• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ansluta gråvattentank i husbilen

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
I en tidigare tråd har jag kommit fram till att det ska bli en gråvatten tank på våran veteran bil.
Då dyker det upp lite flera funderingar. Jag har tre ställen som ska kopplas till tanken köksvask handfat och golvbrunn i dusch. Hur ser det ut på moderna bilar är det ett vatten lås vid varje ställe?
Ska tanken fungera måste den var ventilerad. Räcker det att det röret slutar under bilen eller måste det dras upp på taket.
Göran i Björnarbo
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På min bil är det vattenlås på alla avlopp.
Sedan finns ett bräddavlopp i toppen på tanken.
Jag byggde en tank på en husvagn jag hade och använde grova avloppsrör som hängde under chassit.
Kan vara ett tips om man inte vill köpa en tank.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Bilen ska in i värmen på vår sidan . Tänker jag vidare på avluftningen sätter jag den som ett upp och nedvänt J borde det funka som lukt lås.
Har i någon tråd läst om att någon fått problem med lukt pga. undertryck i bilen under körning som dragit ur vattnet ur vattenlåsen. Något luktar inne i badrummet.
Kommer att bli spännande att börja plocka med det. Men inte i ett kallgarage idag med minus 16,5 grader, fördelen med riktig vinter här i Uppland är att det är väldigt vackert ute.
Göran i Björnarbo
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När Du nu ändå startar det här det här bygget så är det bäst om du sätter ett vattenlås på varje avtappningsställe. Använd vanliga VVS rör och lås vilket är både bättre och betydligt billigare.
Vid dimensionering av tanken så tänk även på att allt hamnar inom HB:ns lastvikt (med vatten i tanken)
Tömmer du sen tanken varje dag så uppstår ingen lukt, det är när vattnet får stå kvar i tanken som lukten kommer.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
När det gäller vikten . Så har jag en totalvikt på 3500kg . I somras på våg stationen vid Rv70 Sala vägde bilen ca 2900kg med full vattentank nästan full bränsle tank två personer och en bordercollie. Funderar lite till när det gäller tank borde väl funka med en bränsle tank till en bil.
Bra tips med att använda standard VVS prylar.
Göran i Björnarbo
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Allt som hamnar i tanken (eller åtminstone det allra mesta) kommer ju från husbilens färskvattentank, som därmed minskar i vikt i motsvarande grad.

Pålle
Ja, under förutsättning att gråvattentanken är tom när vattentanken fylls. Det finns många ställen där man kan fylla på vatten men inte samtidigt tömma gråvattentanken.
 
Toppen