• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fungerar vattensystemet i en husbil?

F

F.d. 1874

Guest
Tja! Håller på med en enklare husbilskonvertering av en Citroeng Jumper. Har fått tag på en Trumma 6002 gasolvärmare med inbyggd värmepanna som jag ska installera men skulle behöva en crash-course i hur vattensystemet funkar i en husbil först.

Just nu så har jag en enkel kran kopplad till en dränkbarpump från biltema nedkörd i en 25 liters vattendunk men har skaffat en ny kran för både kall- och varmvatten och ska också bygga in en dusch i bilen.

Om jag förstår det hela rätt så behöver jag då två stycken tryckvattenpumpar, en för varmvattnet och en för kallvatten, eller klarar jag mig på en pump och två backventiler som ser till så att t.ex. varmvattnet inte kan gå bakåt om jag bara tar kallvatten? Hur många liter/minut behöver pumpen kunna leverera för att kunna driva en dusch?

Är pumparna normalt byggda så att de känner av trycket i systemet och går igång när trycket faller? Eller behöver man en speciell husbilsdusch med inbyggd strömbrytare i blandaren?

Vad brukar man använda för slang för vattenledningar, har idag ca 10mm "vanlig" plastslang, ej armerad. Räcker det eller bör jag köra starkare och/eller grövre med en kraftigare pump?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Hur fungerar vattensystemet i en husbil?

Du behöver bara en pump, antingen tryckvatten eller dränkbar.

Pumpen sitter i eller närmast vattentanken och förser sedan allt vatten med tryck. Efter pumpen förgrenar sig ledningen till kallvattensidan på förbrukare (vattenkran i kök/bad/dusch och eventuellt till toalett) samt till varmvattenberedarens inlopp. Ut från varmvattenberedaren kommer sedan en ledning som förgrenar sig till varmvattensidan på ovanstående förbrukare.

En dräneringsventil bör monteras någonstans där det är som lägst för att kunna tömma hela systemet, speciellt viktigt på vintern. Har du en tryckvattenpump är det bra att ha en tryckutjämnare (eller hydrofor) någonstans efter pumpen så blir vattenflödet jämnare och pumpen kommer att gå färre men längre stunder vilket bör öka livslängden på åtminstonne tryckströmbrytaren.

Tryckvattenpumpen har nästan alltid en inbygd tryckströmbrytare som startar och stänger pumpen när vatten tappas. Den dränkbara pumpen kräver en strömbrytare i varje tappställe. Med tryckvattensystem kan du alltså använda vilken vattenkran som helst, allt från lättviktsmodeller i plast till vanliga armaturer i mässing för vanliga bostäder. System med dränkbar pump blir däremot begränsat till armaturer med inbygd strömbrytare (och det finns en hel del att välja på även där).

Slangarna bör vara armerade och livsmedelsgodkända eller av typen böjbara rör och snabbkopplingar.

Toppen