Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
vad betyder det?
vad betyder det?
En ytterligare anledning till att starta ett par ggr under vintern är att det kan bildas rost på kompressorns axel når den inte får smörjning från kompressoroljan. Detta skadar packboxen med läckage av köldmedia som följd.
Då är det bara att byta kompressor eller packbox om färdighet och specialverktyg finns.
En annan sak, det sker ständiga temperaturväxlingar och det bildas kondens. En motor som står still har alltid en eller ett par ventiler öppna. Då är det fritt fram att det bildas kondens i den cylindern eller cylindrarna.
Jag startar alltid motorn och låter den gå ett tag ett par gånger om HB'n står uppställd länge.
Med en förbränningstemperatur på ca 1200°C blir insidan av cylindrarna snart varma.
Ett AC system med fukt i har redan gått sönder. Normalt finns inte fukt i AC systemet.
Vanligtvis har inte en AC kompressor packbox, utan en glidringstätning av kol.
Cylindern blir inte varmare än kylvätsketemperaturen, dessa 1200 grader är som att snabbt föra handen genom en tändares låga.
väldigt lite värme överförs.
Det man har nedströms är kalla ytor i avgasgrenrör, turbo, och avgasrening/DPF.
Där kommer lika mycket vatten att kondensera som mängden bränsle som gått åt.
-----------------------------------------------------------------------------Ett
Vanligtvis har inte en AC kompressor packbox, utan en glidringstätning av kol.
På Audi sitter det en tempgivare som förhindrar AC att gå igång under ca +2*c.
Enda möjligheten att köra AC på vintern då är att ha bilen i varmgarage och köra inomhus.
Har en 2005:a som gått 14000 mil och kör även på vintern med bilen och använder AC enbart när det är varmt ute och den fungerar än.