• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur använder man kylskåpet i husbilen?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Detta är en bild på mitt kylskåp i husbilen: Kylsk-p

Det är en Electrolux rm4271.

Jag har förstått att när man tänder kylskåpet med gas så ska man sätta knappen som är orange till 1 och det börjar ticka. Sedan ratta den ena knappen till 5 och den andra till gasläget och trycka in i 15-30 sek tills lampan som är orange slutar blinkar och man ser en låga i fönstret inuti kylskåpet.

Det jag undrar över är den lilla röda runda knappen. När jag trycker på den så börjar fläken att gå. Luften blåser ut ur ventilationsluckan som sitter bakom & ovanför kylskåpet. När jag kikar på youtube på liknande kylar så finns det ingen sådan knapp för fläkt? Ska denna fläkt alltid vara på när jag använder kylskåpet eller enbart när det blir väldigt varmt i husbilen, t.ex på sommaren? Jag antar det sistnämnda eftersom fläkten annars skulle dra väldigt mycket från batteriet om det är på hela tiden när man står still med husbilen.

Sedan så undrar jag över en annan sak också. Jag förstår det som att de två knapparna längst till vänster (röda knappar men enbart en av dessa syns) är till för att antingen köra kylskåpet med batteriet & generatorn när bilen är igång samt den andra för att köra ifall jag kopplat 230v stömförsörjning till husbilen.

När jag startar bilen och trycker på knappen längst till vänster, som ej syns på bilden men som ska gå på 12v och batteriet & generatorn, så lyser det inte rött. Det verkar alltså som att ingen ström finns. Å andra sidan är det ju ström till fläkten som uppenbarligen fungerar som nämnt tidigare? Är det olika säkringar till dessa två, kanske det är säkringen som gått. Någon som vet var den finns i så fall?

Mvh
Jonathan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det finns många olika kylskåp. Samma fabrikat men många modeller.
Försök att få tag på en bruksanvisning för just ditt kylskåp. Går ofta att googla fram en.
Förre ägaren kanske har kvar handboken, men vanligen försvinner sådan dokument gansks snart för de flesta.

Den röda knappen med fläkt, vanligen brukar man själv montera en fläkt som ventilerar kondenssorn , detta behövs när det är väldigt varmt ute, 25 - 30 grader.

För att köra kylen på 12 V krävs vanligen att man kör motorn, det drar så mycket ström att det annars skulle dra ur batteriet snart.
Man skall inte köra på flera system samtidigt, Dvs med både gas och 12 V blir det för mycket som förstör något.
termostaten för kyla brukar inte fungera vid 12 V drift, då gäller bara full fart hela tiden, utan bara vid 230 V dirift.

Termostaten på gassidan, är ibland en riktig termostat sok vid uppnådd temperatur ställer ner gaslågan på pilotlåga, för att när temperaturen på kylen blir högre ökar på gaslågan så det kyler igen.
I andra kylar är den bara et pådrag, och reglerar hur stor låga som brinner, man får då finne ett lagom värde som gör att man får en lagom temp.

Ett vanligt fel är att gaslågan aldrig blir tillräcklig, det beror vanligen på smuts i brännarens munstycke.

Tiden innan den tänder kan variera, med ny gastub och om det är tomt i rören kan det ta bortåt en minut att få eld på gasbrännaren.

Kylskåpet är dyrt, och en otroligt bra sak på sommaren, så var så noga och försiktig som möjligt med detta utmärkta verktyg för att få kall dryck och mat som håller sig på sommaren. Sköt det som ditt eget barn.

Roysan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Tack för svaren!

Som jag förstår det så behöver alltså inte fläkten vara på som hör till kylskåpet och aktivt blåser ur luften så vida det inte är väldigt varmt utomhus?

& gällande 12v uttaget. Hur fungerar det på era kylskåp. Räcker det med att ni enbart startar bilen för att knappen ska börja lysa & kylskåpet starta?

Mvh
Jonathan
 
Toppen