• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kommer man åt att laga saker i en husbil?

tubbe

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Vännäs
Konstig fråga kanske.. men finns det några "standardsätt" för att komma åt saker för felsökning och lagning i en husbil? För en oerfaren känns det som att man behöver riva isär hela bilen för att komma åt vissa saker.

T.ex. så har jag problem med pannan just nu. Den sitter i garaget och ser ut såhär:

Jag får knappt in armen på siden, än mindre några verktyg. Bakom väggen till vänster sitter bodelsbatterier, och det verkar inte finnas ngt enkelt sätt att ta bort den väggen. Ovanför är en sängplats, ska man kanske försöka lyfta upp sängen och komma ner den vägen? Även om man gör det är det ff rätt så trångt där på sidan, och det sitter gasrör etc där så man vill inte riva runt för mycket..

Känner mig lite som en tjur i en porslinsaffär.. finns det några trick eller guidar som kan hjälpa en nybörjare?

Mvh Tubbe
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har inte upptäckt något annat än att det är precis så eländigt som du beskriver.

I fabriken sätter dom, vad jag har sett på bilder, allting på plats, innan de sätter på ytterväggarna. Inte så svårt att komma åt då, men när ytterväggarna är på plats så blir det omöjligt. Jag har en inverter som sitter i dubbelgolvet och jag förstår inte hur de har fått dit den om de inte gjorde det innan golvet lades på plats. Jag måste använda inspektionskamera på svanhals för att se hur inställningarna var gjorda.

Ledsen, ingen tröst från mig. ;)

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Enda tips jag kan ge är att ta bilder löpande och ofta så du kommer ihåg hur allt skall sitta ihop. Bra också att hålla ordning på skruvarna om det är mycket som skall rivas.
Det enda som är lite standard är väl vilka typer av beslag, vinklar och infästningar som används. Har man lossat en så vet man hur dom andra sitter.
Konstruktionsmässigt i övrigt är min erfarenhet att det inte finns någon standard. Det läggs nog inte många minuter på servicevänlighet när dom konstruerar bodelarna.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Husbulsproduktion brukar gå som Hans beskriver. För några år sedan har vi varit i San Casciano in Val di Pesa där man tillverkar Laika. Nästa alla installationer och standard utrustning, plus extrautrustning som ha önskats vid ny beställning installeras innan ytterväggar och taket monteras. Det har varit spännande och lärorikt att se detta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Konstig fråga kanske.. men finns det några "standardsätt" för att komma åt saker för felsökning och lagning i en husbil? För en oerfaren känns det som att man behöver riva isär hela bilen för att komma åt vissa saker.

T.ex. så har jag problem med pannan just nu. Den sitter i garaget och ser ut såhär:

Jag får knappt in armen på siden, än mindre några verktyg. Bakom väggen till vänster sitter bodelsbatterier, och det verkar inte finnas ngt enkelt sätt att ta bort den väggen. Ovanför är en sängplats, ska man kanske försöka lyfta upp sängen och komma ner den vägen? Även om man gör det är det ff rätt så trångt där på sidan, och det sitter gasrör etc där så man vill inte riva runt för mycket..

Känner mig lite som en tjur i en porslinsaffär.. finns det några trick eller guidar som kan hjälpa en nybörjare?

Mvh Tubbe
Det är krångligt, jag behövde byta en säkring på pannan och den satt naturligtvis på insidan (utifrån sett), det slutade med att jag var tvungen att demontera köksinredningen och väggen in till pannan för att komma åt baksidan. Det var mycket arbete för att byta en säkring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kan tyvärr bara strö lite mer salt i såret. En grej som skulle kunna fixas på fem minuter kan ta en hel dag att att komma åt.
Vansinnigt och idiotiskt, inte minst om man skall/måste betala timpenning åt någon verkstad för man inte har kunskap själv, eller inte längre kan plåga kroppen med avancerad gymnastik.
Jag står själv just nu i funderingar. Jag vill byta termosäkringen i mitt kylskåp som borde vara ca. 15min. jobb.
Just nu vet jag inte om jag skall anfalla från skåpet bredvid genom att såga hål i mellanväggen och troligen inte komma åt bra i alla fall, eller om jag skall demontera diskbänken..... Vilket medför att jag måste knacka bort ett par rader av glasmosaiken som sitter runt/över diskbänk och spisel för att kunna få loss den:msn_wall:.
Det enda positiva är att jag har ny glasmosaik kvar så jag slipper att återanvända det jag knackar bort, och som säkert går sönder.

Om någon funderar på varför jag inte "bara" lossar kylskåpet för att komma åt, så är det ingen idé att ens fundera på den lösningen förrän skåpet är kasserat och kan plockas bort i mindre delar med hjälp av en tigersåg.

M.v.h JANKRO.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Undersök om försäkringens maskinskadedel tar detta. Obs att bilen inte får vara äldre än 8-10 år.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
När det bara snurrar i huvudet. Oj oj hur ska man göra för att laga det som är trasigt.
Det kan se omöjligt ut från början. Men skam den som ger sig. Tillslut brukar det ordna sig med en massa svordomar och många gymnastikövningar.
Efter allt är rivet kan man börja att fundera på om det går att göra om installationen på något sätt, till det bättre.
T.e.x om ett bodelsbatteri är inbyggt så att man inte kommer åt det. Det kanske går att flytta batteriet till en annan plats i bilen.
Kanske också utöka med ett till batteri. Eller uppgradera till lithium.

Det som Jankro skriver känner jag igen. Jag demonterade diskbänken med integrerad spis. Spisen var trasig, läckte gas. Allt inbyggt förstås.
Spisen lagades på verkstad. Jag skruvade ihop allt. Spisen fungerade inte och var fortfarande trasig. En brännare fungerade inte.
Det många svordomar. Åkte med bilen till verkstaden. Allt fick demonteras igen utanför verkstaden med hjälp av en tekniker. Backjobb, ompackningen ventilerna. För mycket packningsmassa.

Samma sak i min bil om kylen behöver tas ut. Då får man riva halva inredningen i bilen. Tur att jag inte behövde ta ut kylen
Jag passade på att göra en hel del uppgraderingar/ förbättringar när ändå allt var rivet. Det gäller att passa på.

Det hör till husbilsåkandet med skruvandet, även när man är ute på rull.
Men kul är det med husbilsåkandet.

/Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När det bara snurrar i huvudet. Oj oj hur ska man göra för att laga det som är trasigt.
Det som Jankro skriver känner jag igen.
Det hör till husbilsåkandet med skruvandet, även när man är ute på rull.
Men kul är det med husbilsåkandet.

/Åke

Jag håller med, och det mesta/allt går att lösa till slut.
Tyvärr så gör man fortfarande misstaget fast man borde ha lärt sig efter ett helt liv med meckande....
Att försöka leta efter en genväg kan många gånger bli en senväg i stället.

Jag brukar ibland (mest förr) säga när man lagade eller renoverade gamla bilar och svetsade rost. Om det ser omöjligt ut och man inte vet hur man skall få till det på ett bra sätt, så innebär det bara att man helt enkelt har skurit bort alldeles för lite av den gamla originalplåten och måste gå djupare in för att få ordning på eländet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När det bara snurrar i huvudet. Oj oj hur ska man göra för att laga det som är trasigt.
Det kan se omöjligt ut från början. Men skam den som ger sig. Tillslut brukar det ordna sig med en massa svordomar och många gymnastikövningar.
Efter allt är rivet kan man börja att fundera på om det går att göra om installationen på något sätt, till det bättre.
T.e.x om ett bodelsbatteri är inbyggt så att man inte kommer åt det. Det kanske går att flytta batteriet till en annan plats i bilen.
Kanske också utöka med ett till batteri. Eller uppgradera till lithium.

Det som Jankro skriver känner jag igen. Jag demonterade diskbänken med integrerad spis. Spisen var trasig, läckte gas. Allt inbyggt förstås.
Spisen lagades på verkstad. Jag skruvade ihop allt. Spisen fungerade inte och var fortfarande trasig. En brännare fungerade inte.
Det många svordomar. Åkte med bilen till verkstaden. Allt fick demonteras igen utanför verkstaden med hjälp av en tekniker. Backjobb, ompackningen ventilerna. För mycket packningsmassa.

Samma sak i min bil om kylen behöver tas ut. Då får man riva halva inredningen i bilen. Tur att jag inte behövde ta ut kylen
Jag passade på att göra en hel del uppgraderingar/ förbättringar när ändå allt var rivet. Det gäller att passa på.

Det hör till husbilsåkandet med skruvandet, även när man är ute på rull.
Men kul är det med husbilsåkandet.

/Åke
Jodå, det mesta går att lösa och en hel del även att förbättra. Jag kan dock ibland tänka på alla de som av olika anledningar måste lämna in husbilen på en verkstad för ibland i grunden ett enkelt jobb (som mitt säkringsbyte) men som kan ta en halv till heldag att utföra vilket leder till höga kostnader.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag vet att det inte är vad du frågar efter, men om jag, som inte vet hur man gör, ska meka, tar det tio timmar. Om någon som vet gör det, tar det två timmar. Om jag då jobbar med det jag kan, kan jag betala den som kan meka, efter ca tre timmar. Jag får garanti på det som är gjort och jag får sju timmar att göra annat.
Annars är det lärorikt att titta på youtube, har lärt mig ett och annat där.
Lycka till!
 
Toppen