• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Just med toaletten, hur ser processen ut:
- tömmer man på camping och ställplatser finns det även på stora mackar?
- kör man fram eller går man fram till denna tömningsavdelning, har man engångshandskar
- ska man använda vanligt toalettpapper?
- har man någon kärra med sig för att köra fram toalettbehållare och gråvattenbehållare?
Massa dumma frågor i en, man jag vill gärna veta från alla Er kunniga?:)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Jag tar med sk*ten hem. Ställer bilen i ett avlägset hörn på tomten och öppnar kranarna. "Spola" gör jag genom att öppna kranarna och låta vatten rinna ner i tankarna.
Klart. Har aldrig sett rester från toapapper i vattnet trots att jag använder vanligt papper.

Vid behov tillsätter jag jag lite toakemikalier, rätt ner i toastolen och tvättställsavlopp.

Vet att detta inte är det mest sofistikerade sättet, men jag bor på landet och ser vad bönderna kör ut på fälten.

Blir det fullt under resan, får man givetvis uppsöka en utslagsplats och samma procedur. Min bil är utrustad med en fast monterad 4 tums slang som underlättar. Inga handskar behövs.
/M
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Toa bör man tömma på camping, vägverkets rastplatser eller i nödfall i en vattentoa. Det är bra att använda ett mjukt papper då det löser sig snabbare. Om man skall klara sig utan lukt från toatanken har man sannermedel i densamma. Man kan klara sig utan vätska om tanken har ett utsugsystem sk. SOG..
När det gäller sk gråvatten blir det litet mera delade meningar om vad man kan göra med detta. På camping finns oftast ett ställe för avtappning dit man kör bilen och öppnar kranen.
Liknande finns också på många ställplatser. Det går också att tappa i avloppsbrunnar om man vet vilka de är och kan få upp dem. Dagvattenbrunnar är inte lämpligt då det ibland går ut helt orenat i vattendrag. Många komuner säger också att det är ok att släppa ut gråvatten direkt på gräsmattan för sk markinfiltration. Så gör jag hemma på tomten. Man bör dock tänka på att många då kan tro att det är svartvatten som dumpas och inte ofarligt gråvatten.
Detta ämne är föremål för mycket upprörda känslor så undvik åskadare. Det finns också chans för en lång tråd i ämnet.:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Har du en vanlig Thetford kassett så räcker den ganska långt. Vi klarar oss ner till Kroatien på en kassett (de flesta toabesök passar vi på att göra när vi stannar och rastar eller äter).
På campingar finns tömning med vattenslang för sköljning hängande bredvid.
Vi använder vanligt toapapper, inga handskar.
Hemma tömmer jag i trekammarbrunnen. Om tömning inte är så långt bort (när vi är i Sverige) kör vi med Biltemas saneringsvätska, den fungerar bara något dygn sedan luktar den apa. Thetfords blåa påsar gäller om det är några dagar/vecka till tömning.
Gråvatten finns det tömning lite här och var utanför Sverige, vet ej var man tömmer i Sverige har inte sett någon skylt för tömning annat än på campingplatser. Tömmer hemma på tomten.
Ska skaffa en sådandär blåsa att tömma i till vi åker till Kroatien i år då vi kommer att stå på samma ställe i två veckor.

Peter :)
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Har ett par rejäla gummihandskar som ligger i utrymmet där tanken till Thetfordtoan är placerad eftersom jag märkt att det ibland kan skvätta när man tömmer tanken och då är det skönt med rejäla handskar med krage som går en bit upp på armen. Det är inte alltid det går att tvätta sig i anslutning till tömningsstället.
Det är också bra att ha ett par handskar som tål diesel att använda när man tankar. Dieselhandtaget kan ibland vara kladdigt av diesel och om någon i resesällskapet inte gillar den doften är handskar ovärderliga.
EssoJ
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Såhär gjorde en på Bobilsparken Lagunens Camping i Strömstad idag, är ungefär 50m till tömningsstationen för kemtoa vid servicehusen. Är avloppshål vid varje plats för gråvatten, kan tillägga att det kom en yngre anställd på campingen och stämde av lediga platser, han sa eller gjorde ingenting åt detta så kanske är ok?
 

Bilagor

  • IMAG1556.jpg
    IMAG1556.jpg
    695,7 KB · Visningar: 150
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Jag har en lunga, som jag kopplar till gråvattentanken. Tre vändor så är den tom. Toatanken och lungan töms i septictanken hemma och utslagsbacken på campingplatserna. Hälla ut det i naturen, tycker inte jag är någon bra ide. Matrester efter disk, luktar inte gott i solskenet efter någon dag.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Såhär gjorde en på Bobilsparken Lagunens Camping i Strömstad idag, är ungefär 50m till tömningsstationen för kemtoa vid servicehusen. Är avloppshål vid varje plats för gråvatten, kan tillägga att det kom en yngre anställd på campingen och stämde av lediga platser, han sa eller gjorde ingenting åt detta så kanske är ok?

Ja det går väl troligen till samma avlopp, men då ska det väl inte få förekomma kemiska tillsatser i toan. Sedan kan ju rören vara för klena om det finns papper i fekalietanken, och då blir det problem.
Bengt
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Har ett par rejäla gummihandskar som ligger i utrymmet där tanken till Thetfordtoan är placerad eftersom jag märkt att det ibland kan skvätta när man tömmer tanken och då är det skönt med rejäla handskar med krage som går en bit upp på armen. Det är inte alltid det går att tvätta sig i anslutning till tömningsstället.
Det är också bra att ha ett par handskar som tål diesel att använda när man tankar. Dieselhandtaget kan ibland vara kladdigt av diesel och om någon i resesällskapet inte gillar den doften är handskar ovärderliga.
EssoJ

:( sjysst att dela med sig av sina fekalier till andra (lyckligt ovetande) diesel-tankare!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Första gången man skulle tömma var man laddad.
Köpte 100par engångshandskar, handsprit och sen var det bara hålla andan i 5minuter.

Efter tredje gången blev det utan handskar och helt vanlig inandning, nu skulle jag kunna äta glass när jag tömmer. Dock står sambon med handspritspumpen och skänker mig en dos efter avslutat arbete.

Det värsta jag gjort var att tömma en tank utan tillräckligt med tillsatta kemikalier, då vart det hulkningar. Kan inte förstå hur alla med sog klarar av att tömma sin kassett, jag tror i alla fall inte dom står å äter glass eller någonting annat gott samtidigt;)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Jag tror man överdriver. Utanför huset har jag en rensbrunn som måste tas om hand ca vart annat år. Man laddar upp med overall, handskar, stövlar o div material. Det slutar alltid med att jag står lutad över skiten och hanterar verktygen med bara händerna eftersom handskarna för länge sedan är genomblöta.

I jämförelse med det måste väl lite husvagnspillning vara som en smäck.

Jag har inte varit förkyld på 20 år, är aldrig magsjuk eller liknande. OK då, lite cancer har jag haft..

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Jag tror man överdriver. Utanför huset har jag en rensbrunn som måste tas om hand ca vart annat år. Man laddar upp med overall, handskar, stövlar o div material. Det slutar alltid med att jag står lutad över skiten och hanterar verktygen med bara händerna eftersom handskarna för länge sedan är genomblöta.

I jämförelse med det måste väl lite husvagnspillning vara som en smäck.

Jag har inte varit förkyld på 20 år, är aldrig magsjuk eller liknande. OK då, lite cancer har jag haft..

/M

I civiliserade trakter sker genom kommunens försorg slamtömning av trekammarbrunnar en gång per år och då brukar avloppen fungera i decennier utan andra ingripanden. Det borde väl gå ordna även i Tranemo?

När nu detta uppenbarligen inte sker då kan jag till nöds förstå att man inte endast kissar i buskarna utan även uträttar övriga behov på tomten. Men att tömma avföring på tomten är kanske inte det bästa rådet till en nybörjare i hobbyn? Att jämföra detta med lantbrukets hantering av gödsel känns också avigt, särskilt som du rekommenderar inblandning av biocider i svartvattnet.

Men visst, vill man markera revir så fungerar en hög dynga här och var vid gränserna säkert bra, det gäller bara att hålla reda på var man själv sätter fötterna.

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Hmm. Tror du börjar få lätt att missförstå Aake.
Jag pinkar aldrig i busken, varken hemma eller när jag är ute med HB. Vad menar du med att insinuera ngt sådant??
Betr. min rensbrunn så är huset byggt -37, sitter precis utanför huset och har av byggherren fått en ngt olycklig utformning. Slamsugaren kommer 2 ggr året och fixar sitt jobb men det problemet är aldrig synkat med hans besök.

Men "civila trakter" kan jag ställa mig bakom eftersom det bara är 2 år sedan jag fick bredband, så ibland känns det som om man bor på undantag.

Meningen med mitt inlägg var bara att ta lite av den hanteringsångesten som tydligen finns lite här och där. Men vill du ta tillfället i akt att göra dig lustig på andras bekostnad, kan jag bjuda på det. Du har säkert nån anledning..

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Marunga

Du ger klara och entydiga råd i ditt inlägg nr 2 till trådskaparen och berättar där att du tar med skiten hem och sedan tömmer på en avlägsen del av tomten. Inte mycket marginal för missförstånd.

Vi som varit med ett tag tänker inte ta efter dig, men nu handlade det om råd till en nybörjare och då tycker jag inte att du visar prov på gott omdöme.

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Frågan var hur det går till. Jag beskrev hur JAG gjorde, vilket inte nödvändig innebär att alla kan göra så. Mina förutsättningar med kohagar på 3 sidor av tomten är väl inte allom givet, och sunt förnuft säger väl att man inte har samma förfarande när det finns grannar.. Eller har du sådan uppfattning om HB ägare att du tror nån skulle göra så på villatomten??

Men jag skulle fortfarande vilja veta hur du kan beskylla mig för att pinka i busken??
Tvärtom, egen brunn, 4000 l/tim mår bara bra av att det spolas ordentligt!

Jag funderar på varför du siktat in dig på mig? Kommer ihåg ett av mina första inlägg på detta forum, så var du direkt där och påtalade att det fanns mkt i ämnet och att jag inte behövde starta nån ny tråd. Detta samtidigt som jag hälsades välkommen av webbansvarig och det uttrycktes önskemål om en aktiv webbsida!?

Så jag funderar på vem det är som revirpinkar..

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Marunga

Jag pinkar ofta i buskarna på vår ngr ha stora skogstomt och du är mycket välkommen att göra detsamma om du har vägarna förbi, men det har ju inte direkt med rådgivning till nybörjare om hur man hanterar sin toakasett att göra.
Peace!:D

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur går det till att tömma toaletten o gråvatten?

Jag har vattentoalett med kvarn så jag blandar svartvattnet med gråvattnet i en tank och trycker på knappen till den elektriska tömningspumpen när jag hittat någon lämplig recipient.

1 t.jpg

En gång i Beaune hördes ett grymtande från underjorden och efter en stund dök det upp en gubbe i en gatubrunn i närheten.

2 t.jpg
 
Toppen