• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur kopiera rutt i Autoroute?

F

F.d. 25023

Guest
Jah har ett par frågor till mer erfarna Autoroute -användare.

1. Jag har lagt i en längre rutt i Autoroute och sparat denna som .axe dokument. Vill nu flytta hela rutten till en annan Autoroute-dokument (en som jag har alla ställplatser på). Hur gör jag det?

2. Hur flyttar jag en rutt skapat i Autoroute till min Garmin? Möjligt? Kan man gå via Mapsource?

Jättemycket tack i förväg!

jyrki

F

F.d. 5361

Guest
Sv: Hur kopiera rutt i Autoroute?

1. Jag har lagt i en längre rutt i Autoroute och sparat denna som .axe dokument. Vill nu flytta hela rutten till en annan Autoroute-dokument (en som jag har alla ställplatser på). Hur gör jag det?

2. Hur flyttar jag en rutt skapat i Autoroute till min Garmin? Möjligt? Kan man gå via Mapsource?

jyrki

Öppna routen och spara som GPX

File-> GPX-export

4939767.jpg

I Garmin är det mest bara lägga fil i mapp .../Garmin/Gpx

Mvh.

Norbert

F

F.d. 25023

Guest

Tack!

Jag skall försöka, har fått för mig att GPX fil måste laddas in i Garmin med POI-loader, är det rätt uppfattat? Eller är detta annan sak än POI-inläsning? (GPI fil kan ju läggas in direkt under Garmin/GPI).

Angående Autoroute så provade jag att exportera rutten till GPX och sedan importera detsamma till en annan Autoroute-dokument. Waypoint'sen blev ju rätt (utom några som hamnade helt fel- fick rätta till de manuellt), det stora jobbet är sedan att rätta till alla olika rutt-preferenserna (färjor, snabbaste väg, inte betalväg osv), då följde ju inte med. Annars blir ju rutten helt annan än den jag har på originalet...

Finns det bättre sätt i Autoroute?

Hälsning
jyrki

Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest

jyrki

1. Vet tyvärr inte hur det skall gå till. Om du har ett .axe dokument öppet och sen öppnar ett till, så lägger det sig väl bara över det andra?
När jag lägger in rutter så gör jag det i ett sparat grunddokument med alla mina intressepunkter inlagda. Sen när jag är klar med rutten så sparar jag med "spara som" till önskat ruttnamn (då har jag min rutt med alla intressepunkter tillgängliga)

2. I Autoroute välj Data/Exportera till GPX-file och välj var du vill spara filen. Använd sen POI-loader eller MapSource för att installera filen i gps,en.

F

F.d. 25023

Guest

Tack!

1. Nu var det så att jag gjorde ruttfilen färdigt i sin egen axe-dokument (fil) och hade tidigare en Bordatlas-ställplats axe-fil, som jag ville flytta den färdiggjorda ruttfilen till, utan att behöva göra om det hela....

Ditt sätt skall jag använda from nu, alltså jobbar på ställplats-dokumenten och sparar sedan separat!!

2. Försökte att lyfta GPX filen direkt till Garmin under GPX-katalogen som Norbert beskrev. Den finns där nu men hur får jag fram rutten?

Skall prova också ditt sätt att läsa in GPX filen med POI-loader.

Hälsn
jyrki

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har precis börjat använda Autoroute. Det är lite knepigt att komma igång eftersom egna inställningar och Pushpins inte lagras automatiskt som grundinställning. I stället har jag lagt in alla listor med Pushpins och gjort inställningar för föredragna vägtyper mm och sparat detta som malldokument (skriver över befintlig mall).

Problemet är när jag lägger till en lista med Pushpins. Den kommer inte med i de tidigare sparade kartorna/rutterna. Jag får alltså lägga till dem manuellt. För att underlätta har jag en separat katalog med enbart dessa listor så att de är lätta att hitta. När jag hittar eller gör en ny lista sparar jag den i denna listkatalog, öppnar AR och lägger in den i malldokumentet samt öppnar därefter andra rutt-filer där jag tycker att listan kan behövas.

Lite omständigt tycker jag men antagligen finns det enklare sätt som jag inte kommit på än.

F

F.d. 55451

Guest

Här kan du se och läsa hur du kan kopiera rutt.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/473566
Kom ihåg att korrigera för den "shortest"- "quickest" - "preferred"/"kortaste" - "snabbaste" - "föredragna"
Preferred roads kan sparas genom instillingerne sparas som .axe-filer och överföra andra stops till denna AR.axe.
Om fler föredragna typer av vägar i en installation kommer att införas stop's i http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/474036 # 5

Toppen