• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar bränslemätaren på Mercedes?

F

F.d. 10098

Guest
Detta hände för en tid sedan i en hyrd "plåtis" baserad på Mercedes Sprinter 313 årsmodell ca 2010. Det började när jag tankade fullt och det gick i mer än 50 liter trots att bränlemätaren visade halv tank, dvs fem staplar av tio. Fortsatte dock färden och efter ca 8 mil slocknade den första av de tio staplarna, dvs helt enligt förväntan. Efter ytterligare två mil stannade motorn och gick inte att återstarta och varningslampan för fel i bränslesystemet hade tänts. Det visade sig att det fanns ett bränslefilter placerat under bilen en bit bakom vänster framhjul och där hade det läckt diesel så att hela underredet var indränkt. Läckaget orsakades av ett gängat lock på undersidan av filtret som inte var åtdraget. Blev bogserade mha stång till verkstad (10 mil i god fart trots automatlåda!) och det visade sig att tanken var helt tom! Efter underredstvätt och åtdragning av locket på bränslefiltret var det bara att åka igen. Men varför visade bränslemätaren att tanken var till 90% full när den i själva verket var tom? Sker det någon slags nedräkning från full tank med hjälp av färddatorn och motorn förbrukning?
 
Toppen