• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur bra är CTEK dual?

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Har satsat på en MPPT regulator till solcellen (CTEK dual) eftersom det sägs att de är så bra. För skojs skull kopplade jag in ett likspänningsaggregat på solcellsingången för att kolla vad den ger. Jag ställde den på 20 V och då drar regulatorn 2 A. Jag förväntade mig en laddström på ca. 2,5 A men den kom inte i närheten, laddströmmen blev 0,9-1 A. Batteriet var ganska urladdat, hade en polspänning på 12,3 V.

Är detta normalt?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Hur bra är CTEK dual?

Eftersom alla intelligenta laddare kör efter olika algoritmer, där spänning och ström ändras under laddningen genom olika cykler, är det svårt att svara på. Man behöver nog mera se på hur lång tid det tar att fylla ett batteri med en viss energimängd.

F

F.d. 58823

Guest

Ctek bør kopplas på rätt sätt för att den ska fungera opptimalt.
man har kontaktat Ctek för kanskje at få dom att koppla så här
innuti Cteken,men det är för døva öron,derför använder man relèer
i tillegg til själva cteken 250 dual dcdc.

Ctek är gull värt om den kopplas rätt.Det blr nestan som man har
ett batteri till,då den laddar batteribanken til 100%.Bilgenerator
laddar aldri fullt,nåt som ödelägger batterierna.

"Rusken",Fred Roger från Norge har skisserat en lättfattet skiss
på hur det gjörs,nåt jag har haft stor nytta av,og gjort själv.Så
här har Fred tecknat det,samt bild av hur det ser ut på Ctek när
den kopplas rätt.Görs inte detta,får Ni bara parallell ström,ock
effekten från Ctek blir borta.

Solcell får bäst möjlig regullering ock laddar bäst genom den här.

Bilagor

• Ctek,Freds koblings-skjema.jpg
    Ctek,Freds koblings-skjema.jpg
    21,9 KB · Visningar: 132
  • Ctek,Freds enkle montering.jpg
    Ctek,Freds enkle montering.jpg
    11,5 KB · Visningar: 55

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Att CTEK:en måste kopplas rätt förstår jag naturligtvis. Spänningsaggregatet kopplas in på solcellsingången på CTEK:en utgången är sedan kopplad direkt till EBL:en där solcellen ska anslutas. Vad jag kan förstå borde väl detta vara OK.

Anledningen till mitt lilla test är att med en 100 W solcell har jag aldrig kommit över 5,5 A i laddström trots att solcellen varit vinklad i maximal vinkel mot solen och batteriet varit nere på 45-50%.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Att CTEK:en måste kopplas rätt förstår jag naturligtvis. Spänningsaggregatet kopplas in på solcellsingången på CTEK:en utgången är sedan kopplad direkt till EBL:en där solcellen ska anslutas. Vad jag kan förstå borde väl detta vara OK.

Anledningen till mitt lilla test är att med en 100 W solcell har jag aldrig kommit över 5,5 A i laddström trots att solcellen varit vinklad i maximal vinkel mot solen och batteriet varit nere på 45-50%.

5,5 A är väl bra. När vi står i norra Kroatien ger vår 100W ca 5 A, platt på taket.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag tycker den är jättebra. Har kopplat från bilens batteri via en 80 Amp automatsäkring in på generatoringången på CTEK och direkt från solcellen till solcellsingången på CTEK. Säkringen sitter bredvid originalsäkringen mellan bilbatteriet och EBL:en så antingen kan jag ta ur originalsäkringen eller bryta automatsäkringen. Aldrig ha båda inkopplade. Sedan har jag 16 mm2 kablar emellan och har bytt ut kablarna från solcellerna till 4 mm2. Jag har dessutom en CTEK Smartpass vilket gör att den krämar på uppåt 40 amp om mina 3x95Ah bodelsbatterier är dåligt laddade. CTEK S250 Duo laddar upp till 20 Amp så Smartpassen tar över i början av laddningen om det behövs mycket laddning eller om man har något igång som drar mycket.

F

F.d. 58823

Guest

För mej verkar det som du har kaka på kaka,CTEKEN skall kopplas direkt till batteriet

Generator - relè - Ctek - batteri

Direkt är försökt med dårlig resultat.Då får man inte kapasiteten man kan få.
Då blir det bara parallell-körning av strøm

Om man använder den här kopplingen när man inte har "SmartPas",får
man et rejält resultat.

Solcell ska via regulator(eller ctek) direkt på batteri.INTE via E-blokk eller
nåt annat.Man tappar mätningen,men vinner laddning.Man ser att volten stiger!!
Ctek har den bäste MPPT-regulator för solceller innbygd.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Där väcktes en ny tanke, är det så att EBL:en har en spänningsregulator på ingången så att man kan koppla in solcellen direkt??? Jag trodde inte det men det kanske är så.
----------------------
Hej, knappast troligt, det behövs troligen alltid en laddregulator innan ingången i EBL'en.
Att laddning från en extrakälla skall gå in i EBL'en är ju bara för att batteristatus, laddning/urladdning skall komma med i beräkningen så batteristatus skall stämma.
Om du kopplar in ex. en solcellsladdare direkt på batteriet, så laddar den naturligtvis upp batteriet men den laddningen kommer ju inte med i EBL'ens beräkning av batteristatus i så fall. På samma sätt som förbrukning av t.ex. en direktkopplad inverter inte heller kommer med i beräkningen.

M.v.h. JANKRO.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Anledningen till att jag kopplar in solcellen via EBL:en är ju just det att jag vill hålla koll på laddström och bilens inbyggda "batteritankmätare" visar rätt.

Tycket det är konstigt att det ska ge så stora förluster. När jag får tid ska jag kolla hur stor skillnad det blir i laddström om jag kopplar direkt till batteriet

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En solcell på 100w ger aldrig 100w, det är ett teoretiskt laboratorievärde som förutsätter att cellen har en temperatur på 25grader, vilket den aldrig har när solen lyser ordentligt på den, och att den befinner sig under en sol som ger en mycket stark strålning. I praktiken motsvarar det kanske en klar dag vid ekvatorn med solen exakt rakt ovanför cellen. Så stark solstrålning får vi aldrig här. Om jag minns rätt räknar man med ungefär 70% i jämförelse med vid ekvatorn. Solcellens verkningsgrad avtar med temperaturökningen, därför skall cellerna inte monteras direkt mot ett underlag utan ha så stor luftspalt som möjligt, förutsatt att man vill ha ut högsta möjliga effekt. :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Håller inte med dig riktigt. Det går att få 100% också här hos oss (med bra vinkel), men temperaturen är ofta för hög (-0,4%/grad) och 100w är kanske inte på specen. Förlust i kabel osv drar ned, skugga, osv. Jag brukar räkna med 50% verkningsgrad.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det stämmer inte, solinstrålningen här är alltid lägre än vid ekvatorn. Förutsatt att det är helt klart väder på båda platserna så klart. Solstrålarna går längre sträcka genom vår atmosfär och därigenom filtreras en del effekt bort. :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Men elproduktionen kräver inte ekvatorsol för att skapa 100% effekt. Den kräver 1000W/m2, +25C. Normalt sommardag ligger instrålningen på drygt 1000W/m2.
Det skyddande glaset påverkar också, t.ex. med reflektion eller "pyramid-knottror".

Toppen