• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur du får snabbt varmt vatten i duschen....

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att jag inte är ensam om att reta mig på att jag måste spola 1-2 liter vatten :eek: innan varmvattnet blir varmt i tappen..... detta beror på långa slangar mellan boilern och kranarna.... Så nu tänker jag koppla in så att jag får omedelbart varmt vatten i kranarna och inget slöseri med vatten (se bifogad ritning).... det gäller med att spara i dessa tider :yes:

Snabbt varmt i duschen.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Spännande Peter :)
Glöm inte att rapportera hur det funkade i praktiken

Jag gjorde såhär på huset jag hade.... där satte jag en timer som startade cirkulationspumpen typ 0.5 tim innan vi gick upp ....vattnet var då varmt direkt när du öppnar kranen.... sen stängde timern vid typ kl 24 då den behövdes inte gå när vi sov.... detta fungera mycket bra om man har långa "rör" till tappen....
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Mkt intressant i HB sammanhang! Funktionen kallas för VVC inom VVS-branchen.
VarmVattenCirkulation. Min första kontakt med detta var i slutet på 1970-talet när
gymnastiktkläraren läraren svor över kallt duschvatten... trots dyrt installerad VVC.
Numera finns det speciella, strömsnåla, cirkulationspumpar för detta ändamål,
ofta med pumphuset i rostfritt eller gulmetall, typ Brons.
Värme-Isoleringen av ledningar och övriga komponenter är förstås mkt viktig.
Hälsar avdelningen för värdelöst vetande
Som nu utgår för att starta den oisolerade kolgrillen, haha!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu är det ju inget jätteproblem i flertalet av husbilarna som används som fritidsfordon, dom allra flesta har bara 2-3 meter till tappstället och slangen rymmer ca 1dl per meter. "Det vattnet är oftast inte helt bortspolat då det används till disken"

Ska man koppla in VVC så bör man även isolera slagarna så inte den värmen smittar av sig på kallvattenslangen och skapar bakterietillväxt, sen skulle jag vara tveksam till att konstant låta plastslangarna utsättas för hett varmvatten i det befintliga slangsystemet.

Skulle jag installerat VVC i husbilen hade jag bytt ut samtliga slangar!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Allternativ, fånga de deciliter "kallt varmvatten" som kommer i tex en tillbringare och använd detta vatten att spolat toan men, eller annat som bedöms lämpligt.

Intressant lösning på ett icke problem i alla fall. :msn_thumbup:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är det ju inget jätteproblem i flertalet av husbilarna som används som fritidsfordon, dom allra flesta har bara 2-3 meter till tappstället och slangen rymmer ca 1dl per meter. "Det vattnet är oftast inte helt bortspolat då det används till disken"

Ska man koppla in VVC så bör man även isolera slagarna så inte den värmen smittar av sig på kallvattenslangen och skapar bakterietillväxt, sen skulle jag vara tveksam till att konstant låta plastslangarna utsättas för hett varmvatten i det befintliga slangsystemet.

Skulle jag installerat VVC i husbilen hade jag bytt ut samtliga slangar!

?? så vad satte du då dit istället för de varmvattenslangar som leder varmvatten konstant i din HB.??.... även om en slang bara inhäller ca 1 dl /meter så är slangen ju is kall.... innan varmvattnet har värmt slangen så vattnet i kranen också är varmt, då räcker det inte med 1dl /meter.... till min dusch har jag ca 4-5 meter slang ..... vid test fick jag spola upp till 1.5 liter vatten innan det blev så varmt (gott) att jag kunde duscha i det.... prova själv :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Allternativ, fånga de deciliter "kallt varmvatten" som kommer i tex en tillbringare och använd detta vatten att spolat toan men, eller annat som bedöms lämpligt.

Intressant lösning på ett icke problem i alla fall. :msn_thumbup:

Bor man 365 dagar om året i HB..... så är varje "droppe" viktig..... för mig innebär det att när jag duschar 1 ggr om dagen så har jag sparat mellan 7 och 10 liter vatten på en vecka :swoon:..... kanske inga problem för dig men jag har ju inte heller gjort detta "system" för dig :rolleyes:;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tur att ingen har märkt det...... :bye:
------------------------------
:p Jag märkte det och tänkte lägga en liten blänkare men du hann före när jag började skriva så jag fick ändra på texten..... Det kan bli flera underliga egenheter med cirkulerande v.v. En del kan bero på tryckskillnader på kallt och varmt vatten så det kommer kallvatten bakvägen hela tiden i stället för v.v. när man spolar. Man kan även få självcirkulation hela tiden på v.v. om pumpen är av den sorten som släpper genom vatten även när den inte snurrar. Då får man en varmvattenslinga som ger värme till kupén även under sommaren och slukar onödig energi för uppvärmningen av vattnet m.m. Men en eller flera backventiler strategiskt placerade brukar lösa problemen.

M.v.h. JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
?? så vad satte du då dit istället för de varmvattenslangar som leder varmvatten konstant i din HB.??.... även om en slang bara inhäller ca 1 dl /meter så är slangen ju is kall.... innan varmvattnet har värmt slangen så vattnet i kranen också är varmt, då räcker det inte med 1dl /meter.... till min dusch har jag ca 4-5 meter slang ..... vid test fick jag spola upp till 1.5 liter vatten innan det blev så varmt (gott) att jag kunde duscha i det.... prova själv :bye:

Prisolrör skulle jag förmodligen använt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
------------------------------
:p Jag märkte det och tänkte lägga en liten blänkare men du hann före när jag började skriva så jag fick ändra på texten..... Det kan bli flera underliga egenheter med cirkulerande v.v. En del kan bero på tryckskillnader på kallt och varmt vatten så det kommer kallvatten bakvägen hela tiden i stället för v.v. när man spolar. Man kan även få självcirkulation hela tiden på v.v. om pumpen är av den sorten som släpper genom vatten även när den inte snurrar. Då får man en varmvattenslinga som ger värme till kupén även under sommaren och slukar onödig energi för uppvärmningen av vattnet m.m. Men en eller flera backventiler strategiskt placerade brukar lösa problemen.

M.v.h. JANKRO.

Som i min HB.... så är "rören" under varmvatten boilern.... detta innebär att någon självcirkulation är så gott som omöjlig om inte varmvattnet sjunker i slangen..... men det är inte ofta det händer ;).... däremot får du en stjärna :msn_star: för att du såg problemet med backventilen. :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Prisolrör skulle jag förmodligen använt.

Prisolrör är överkurs.... vet inte om du läste allt eller om du glömde..... men jag monterar in en strömbrytare så pumpen skall bara gå några sek till 1 min..... varmvattnet skall inte cirkulera hela tiden.... finns inget behov för det i en HB :rolleyes: ....
 

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Intressnt diskution angående vvc-cirkultion.Man ska komma ihåg att vvb bygger på skiktat vatten och om cirkulationen pågår hele tiden så kan tempn i vvb utjämnas så att ,mycke svalt vatten erhålles i varmvattenledningen.Förslaget om att starta/stoppa cirkpumpen är enegibesparande.så det ät en bra ide'Ska man byta ledningar bå man byta till plast.FSamma typ so lägges för golvvärme.
 
Toppen