• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Hej! Jag har pillat på datorer ett tag nu och har väl lärt mig en del, men en sak begriper jag inte. Eftersom jag har fått en laptop "över", så tänkte jag använda den som husbilsdator.

För att komma åt klubbens husbilsplatser utan att vara uppkopplad på nätet så tänkte jag spara dom i den datorn. Hur jag än försöker så lyckas jag inte. "Sidan kan inte visas", kommer upp hela tiden.

Jag får spader! Kan inte någon här beskriva steg för steg hur jag ska bära mig åt?

Tack på förhand!

Förvirrad Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Lugn Jappe,
Så här gör du:
1. Gå till det område du är intresserad av.
2. Tryck på ämnesverktyg.
3. Välj där "Ladda ner pdf"

Så, nu har du en pdf på din hårddisk som du kan läsa utan att var uppkopplad.

Får du problem kan du ringa.

Janne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Jappe, det er ingen enkel oppskrift på dette - alle data ligger i en database og sidene bygges når du spørr, en kopi av databasen får du ikke:wink:

Det finnes en bakveg - lag pdf-fil av hver enkelt kommune, så har du i det minste en "utskrift" liggende. De sider for nedlastning som er laget er bilder og noe vanskelige å bruke.

For å lage pdf fil fra et hvolket som helst program på en pc så kan cute-pdf CutePDF - Create PDF for free, Free PDF Utilities, Save PDF Forms, Edit PDF easily. eller PrimoPDF Free PDF Creator - Convert to PDF from Any File You Can Print - PrimoPDF installeres. Disse freeware programmene opptrer som en skriver og spør hvor filen skal lagres. Lag deg en mappe for hvert len og legg filene dit.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Ja, jag har gjort som JanneEkan föreslog och det fungerar förutom att jag inte får fram bilderna. Jag har lyckats med det här tidigare, ser jag nu, men jag har ingen aning om hur bar mig åt den gången för att även få med bilderna. Ska också prova Knuts förslag, så får vi se.

Tack för hjälpen! Ska nog klara detta nu. Från :confused: till :).

Mindre förvirrad Jappe
 

tuula

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2113
Medlemskap
2024
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Tack för tipsen ... nu har även jag fått "kläm" på detta :cool:

Sommarhälsningar
// tuula
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Platserna finns redan att ladda ner under Husbilsplatser. Välj län och klicka på "installera", sedan på namnet som kommer under "Avinstallera". Välj spara och vilken mapp du vill spara filen i.

Direkt länk; http://www.husbilsklubben.se/forums/f142/

Detta är kanon, men jag måste erkänna att jag letat efter denna möjlighet innan och jag har inte hittat den...

Jag vill passa på att fråga om jag kan hitta dessa filer i något annat format än jpg?
Anledningen till min fråga grundar sig på att jag skulle vilja ha kordinaterna klickbara i händelse av att jag har en internetuppkoppling.

/Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Har du Internet uppkopplat gör du som vanligt. Gå in under Husbilsplatser leta fram aktuell plats och klicka på GPS-koordinaten.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Hej igen.

Är det någon som har en idé hur man kan få POI på en karta i PC:n för att få en överblick över ex.vis alla hamnar som finns i POI-listan utan att vara uppkopplad mot Internet? MapSource har denna möjlighet, men långt ifrån alla har detta kartprogram. Det ska helst vara överskådligt och möjligt att zooma i kartan. Är det möjligt?

/Knausen
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur komma åt husbilsplatserna ouppkopplad?

Det går fint - och enkelt - att dra in poi i csv-format (och flera andra) till MS Autoroute.
 
Toppen