• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fixar man halvljusautomatik på Renault Master?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: 150 dCi
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: Izola 687SPG
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Vår Adriatik Izola på Renaultchassi (Master) är tyvärr INTE utrustad med halvljusautomatik. Visst - man kan ju lära sig att sätta på ...... men -

Har frågat på en auktoriserad Renault-verkstad (transportfordon) om man enkelt kunde lösa det hela (genom att t ex sätta in ett relä i en förberedd sockel) men fick svaret att man tyvärr måste göra stora ombyggnader i elsystemet. Eftersom vi redan har en liten Renault personbil och reglage och funktion på ljuset är snarlika (personbilen har förstås halvljusautomatik) så tycker jag att det skulle gå att lösa på ett relativt enkelt sätt (utan relän och skyddsdioder osv).

Har någon av er hittat en hyfsat enkel lösning på mitt "problem"?:msn_idea:
/Boo
 
S

Stavve

Guest
Hej Nissar!

Klart enklaste lösningen är att lägga en kraftig diod från "tändningen" (En punkt i elsystemet som har spänning när nyckeln är i driftläge, måste vara rejält säkrat så strömmen räcker) in till halvljuset. Måste vara en diod (backströmspärr) så att halvlyset inte försörjer tändningen med ström om man stannar med lyset tänt. Gör bara inte samma tabbe som Opel gjorde på 80-talet. Dom tog en för klen diod som brann upp efter ett tag, därför körde alla Oplar under några år utan halvlyse. Bäst är om man kan skruva dioden så den får kylning i chassit. Kolla bara att diodens hölje är isolerat.
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
Du kan köpa orginal halvljusautomatik hos Volvo ca 700 sek eller en liknande hos Mekonomen
Volvos typ har säkringar inbyggda och är förmodligen av högre kvalite
Sedan lossar du hela ratt stången och kopplar in enl schemat, kontakten är under ratten som du ser när rarrstången är lossad och ligger i förarsätet
Jag har schema om du inte får det hos Volvo (normat följer med i satsen)
Ganska enkelt jobb ca 1 timme 2 om du är osäker

Tänk på att alla nyare Renault och Fiat har sedan ca 2006 Cam bus i elsystemet så det är inte möjligt att koppla som man gjore på 80 talet
Arne
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Kalimera Boo!
Verkar komplicerat och bygga på med halvljusautomatik, ta en post it lapp och fäst på instrumentbrädan och texta "HALVLJUS" så är saken kirrad.
(Ta en titt på "mitt husbilsgarage" så ska du se om du inte känner igen en Adriatik där)
Lycka till!
Thomas
 
F

F.d. 29537

Guest
Det har gått "några" år sedan det blev lag på halvljus. Men då var det någon (klok?) person som föreslog att man skulle koppla halvljuset via ett relä till oljetryckskontakten. Om det är genomförbart eller inte idag vet jag inte, men tipset är gratis.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
På min Ford Transit 07 fanns inte heller halvljusautomatik. Jag begärde av Hymercenter i Ängelholm att de skulle fixa detta men de var ovilliga. Vände mig då till Rask & Björk i Billesholm, Transit experter i nordvästra Skåne och se det var inga problem att ordna i fordonsdatorn. Har för mig att det kostade 300:-.
Ring till en Renaultverkstad för transportvagnar så ordnar de säkert det åt dig.
 
Toppen