• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur får jag en Maxview att fungera?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Hej
Var hemma hos en vän som har köpt en begagnad husbil med en Maxview parabol. Han har inte fått den att fungera så jag åkte för att ta en titt.

Då man startat upp systemet så låter det som om parabolen kontinuerligt roterarar runt i asimut. Då och då hörs ett annorlunda ljud då den troligen ändrar sig något i elevation. Men ingen signal.

I inställningarna kan man lägga till en ny satellit genom att ange ett namn genom att skriva det, alltså det är inte någon lista med valbara satelliter. T.ex. Thor eller Astra. Men man anger ingen annan information som t.ex. satellitens placering längs ekvatorn.

Manualen som följde med tog upp flera olika parabolsystem och varje system förklarades på enbart 2 sidor. Det var mer ett reklamhäfte än en manual.
I manualen står att läsa att den kan ta in Astra 1, Astra 2, Hotbird samt Turksat. Det står även "other satellites can be easily selected).

I tekniska datat anges att parabolen har elevationsområdet 15-16°. I trakten av Motala har väl Thor elevationen 24°.

-Är det någon här som kan något om den här parabolen.
-Vad kan vi göra (om något) för att få parabolen att fungera i Sverige mot Thor?
-Någon som har en bättre manual för systemet?

Bilagor

• IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    145,4 KB · Visningar: 10
  • IMG_0062.jpg
    IMG_0062.jpg
    185,4 KB · Visningar: 9

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag en Maxview att fungera?

Ut fra det du skriver så skulle jeg tro at en trenger å legge inn info om en fri kanal som den skal lete etter for hver satellitt. I Oyster ligger det fra fabrikken inne slik for 50 satellitter, sammen med posisjon over ekvator. Om det finnes et valg for å fortelle hvor langt nord en er så spares det minutter på søking etter en sat. For kanalinfo bruk lyngsat.com.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Det låter som om antennen är defekt. Satelliterna sänder ut en information, NIT (Network Information Table), som berättar för mottagaren vad satelliten heter och lite andra data.
Normalt skall en sådan här antenn stanna när den hittar en satellit och kolla NIT, är det inte önskad satellit skall den söka vidare.
Det du hör är nog att antennen ändrar elevation när den söker, och inte verkar stanna alls.
Ni blir nog tvungna att leta rätt på leverantören för att få mer information.
För att kunna ta emot Canal Digital behöver ni säkert en annan mottagare.
Det gäller då att det finns "loop trough" på den befintliga mottagaren, dvs. att signalen från antennen går att länka vidare till nästa mottagare. Finns säkert.
Jag har en Camos antenn som är liknande den du har problem med.
/Nisse

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Kufiskt. Jag såg inga svar här innan jag postade nu?!!?

OK. Ska leta efter någon tillverkare/leverantör.
Husbilssäljaren som sålde den här husbilen med parabolantennen som ett säljargument får väl ta sitt ansvar med lite senare. :mad:

Man kunde skriva in ett satellitnamn. Men vad jag såg så kunde man inte någonstans ange något om kanalfrekvenser eller dylikt. Men jag ska ta ytterligare en titt på eländet senare.

Kontaktade Maxview ( Welcome To Maxview Online Store Uk Manufacturer of Home and Leisure Entertainment Products. ). Får se om de kan hjälpa oss.

Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Fick följande meddelande från Maxview. Ska testa så snart jag får tid över.

Hi It could be that the default transponder needs changing for the Astra 2 satellite. After you have turned on the receiver press the "MENU" button on the remote. When the menu screen comes up and before anything else press "RED" then "BLUE" then "OK" button this should then display the menu with an extra setting showing at the bottom "Antenna Setting" select this and enter the PIN "0000". The new transponder details for 1 and 2 should be changed to "12207", "Vertical", "27500" after these have been changed, move down to "SEND" press "OK". When it has sent the details to the control board in the dome "exit" out of all of the menu's then turn off the receiver briefly then turn back on and now all should work correctly. I am afraid that it will only receive from the 4 satellites programmed into it. With Thanks Mark

Toppen