• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur du enkelt och snabbt uppgraderar din solcellsanläggning

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej på er vänner ,
Vi har skapat en video gällande hur vi husbilsägare med solceller installerat kan enkelt och snabbt uppgradera vår anläggning.
Jag byter ut befintlig PWM regulator och installerar en MPPT regulator i husbilen, detta för att få upp till 30% mer effektiv solcellsanläggning. Jag förklarar även vad skillnaden är mellan MPPT och PWM solcells regulatorer.
Klicka på nedan bild så kommer ni till videon på vår Youtubekanal.

Ha en fin fortsatt dag, Fredrik & Eleonor
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Skiljerelät mellan regulator och batteriet var nytt för mig, har för mig att alla mppt regulatorer fixar detta automatiskt
och trappar ner då 220 el kopplades in
Saknar lite tydlighet också vad som gäller kabelarean om det ska behöva bytas eller inte, själv använder jag 6 kvadrat även från solcellerna
150 w
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej, Mppt regulatorn är intelligent så något skiljerelä behövs inte (den känner av), jag använde denna koppling enbart för att den fanns där innan till den PWM regulator som jag bytte ut. Kabelarean behövs inte heller ändras på om du använder samma amperetal på regulatorn som innan, dvs att det är "by the book" en grundregel jag använder mig av är 5-6 ampere per mm2 så om jag har en regulator på 20 Ampere 20/5=4 mm2 jag skulle i detta fall överdimensionera till 6 mm2 kabel som alltid också är en bra regel, att överdimensionera efter uträkning. Då har vi utrymme att koppla in mer förbrukare på kretsen i framtiden. Ha en fin dag/ Fredrik
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Håller på och plockar ihop ett elsystem med solpanel, på de kopplings schemat som finns är det ofta inritat en strömbrytare mellan regulator och panel. Jag tänker även montera en brytare till batteribanken. På det viset kan man på ett enkelt sätt göra husbilen strömlös kommer även att montera en huvudströmbrytare/ batteri frånskiljare på bilens elsystem.
Varför?
Därför att jag kommer från en värld med veteranbilar och arbets maskiner där bryter man batteri strömmen med en brytare nära batteriet. Försäkringsbolagen ställer krav på batterifrånsjiljning.
Med tanke på hur elsystemen ser ut på husbilar är jag lite förvånad över att det inte tänks något åt elsäkerhets hållet.
Göran i Björnarbo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Många husbilar har också en batterifrånskiljare. Min t.ex. Tillverkarens rekommendation är att slå av den om man ställer undan bilen en längre tid. Det har dock den litet egenartade effekten att 12V-systemet är spänningssatt om bilen står inkopplad på 230V även om batterifrånskiljaren är avstängd och manöverpanelens on(off är "on". Batteriladdaren driver då 12V-systemet.

MVH
Hans
 
Toppen