• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fyller man Trumas boiler när frostskyddet har löst ut?

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har en Truma 6E med frostskydd som löser ut sig om temp:en blir kallare än 7 C. Vill fylla boilern...men det går inte innan HB:en blir +7 C. Kör ni Truma:an med tom boiler tills det blir HB:en blir varmare än +7 C
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag gjorde en spärr av en cykel-eker som hindrar att behållaren töms ofrivilligt t.ex när man behövde bryta 12volten eller när man vill fylla på vatten fastän att temperaturen ligger under +5C°. Det är viktigt att inte lämna kvar spärren om det blir risk för frost.

Tradsparr.jpg
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har en Truma 6E med frostskydd som löser ut sig om temp:en blir kallare än 7 C. Vill fylla boilern...men det går inte innan HB:en blir +7 C. Kör ni Truma:an med tom boiler tills det blir HB:en blir varmare än +7 C
Jag brukar värma frystömningsventilen med en värmefläkt/hårtork innan jag fyller. Tricket med cykel ekern funkar inte på min ventil. Jag brukar vintertid fylla med varmvatten och låta en del vatten passera frystömningsventilen. Därefter på med värmefläkten/hårtorken och tända pannan. Vi dricker inte vattnet från tanken.
Om jag vet att vi ska ut ställer jag bilen på el och elvärme en dag före avresa.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Då är min förståelse att köra trum:an några minuter för att värma. Därefter ska det vara möjligt att fylla "boilern med 10 liter vatten. Öppna både kökskranen(varmvatten läge) och badrums kranen(varmvattenläge) fullt ut. Tills jag får en jämn spolning dvs all luft är ur boilern.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du får köra värmen så länge att du får upp tempen i bilen och att ventilen går att stänga. Det kan ta mer än några minuter. Sen kanske det är lämpligt att stänga av värmen en stund så att man inte spolar in kallt vatten i den heta värmare.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag brukar sätta en bit silvertejp över knappen på frostvakten när jag fyller på vintertid. Även om bilen är +15 (också i utrymmet i dubbelgolvet där vakten sitter) så har min vakt öppnat när det kalla vattnet kommer.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Truma har skapat en säkerhetsfunktion som många väljer att åsidosätta på allehanda sätt.

Pålle
Ja men om batteriet tar slut töms ju tanken. Har hänt mig två gånger i sommar
Innan jag visste varför att tanken var tom, givetsvis får man inte glömma att ta bort klanman el nåt Annat före vintern. Tycker att den bara skall tömma ut vattnet om det är kallt ute men varför när batteriet är tomt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja men om batteriet tar slut töms ju tanken. Har hänt mig två gånger i sommar
Innan jag visste varför att tanken var tom, givetsvis får man inte glömma att ta bort klanman el nåt Annat före vintern. Tycker att den bara skall tömma ut vattnet om det är kallt ute men varför när batteriet är tomt?

Troligen för att då stannar pannan också, och om det då är kallt fryser allt.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Ja men om batteriet tar slut töms ju tanken. Har hänt mig två gånger i sommar
Innan jag visste varför att tanken var tom, givetsvis får man inte glömma att ta bort klanman el nåt Annat före vintern. Tycker att den bara skall tömma ut vattnet om det är kallt ute men varför när batteriet är tomt?

Om batteriet dör, och den inte löser ut, och det sen fryser på - då blir det skador. Frysskyddsventilen behöver lite ström för att vara aktiv. Den fungerar inte utan ström. Det är också därför den löser ut om du stänger av EBL´en eller kopplar bort batteriet.

Som Pålle sa, det är en säkerhetsfunktion.
 
Toppen