• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är Fiat Frankia I 800 BD

Hosseal

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Säter
Hej, Jag tänker köpa en Fiat Frankia I 800 BD från 2005 som är importerad från Tyskland. Totalvikten är 5 ton o motor är på 145 hk. Mest kommer jag o min fru att resa med bilen till mest varma länder. Jag har haft husbil i 10 år.

Är det en bra husbil, vad har den för brister eller sjukdomar, vad ni har för erfarenheter om denna husbil?

Tacksam för era tips o råd.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har för mig att det är tvärsäng i den. Är den tät och fin så är väl tvärsängen det enda som jag ser som ett minus.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack, min nuvarande husbil har en tvärsäng som vi tycker om
Då tror jag inte att det är några problem med bilen du frågar om. Själv gillar jag inte tvärsäng (jobbigt om man behöver gå upp på natten eller om ett hundskrälle vill göra det samma) men allt är ju en smaksak :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har levt med tvärbädd i vår bil i snart 14 år och det har fungerat.
En tvärbädd i en husbil är inte bara nackdelar.
Du får en längre säng då det är minst 2,10 mellan väggarna inne i bilen.
Du får en ca en meter kortare husbil med motsvarande kortare överhäng där bak.
Som i sin tur ger en bättre viktfördelning när du lastar.
Och det försvinner en meter husbil av tjänstevikten som blir lastvikt i stället.
Vår bil är 6,95 lång med lastvikt över 1400 kg i papperna och totalvikt 4500 kg.
Så länge vi håller oss rörliga, ser jag ingen anledning att inte ha tvärbädd.

Krister

Ps. För övrigt är Frankia husbilar mycket bra.
Jag har många bekanta som är mycket nöjda med kvaliten på sina bilar.
Även de med tvärbädd.
I de fall man inte gjort karossen kortare, så är det inte många husbilar som har större sittgrupp än dessa modeller av Frankia.

Ds.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har levt med tvärbädd i vår bil i snart 14 år och det har fungerat.
En tvärbädd i en husbil är inte bara nackdelar.
Du får en längre säng då det är minst 2,10 mellan väggarna inne i bilen.
Du får en ca en meter kortare husbil med motsvarande kortare överhäng där bak.
Som i sin tur ger en bättre viktfördelning när du lastar.
Och det försvinner en meter husbil av tjänstevikten som blir lastvikt i stället.
Vår bil är 6,95 lång med lastvikt över 1400 kg i papperna och totalvikt 4500 kg.
Så länge vi håller oss rörliga, ser jag ingen anledning att inte ha tvärbädd.

Krister
Håller med. Har en TEC Rotec 700G. 7.5 meter alkov + tvärbädd. 1300 kg lastvikt. Totalvikt 4500 kg

Funkar toppen. Frugan vill ligga innerst så jag får mysig närkontakt när hon vill kliva ur sängen....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu håller vi oss till ämnet om Frankia I 800 BD är en bra husbil. Vi har alla olika tycken när det gäller sängarnas placering. men tråden handlar specifikt om Frankia 800 BD är en bra husbil.
 

Hosseal

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Säter
Vi har levt med tvärbädd i vår bil i snart 14 år och det har fungerat.
En tvärbädd i en husbil är inte bara nackdelar.
Du får en längre säng då det är minst 2,10 mellan väggarna inne i bilen.
Du får en ca en meter kortare husbil med motsvarande kortare överhäng där bak.
Som i sin tur ger en bättre viktfördelning när du lastar.
Och det försvinner en meter husbil av tjänstevikten som blir lastvikt i stället.
Vår bil är 6,95 lång med lastvikt över 1400 kg i papperna och totalvikt 4500 kg.
Så länge vi håller oss rörliga, ser jag ingen anledning att inte ha tvärbädd.

Krister

Ps. För övrigt är Frankia husbilar mycket bra.
Jag har många bekanta som är mycket nöjda med kvaliten på sina bilar.
Även de med tvärbädd.
I de fall man inte gjort karossen kortare, så är det inte många husbilar som har större sittgrupp än dessa modeller av Frankia.

Ds.
Bra sammanfattning
 

Hosseal

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Säter
Vi har levt med tvärbädd i vår bil i snart 14 år och det har fungerat.
En tvärbädd i en husbil är inte bara nackdelar.
Du får en längre säng då det är minst 2,10 mellan väggarna inne i bilen.
Du får en ca en meter kortare husbil med motsvarande kortare överhäng där bak.
Som i sin tur ger en bättre viktfördelning när du lastar.
Och det försvinner en meter husbil av tjänstevikten som blir lastvikt i stället.
Vår bil är 6,95 lång med lastvikt över 1400 kg i papperna och totalvikt 4500 kg.
Så länge vi håller oss rörliga, ser jag ingen anledning att inte ha tvärbädd.

Krister

Ps. För övrigt är Frankia husbilar mycket bra.
Jag har många bekanta som är mycket nöjda med kvaliten på sina bilar.
Även de med tvärbädd.
I de fall man inte gjort karossen kortare, så är det inte många husbilar som har större sittgrupp än dessa modeller av Frankia.

Ds.
Får jag fråga vilken bil du har, nyfiken på lastvikten 1.4 t o längden bara 6,95m, fantastiskt
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Har ni haft nytta av att kunna lasta 1300-1500kg , känns mycket ,om man inte har med sig flera motorcyklar eller fyller den med god dryck
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Har ni haft nytta av att kunna lasta 1300-1500kg , känns mycket ,om man inte har med sig flera motorcyklar eller fyller den med god dryck
Ja det har vi.
Vi har haft både en 125a scooter, två minicyklar och massor av prylar, mat och kläder på våra övervintrings resor i södra Europa.
Något att tänka på är att all extra utrustning är inräknad i lastvikten och inte i bilens tjänstevikt, som bara har viss basutrustning inräknad.
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Hej, Jag tänker köpa en Fiat Frankia I 800 BD från 2005 som är importerad från Tyskland. Totalvikten är 5 ton o motor är på 145 hk. Mest kommer jag o min fru att resa med bilen till mest varma länder. Jag har haft husbil i 10 år.

Är det en bra husbil, vad har den för brister eller sjukdomar, vad ni har för erfarenheter om denna husbil?

Tacksam för era tips o råd.
Hej
Vi har en sådan med långbäddar = kanon. Totalvikten är 4,5 ton och lastvikten 630 kg, fundering finns på 5 ton. Motor på 107 kw occh KCR box räcker väldigt långt på motorvägen, inga problem med omkörningar.... Har gått drygt 13.000 mil med endast ett byte av ett hjullager så den känns väldigt driftsäker. Vi har dieselvärmare, Eberspächer som är guld värd för oss.
 
Toppen