• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur göra husbilen fin till våren?

F

F.d. 58704

Guest
Hej!
Nu är det nära, husbilen ska ut från vintervistet.
Under årens gång har jag använt många olika medel för utvändig rengörning, polering och vaxning både till båt och husbilen.
Tacksam för förslag om det kommit några nya "mirakelmedel" på marknaden.
Vilket är ditt bästa tips för att få husbilen ren och blank?
:music-icon:

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026
Sv: Hur göra husbilen fin till våren?

Finns inga genvägar , utan rejäl rengöring;polering och vaxning är det som gäller .
Men sen kommer det roliga!
För att underhålla den fina ytan så finns ett medel som heter Paint Guard Plus som säljs av bollnasbilvard.se
Det är ett medel som man stryker på ren och torr yta utan efterpolering med några veckors mellanrum med en medföljande svamp och det tar Max 10 min för hela husbilen utan ansträngning!
Resultatet är helt fantastiskt med en skinande hal och smutsavvisande yta.

Rekommenderas !

/ Bengt

F

F.d. 53814

Guest

"Ren fritid" har jag alltid använt till husvagn, båt, MC och nu husbilen.
det enda svåra är att dosera rätt då den spädes 1/100 om jag minns rätt.

F

F.d. 53358

Guest

Gör bilen ren och använd ett latmansvax, det är bättre än det riktigt bra och arbetsamma vaxet, som aldrig kommer på bilen.

Kabekatten

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022

Lackskyddsbehandlat husbilen med Lahega produkt.
Lätt att sköta husbilen i minst ett år framåt. Hal som en barnrumpa!

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest

Tuff miljö för bilar med dagens vägar. Blir en svår typ av smuts som innehåller allehanda partiklar, gud vet vad. Annat var det förritiden, räckte med grönsåpa.
Jag brukar göra så. Först blötar jag ned bilen och kör med högtryck så att saltet löses upp från alla skarvarna, spolar speciellt noga under bilen.
Sedan tar jag Cillit Bang i konsentrerad form i en svamp och kladdar över från midjehöjd och neråt. Låter verka. (Kaffe och Tobak) Sedan tvättar jag som vanligt. Vissa ställen måste man ta med lacknafta, kan inte hjälpas. När bilen är ren och har torkat så måste den få en vaxlager, gärna något långlast och lättarbetat. Fönstren får en bahandling av Nanotekniken med sådant där "Reinoff" bra så man slipper slita torkarna...

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tuff miljö för bilar med dagens vägar. Blir en svår typ av smuts som innehåller allehanda partiklar, gud vet vad. Annat var det förritiden, räckte med grönsåpa.
Jag brukar göra så. Först blötar jag ned bilen och kör med högtryck så att saltet löses upp från alla skarvarna, spolar speciellt noga under bilen.
Sedan tar jag Cillit Bang i konsentrerad form i en svamp och kladdar över från midjehöjd och neråt. Låter verka. (Kaffe och Tobak) Sedan tvättar jag som vanligt. Vissa ställen måste man ta med lacknafta, kan inte hjälpas. När bilen är ren och har torkat så måste den få en vaxlager, gärna något långlast och lättarbetat. Fönstren får en bahandling av Nanotekniken med sådant där "Reinoff" bra så man slipper slita torkarna...

Hoppas du inte behandlar din husbil så. Då är det snart dax för skroten. Högtryck och lacknafta och mot skarvarna puh.....

F

F.d. 29954

Guest

Hoppas du inte behandlar din husbil så. Då är det snart dax för skroten. Högtryck och lacknafta och mot skarvarna puh.....

Har behandlat så alla mina bilar under en lång tid. Är nöjd med hållbarheten, fast jag kör med äldre bilar.
Saltet måste bort från skarvarna annars börjar andra processer där. Lacknafta torkar faktiskt efter en stund. Nackdelen skulle väl vara att den löser upp vax mm. Men jag vaxar ju bilen efteråt. Har tyvärr inte hittat några genvägar till det manuella arbetet...Och hur gör profsen?

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Lacknafta löser tätningen och högtryckstvätt trycker in vatten i skarvarna. Rena döden för husbilar. Blir fuktskador, mögel och röta.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hur tar du bort salt och asfaltstänk ifrån din bil efter vintern? Jag hävdar att högtryckstvätten vettigt använd är det absolut skonsammaste sättet att tvätta en bil.
Däremot lacknafta är ju inte det bästa, hellre avfetting i olika grader där man börjar med "Natur" och sedan går mot de starkare varianterna eller asfaltrent vid behov.

F

F.d. 50343

Guest

Behandlade hela husbilen med Ditec för ett år sedan (och underredsbehandlade husbilen). Efter all körning i december och januari så var husbilen minst sagt skitig (har kört en del på grusvägar och kortare sträckor på traktorvägar). Den stod sedan orörd utomhus i tre veckor. Fick den hur ren som helst enligt följande:

- Spola av hela husbilen (trädgårdsslang med munstycke).
- Tvätta med (ganska rikligt) grönsåpa (jag använder både svamp och tvättborste)
- Skölj.
- Tvätta en gång till på utsatta ställen (svarta ränder utmed sidorna) med grönsåpa/vatten.
- Gnugga bort asfaltstänk och flygrost med våtservetter (hur nu det kan vara så effektivt förstår jag inte!??! Men det fungerar verkligen!).

Den blev som när den kom ut från ytbehandlingen med Ditec igen.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Jeg polerer med Autoglym resin og hardwax en gang pr år. Bruker kun mild såpe for bil/husbil og det rekker.
Men flyverust og asfalt prikker fjerner jeg meget enkelt med Clayblock og glidemiddel. Dette er skånsomt og meget enkel bruk. Har til dags dato aldri brukt noe bedre enn denne Clayblock.

Chemical Guys Clayblock sett

M

Majja

Guest

Hej svejs!
Kan bara instämma bilen blir halare än en ål! Gick inte många milliliter i flaska, men ojj så dryg! Har minst halva flaskan kvar och då har jag ändå smörjt in en kabe 880:spinny:

Toppen