• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur justeras handbromsen på Renault Master?

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Vi har en Renault Master (-08/mst 7500 mil) där handbromsen ger mycket dålig bromsverkan.
Vår fråga är om man kan justera handbromsen själv. Bilen har skivbromsar fram och bak men frågan är om det är separata handbromsbackar på bakhjulen (liten trumma) eller om handbromsvajern mekaniskt på något sätt påverkar ordinarie kolv och skivbromsbeläggen. Går det i så fall att justera handbromsverkan ute vid hjulen och hur gör man i så fall?
Att ev justera vajern är en sekundär åtgärd tror jag.
Någon som vet så är jag tacksam för tips så att vi slipper åka in på verkstad för detta.
Mvh/Boo

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hur justeras handbromsen på Renault Master?

Det är inte meningen att man skall behöva justera wiren till handbromsen. Bromsarna är självjusterande, men naturligtvis kan denna justering vara fastrostad.
Det mest troliga är att bromsbeläggen för bakhjulen behöver bytas, då handbromsen på Renault Master och Traffic är med mycket liten rörelsereserv för anläggning av beläggen vid användande av handbromsen.

• Gilla
Reaktioner: Boo

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Tack för svaret, goldfinger.
När du skriver bromsbeläggen, menar du då separata bromsbackar eller de ordinarie skivbromsbeläggen?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det är inga separata belägg för handbromsen utan den arbetar på ordinarie bromsbelägg (skivbroms)

• Gilla

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Bra, då vet jag detta. Det konstiga är ju att bromsbeläggen fram o bak är ytbytta 2010 (pga av ett missförstånd...) på verkstad så de kan ju näppeligen vara slitna på 2-3000 mil landsvägskörning. Återstår då att lista ut hur man får handbromsen att verka. Minns att den höll stenhårt när bilen var ny (kunde inte starta framåt) men att det nu knappast märks när bilen rullar och man drar handbromsen. Då är det sålunda ändå enbart någon form av justering - behöver inte fundera på inköp av backar.
Vid förra årets besiktning påpekades att handbromsverkan var 17% (av något) och att gränsen var 16%. Och det är dags för besiktning i början av december igen....
Mvh
Boo

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det kan löna sig att kontrollera handbromsmekanismen på bakre bromsok i området där wirar är anslutna, det kan vara rost som hindrar självjusteringen att fungera.

• Gilla

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Nu har jag inte sett hur oken ser ut på en Renault Master, men på en del andra bilar sitter det en hävarm som bromswiren går till. Det är viktigt att den hävarmen går tillbaka mot sitt stopp när man släpper på handbromsen. Om man frestas att spänna handbromswiren för hårt i mening att få handbromsen att ta bättre kan det hända att hävarmen ifråga inte når stoppet och då fungerar inte självjusteringen. Kolla att ingen gjort en sådan justering.
Vidare tycker jag du ska ta loss bromsbeläggen och kolla så de inte har glasad yta. Har dom det och fortfarande inte mycket slitna går det bra att få en bra yta mha en bandslip. Passa på att göra rent och smörja med kopparpasta på kanterna sä de löper lätt i oket.
// Göte J

edvin 32

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17717
Medlemskap
2025

Hej. Hanbroms en på renault master går jättebra att justera på vajern .Var och besiktade husbilen på Dekra i Gävle hade 11% justerade 5mm på vajern kollade på en broms provar fick då ett högre värde än på fotbromsen.Åkte tillbaks till Dekra kollade igenom hade då 28% vilket är jättebra.

Toppen