• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur blev borttagningen av Malus ?

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Fundering kring borttagande av malusskatten ?

Har inte borttagande av malus gett oss husbilsägare något possessivt ?

När vi skulle byta till husbil så valde vi att köpa en husbil som inte drabbades av malus som vi tyckte att det skulle bli för dyrt för oss då vi använder husbilen året runt.

Nu blev vi glada då det togs bort med tanke på om vi vill köpa nytt.

Men nu när man läser viss media även inom camping så skriver man artiklar som pekar på borttagande av Malus och skatten på husvagnar inte är något som ger oss campare något mer än några hundralappar, stämmer det ?

Men blev det så dåligt, jag förstår att det kan slå lite olika beroende på husbil eller hur man använder husbilen, men som det skrivs i viss media så får man uppfattningen att det inte var bra.

För mig känns det som det ligger något politiskt i det just nu , men jag kan ha fel.

Jag tyckte att det var bra med dessa åtgärder men sned seglar jag ?

Fundering kring borttagande av malusskatten ?

Har inte borttagande av malus gett oss husbilsägare något possessivt ?

När vi skulle byta till husbil så valde vi att köpa en husbil som inte drabbades av malus som vi tyckte att det skulle bli för dyrt för oss då vi använder husbilen året runt.

Nu blev vi glada då det togs bort med tanke på om vi vill köpa nytt.

Men nu när man läser viss media även inom camping så skriver man artiklar som pekar på borttagande av Malus och skatten på husvagnar inte är något som ger oss campare något mer än några hundralappar, stämmer det ?

Men blev det så dåligt, jag förstår att det kan slå lite olika beroende på husbil eller hur man använder husbilen, men som det skrivs i viss media så får man uppfattningen att det inte var bra.

För mig känns det som det ligger något politiskt i det just nu , men jag kan ha fel.

Jag tyckte att det var bra med dessa åtgärder men sned seglar jag ?
Jag förstår inte hur du räknar när du säger att det är dyrt med åretruntbruk för vi använder husbilen året runt och betalar 17kr dygnet den är i trafik. 100 dygn/år innebär 1700kr och då kan jag ju stå ute med ett par minuters registreringsadmin på Transportstyrelsens hemsida...
OK..det gäller att den sedan är avställd en period (två veckor?) men det fungerar för oss på det sättet vi använder husbilen.

Jag förstår inte hur du räknar när du säger att det är dyrt med åretruntbruk för vi använder husbilen året runt och betalar 17kr dygnet den är i trafik. 100 dygn/år innebär 1700kr och då kan jag ju stå ute med ett par minuters registreringsadmin på Transportstyrelsens hemsida...
OK..det gäller att den sedan är avställd en period (två veckor?) men det fungerar för oss på det sättet vi använder husbilen.
Du missförstod nog mig, när vi (2022) tänkte köpa en fabriksny husbil så var ju skatten skyhög (Malus gällde då) vi valde då att köpa en några år begagnad husbil som inte hade malusskatt. Då blev det billigare för oss.
’Det låter dock från vissa håll att den borttagna malusskatten inte gjort det billigare att äga en 1-3 år gammal husbil.
För min del så är skatten ok 18 kr dygnet med den bil vi har idag.
’Jag är bara förvånad då jag tycker att borttagandet av Malus borde vara positivt. (alla sänkta skatter för den delen)

Tillbaka
Toppen