• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur demonterar man radioantennen?

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Jag är mycket trött på den dåliga radio mottagningen i husbilen. Tänkte nu byta till en ny och bättre antenn.
Befintlig antennen sitter monterad på höger fram skärm. Kan man komma åt att få loss den från undersidan på något vis?

Damm 46

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
17314
Medlemskap
2026
Sv: Hur demonterar man radioantennen?

Hej.. Jag hade samma problem innan. Köpte en förstärkare som jag pillade in bakom radion. Fungerar helt klanderfritt och var så enkelt att installera.
Hittade den på forumet för antennproblem så det är bara att leta.
Hälsningar Damm46

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

På den gamla goda tiden, 60-talet, när jag monterade många bilradio och antenner, borrade man ett hål så stort att man kunde sticka i kabel och antenn uppifrån, sen pillade man i en avlång bricka med taggar på som hade ett hål i mitten där nederdelen av antennen inte gick igenom och drog fast det hela uppifrån med gummipackning plastdistans och mutter. Hirsmann vill jag minnas att fabrikatet var, det kanske finns anvisningar att googla fram?
Göte J

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Jag svarar mig själv.
För att komma åt att demontera radioantennen så måste hela höger lamp insats ut och även plast bitarna över och under lampan.
Sen kommer man åt antennen.

Blev något förvånad när jag ser att det är en 6mm coax som går till antennen. Bak på radion är det bara en 4mm.
Det är alltså inte samma kabel.
Man har kopplat in Fiats original coax kabel till radion. Denna kabel är klippt någonstans vid hytt taket. Jag har kört omkring med en radio som antenn har haft 1,5m coaxial kabel.
Inte konstigt att mottagningen varit dålig.
"Man tar sig för pannan"
Har nu monterat en helt ny antenn och för första gången så kan man använda bilradion som det är tänkt. Vilken skillnad.

Ni som har dålig mottagning i radion, kolla detta. Har man gjort fel på en bil, så har man säkert gjort det på fler.

Toppen