matning från bodelsbatteriet försvinna och du lär inte ha någon 12V alls i bodelen när 230V är urkopplat.
Men för att besvara din fråga så är svaret Ja, kopplar du ur B2 så finns B1 anslutningen till Car battery/startbatteri kvar.

Hälsningar
Peter

Jag har en likadan, jag drog ut säkring F7 för att deaktivera den inbyggda laddaren.
230V måste finnas för laddning av startbatteri, sker via relä RE1 med strömbegränsning.

Jag har en likadan, jag drog ut säkring F7 för att deaktivera den inbyggda laddaren.
230V måste finnas för laddning av startbatteri, sker via relä RE1 med strömbegränsning.
Tack för tipset. Betyder det att om jag kopplar ur F7, ansluter landström och därefter kopplar in den externa 40A laddaren, så kommer den ladda både bodels- och startbatteriet?

Tillbaka
Toppen