• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur har ni inrett skåpen för glas och porslin?

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Som nybliven HB ägare vill vi gärna ha lite tips hur ni gör i skåpen för att det inte skall skramla och/eller gå sönder. Plastglas i all ära men ganska ofta är det lite godare i "glas glas"! Har letat lite trådar här men hittar inte just de svaren jag sökte.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har lagt dette på alle hylder og i skuffer. Så bliver alt på sin plads:


Fås i flere farver og til forskellige prislag.

Jeg vil gerne drikke et glas vin til maden, når jeg er på tur, men jeg kan ikke lide "plastglas". Så jeg har monteret 2 af disse i et skab, så jeg har til 4 glas. Fås i forskellig størrelse til forskellig diameter på glassets fod.


(Reimo sender ikke varer udenfor Tyskland, så du må finde en forhandler i Sverige, der har Reimoprodukter)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vi har bara lagt en bra antiglidmatta i botten på skåpen. Har valt plastglas för att slippa glaskross ute på ställplatsen. Förr eller senare går ett glas i kras. Håller med om att det är ”godare” att dricka ur ett glasglas. Vinglas på hög fot förvaras lämpligen hängande.
Kastruller är viktigare att isolera, de skramlar mest tycker jag. Se bifogad bild tagen från nätet.
 

Bilagor

  • 9ED1C0E3-A2D7-48BB-8C45-B30FFAFF1EE8.jpeg
    9ED1C0E3-A2D7-48BB-8C45-B30FFAFF1EE8.jpeg
    243,8 KB · Visningar: 174
  • 6C75B7F9-4BBF-49CE-8560-FAB314DF731A.jpeg
    6C75B7F9-4BBF-49CE-8560-FAB314DF731A.jpeg
    707,2 KB · Visningar: 177

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Vi tröttnade också på skramlande glas så jag ritade upp och skrev ut på min 3D skrivare ett antal olika hållare för våra rödvin och champagne och GD glas som jag senare kunde placera i en låda i köket på vår Dethleffs Esprit.
Dessa "hakar i " varandra. Kupan placerad nedåt. Har fungerat perfekt ett antal år men nu väntar vi på en ny bil och nya lösningar kanske måste tas fram?
Vi har glas glas efter ett antal år med plast. Visst har de vält och gått sönder, mestadels pga vår hund som får för sig att jaga bort allt som närmar sig. Ligger han då under bordet så åker allt ner.
För att förhindra detta så ritade jag upp och skrev ut en glas hållare som kläms över kanten på bordet.
Inga glas trasiga efter vi började använda dessa.
Mvh
Bossevinglas.JPG
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag gjorde ett ölglasställ till den ena av tre!!! vitriner i min bil.

Jag utgick från en stavlimmad ekskiva, 16mm tjock.
Denna sågade jag till så den passade perfekt på botten i vitrinskåpet.
Under den tillsågade skivan skruvade jag fast eklister för att höja ekskivan från skåpbotten.
Med överhandsfräsen skapade jag en mjuk profil på den enda av de fyra sidorna som syns.

Med en hålsåg och borrmaskin sågade jag ut sex stycken hål i dimension för att precis låta mina ölglas slinka ner och stå på botten av vitrinskåpet, stöttade i hålen av ekskivan.

Detta fungerar perfekt, och efter oljning av skivan matchar den resten av inredningen bra.
 
Toppen