• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fixar jag till en bra AutoRoute installation

H

hianders

Guest
Hej!

Vår nya husbilsdator håller på att ta form och ett antal nya program skall installeras. Ett av dessa är MS AutoRoute och därför har jag varit ut på ”nätet” och kollat utan bli säker på vad jag skall ha.
Priserna varierar mellan drygt 300:- till nästan 1000:-! Det finns också något som kallas ”licens + mjukvaruförsäkring” , vad är detta? Var/vad köper jag och vad skall jag installera för att få optimala funktioner?
När jag installerade Google Earth fick jag en idé; det borde finns något GPS-liknande samt en tillhörande programvara som matar in positionen kontinuerligt i GE, då skulle man kunna köra efter satellitbilderna ibland.
Hasse

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur fixar jag till en bra AutoRoute installation

Hej
Alla frågor, som jag tror kan svara rimlig - men saknar lite mer information.
Har du en CD-enhet på din dator ? eller extern CD/ annan dator ?
Har du en GPS-puck - en liten antenn "på GPS-signaler?
Kan anbefala Microsoft'es GPS puck som levererade en CD - ungefärligt pris 700, - danska kronor - totalt.

GPS med puck till Google är mycket instabil om signalen via mobilt Internet misslyckas - men kan användas som ett komplement - eftersom det finns många detaljer och bilder med Google maps.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Allt du behöver är.

1. Microsoft Autoroute 2010 programvara.
2. En GPS puck

- Installera CD-skivan med AR och ange programkod när du öppnar den första gången
- Installera drivrutin för GPS pucken.

That´s it. Funkar perfekt

S

StorDansk

Guest

Hej!

Allt du behöver är.

1. Microsoft Autoroute 2010 programvara.
2. En GPS puck

- Installera CD-skivan med AR och ange programkod när du öppnar den första gången
- Installera drivrutin för GPS pucken.

That´s it. Funkar perfekt

Jo, Frankia,en fråga som jag ställd mig själv ett par gånger, går det med vilken puck som helst, tror mig ha läst här på detta eminenta forum att det var endast M$ egen + nån mer puck som funkar med AR???Viken har du själv?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv kjørt med minst 3 forskjellige billige pucks - samt via gpsport.
Det autoroute ikke likte var Garmin simuleringen i gpsport - tyder på et en garmin gps som puch ikke er supported.

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Har kört vår AutoRoute med en blåtands GPS- mottagare från Kjell o Company (Nr 31-198). Fungerar helt perfekt och det är skönt att slippa sladden till USB-porten.

Roadglider

F

F.d. 55451

Guest

Bluetooth til flere enheder kan være problematisk og vælg derfor en primær forbindelse.
Jeg vil ikke anbefale følgende installation til nybegyndere - men tag højde' for dine eventuelle udvidelsesmuligheder.
I stedet for mange ledninger til en laptop har jeg valgt følgende løsning:

Det hele er tilkoblet en hub med 6 USB forbindelser, til 2 GPS puck'er, bluetooth, digital TV dongle, ekstra keyboard og marble-mus.
Der er tilkoblet en ekstern skærm på 22" i bodelen som anvendes til fjernsyn fra TV donglen, konverteret VHS og DVD fra laptoppens harddisk.
USB router (ABEO) med forbindelse til internet dongle ( Huawei E1550 , 1- 3 MBit ) i tagluge sammen med GPS antenner.
Routeren er forbundet både med netkabel og trådløst - flere laptop's.
Bluetooth forbinder PC'en til radioen som en mobiltelefon med stemmevejledende kørsel, der afbryder evt. radiomusikken eller PC'ens musik over radioen - ligeledes kommer TV lyd ud gennem radioen af samme vej.
Der er nok enkelte finesse jeg har undladt.
Konfigurationen på Windows 7/XP kan være kompliceret.

Men alt i alt er det altså en af mine løsninger som jeg håber må tjene som inspiration for dem som sysler' med teknikkerne.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Förutom blåtands GPS-mottagaren använder vi också en Trust blåtandsmus, då vi inte gillar datorns musplatta. Fungerar klockrent och har aldrig haft några problem med någon av dem.
De USB-anslutningar, som vi behöver är till Net 1 modemet D50, men funderar på att byta till det trådlösa D35 för att slippa även denna och där Net 1 saknar täckning en anslutning det trådlösa USB-nätverkskortet med den externa antennen..

Roadglider

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Jo, Frankia,en fråga som jag ställd mig själv ett par gånger, går det med vilken puck som helst, tror mig ha läst här på detta eminenta forum att det var endast M$ egen + nån mer puck som funkar med AR???Viken har du själv?

Hej!

Jag köpte först en puck på Claes Olsson, den funkade inte så bra. Den var instabil och "hängde sig" allt som oftast.

Sedan köpte jag en ny på BM-data i Karlstad. Den har funkat perfekt sedan 2006.
Det är en GLOBALSAT BU-303 GPS-MOTTAGARE USB

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har använt Autoroute skarpr under förra semestern. Det funkade sisådär tycker jag. Mest var det feklaktigheter i kartmaterialet samt att min dator antagligen är för långsam eftersom markören på kartan låg ca 50 - 60 meter efter var bilen befann sig.

Jag installerade programmet genom nedladdning från Microsoft varefter jag köpte en licens. Det gick snabbare än att köpa en skiva (finns ingen affär här ute på landet).

Jag har monterat GPS-pucken framme vid framrutan under instrumentbrädan. Den är kopplad via en hub till datorn. Till hubben är också en mus med scrollhjul kopplat. Denna sitter intryckt i facket ovanför radion (Fiat 250 chassi) på så sätt att bara scrollhjulet sticker ut. Med hjälp av hjulet är det lätt att ändra skala på kartbilden under körning.

Enda nackdelen med detta arrangemang är att jag får två sladdar, en USB och en strömmatning. Fördelarna överväger dock tycker jag. Jag har fulladdat batteri i datorn när jag stannar och jag får enkelheten med skalningen av kartbilden under körning. Med bluetoth skulle jag antagligen missa detta (eller kan man ha en hubb till bluetoth så att man kan ha en bluetoth-GPS och en bluetoth-mus? och hur laddas dessa enheter i så fall?)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har tidigare använt Autoroute och till den prenumererat på Bordatlas ställplatser med beskrivande text och bilder på resp. ställplats. GPS-puck i framrutan o.s.v. Jag tröttnade på strulet och fann att det idag finns betydligt intelligentare sätt att lösa detta utan dator, sladdar (endast laddning) och gps-puckar.

Som vi kan se i en annan tråd finns det möjlighet att lösa ställplatssökning och navigation med s.k. appar (applikationer) till moderna smartphones och läsplattor (iPhone/iPad och Android).

Navigationsapparna finns i olika prisklasser, från gratis till 800-900 kronor, kartorna laddas på minneskortet och uppgraderas med jämna mellanrum.
Promobils Mobilife för ställplatssökning är gratis.

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Jag har blåtand i datorn, men det går väl att ansluta en liten blåtandsadapter till en hub.
Får byta batterier i musen, när dom tar slut..men dom räcker dock länge. Gpsen är ansluten till ett 12-V uttag under vänster lucka på instrumentbrädan (Ford).
Vi använder AutoRoute för att främst få en bra överblick och finliret får Garmin ta hand om.
Tycker datorlösningen är bra, man kan ju med Net 1 även surfa och läsa mail under färd (co-pilot).

Roadglider

F

F.d. 55451

Guest

Hej
En rigtig husbilsmus'.
Sikkerheden er god med den korte afstand til rattet - som de øvrige betjeningsgreb omkring rattet.
Gennem mange år har jeg anvendt denne type mus og har nu 3 stk..
Det er ikke en hverdags' mus, men anvendes meget af proff. og personer som har fået sene-skedehinde-betændelse.
Den fremstilles for Logitech - Trackman® Marble®
Den er god at anvende både for højre og venste hånd og man lærer nemt at aflaste den ene af armene.
Musen giver samtidig støtte for hånden - dermed rimelig præcis.

Jeg anvender de 4 knapper til:
venstre klik
højre klik
kopi'er
indsæt
- men der er mange andre kombinationer.
Håber nogen kan bruge tip'pet.

Bilagor

• campermus.JPG
    campermus.JPG
    86,6 KB · Visningar: 3