• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur kan jag se att solfångaren laddar

I-LochK-E

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6684
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: dukato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: aventura 650
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Hur kan jag se att mina solfångare laddar batteriet ? Har en NAPS Max Power Regulator
Solcellerna är på 45 watt enligt säljaren 2009

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja enklast att se om något händer är nog detta.

Om du har nött lite på batterierna kvällen innan och inte varit inkopplad på 230V och inte haft bilen igång samt att solen skiner på förmiddagen/middagen dagen efter så skall du ha minst 14, kanske 14,7V spänning på bodelsbatteriet, om du har en mätare som visar antalet Volt på bobatteriet på panelen.
Annars så kan man köpa ett enklare mätinstrument för ca. 100:- och mäta Volten direkt på bodelsbatteriets poler.
Med Voltmätning ser man dock inte hur mycket det laddar, bara att det laddar.
Om batteriet bara visar kanske 12 till 12,7Volt enligt ovanstående så laddar det inte.

På Maxpower'n så har du väl en grön lysdiod? Om den lyser stadigt grön så skall det betyda att allt är ok. och det laddar. Om lysdioden blinkar indikerar det att något är fel, ex. kontakt med batteriet saknas.

Om du "bara" har en solcell på 45W så kan du nog inte förvänta dig mycket högre laddning än kanske max. 2,5A från solcellen på våra breddgrader, men som sagt, spänningen skall ändå hålla sig en bra bit över 14V i solsken, när och om den laddar.

M.v.h. JANKRO.

Toppen