• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förbereda husisen för vintern ?

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla
Nu när Kung Bore bör göra sig lite märkbar - första frostnatten kom - iallafall i Kungsbacka, så undrar jag om det finns några bra vintertips avseende husbilen.

Skall man hälla i något i avloppen ?
Är det nån nytta med att ha tex 220 inkopplat, med golvvärmen påslagen.
Hru vet man att vattenpumpen inte fryser - det är en membranpump tror jag.?
Kan toaletten frysa om den inte är helt tömd?
Värmen är luftburen så där finns inget vatten.
Tål solpanelerna på taket ett snölager? Eller måste dom skottas ?

Säkert har många av er goda vintertips som kan vara nyttiga.
Tack på förhand.....

Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur förbereda husisen för vintern ?

Jag tror att det bara är två alternativ.

1. Hålla hela bodelen på plusgrader hela vintern det kostar en del kosing och man måste se till att det är plusgrader överallt, bakom skåp, gardiner, soffor annars kan man få problem med kondens om det skiftar mellan plus och minus. Kan även bli en del problem med att det tinar snö på utsidan vid mildare väder och sedan fryser när det blir kallare, att skotta fram solpaneler under ett snölager är nog ingen bra ide. Bäst är att försöka få till ett tak av någon sort, men INTE täcka med pressening direkt på taket, det måste finnas luft mellan.
2. Dränera alla vattensystem totalt, öppna kranar och blåsa med tryckluft är bra så att allt vatten försvinner. Titta vid pumpar och försök att följa var ledningarna går, är det någon slang som ligger lågt kan vatten stå kvar och frysa. Kolla gärna i instruktionsbok för att se om det är något särskilt de påpekar. Kolla också med serviceverkstad om det finns fall där de måst byta/laga slangar/rör, det kan ju vara nåt ställe som fryser som inte syns. Dåliga erfarenheter med rostiga bromsskivor från avställda personbilar under vintern gör att jag kör ut min husbil på gården två till tre ggr på vintern och bromsar så att skivorna hålls rena innan de rostar/oxiderar ihop. Jag har gett upp att hålla bilen varm, utan jag dränerar så bra jag kan hitintills har det bra, men jag har även talat med andra som i stort sett inte gjort nånting, så jag vet inte om mitt arbete med bilen är överkurs, men jag sover gott om natten även om det drar sej ner mot 20-25 kallgrader.
I vilket fall man väljer måste batterierna laddas då och då, eller tas in i värmen.
Husbilsdoktorn har nog fler och bätter synpunkter i den här frågan än mej, så vi får avvakta expertbesked.
Ove.G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hur förbereda husisen för vintern ?

Tack Ove för ett intressant inlägg.
Javisst, det kostar kosing att hålla den uppvärmd. Speciellt med tanke på elbolagens ockrande i övrigt. Månadens elräkningar är ju inga glädjespridare precis.
Låter jobbigt detta med att tömma alla slangar - kan man möjligen testa med att köra igenom tex utspädd spolarvätska genom vattensystemet, o ut genom kranarna ??
Vad händer med pumpen kan man undra ? Vore intressant att veta om någon har provat.

Mvh
DS
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur förbereda husisen för vintern ?

Om du spolar med någon vätska i systemet får du nog smak på vattnet sen. Kanske inte så smart. Att blåsa systemet är inte så besvärligt, man tar loss slangen vid pumpen och stoppar i blåsmunstycket och öppnar en kran i taget. Sen kan man blåsa mellan kranarna efteråt, det brukar inte vara så svårt. Obs anslut inte luften med nån fast anslutning utan bara stoppa in munstycket och täta med en trasa, annars kan man blåsa sönder nåt. det får ju inte bli nåt vidare tryck, huvudsaken är att vattnet åker ut.
Ove.G
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hur förbereda husisen för vintern ?

Det här är så olika från bil till bil beroende på var dom är byggda, vilket klimat dom är gjorda för. om dom har vattenburen värme eller luftburen. om rör/slangar ligger under bilen eller i bilen. Det bästa är säkerligen att tala med importören eller fabriken för att få ett rätt svar. Man ska heller inte glömma att även ha värme på i förarhytten om man har en mellanvägg monterad för annars lär man snabbt få mögel i den..
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Hur förbereda husisen för vintern ?

Tjena grabbar jag vet inte om min vintertaktik är något experttips men jag brukar öppna vattenkranarna och använda en Luftmadrasspump som är dubbelverkande så den blåser
både när man trycker och drar i handtaget, sen sätter jag slangen från pumpen i sugleningen på tanken och trycker MYCKET lätt medan vattenpumpen får gå. Det viktigaste att få bort vattnet från kranar och pumpen innebär att dom inte fryser sönder.
Om det sen ligger kvar lite vatten i gummislangarna som fryser så vidgas slangen något
Ett annat tipps är om ni har elektrisk pumpstart vid påvridning av vattenkranarna låt
dom stå ÖPPNA efter att ni är klara med allt arbete, PGA att brytarkontakterna då står
ÖPPNA, vilket gör att dom inte oxiderar ihop under vintern. PS glöm inte att stänga kranarna på våren när ni slår på strömmen.
Tjinge ling: Hasse P.
 
Toppen